Paikallisuutiset
Tuliterälle latukoneelle toivotaan paljon ja äkkiä töitä Luodossa: Viime vuonna tähän samaan aikaan urheilupuistossa hiihdettiin jo
Pirkko Högkulla
Luoto/Holm
Tuliterä latukone seisoo ulkona tallin oven edessä Luodon urheilupuistossa. Kunhan lattiamaali on kuivunut se pääsee takaisin sisälle lunta odottamaan.
Puiston hoitajaPer-Ole Björnvik on näet maalannut tallin lattiaan ajoradat keltaisella huomiovärillä. Uusi masiina kun on edeltäjäänsä paitsi isompi ja modernimpi myös leveämpi ja sen ajamisessa sisälle ja sieltä ulos saa kokeneempikin kuski olla kieli keskellä suuta.
"Tässä on meille kone kahdeksikymmeneksi vuodeksi".
Menossa on jo neljäs latukone. Kaksi ensimmäistä olivat Larsmo idrottsförening -urheiluseuran, kaksi viimeistä on ostanut Luodon kunta.
Uusin versio on arvatenkin toista maata kuin aiemmat menopelit vuosilta 1986, 1999 ja 2006, joka hankittiin maakuntaviestiä varten. Hintalappu uudessa latukoneessa oli päälle 173 000 euroa, mutta vanha pantiin kaupoissa väliin.
– Viidessätoista vuodessa tekniikka ehtii mennä eteenpäin. Tässä on meille kone kahdeksikymmeneksi vuodeksi, Per-Ole Björnvik tuumii.
Luvassa on latukoneen käyttökoulutusta pikapuolin, mutta sen verran hän kertoo ehtineensä masiinaa kokeilla, että ajotietokone on suureksi avuksi, vempaimia löytyy joka lähtöön ja ajomukavuus on ylipäätään korkealla tasolla.
– Käytössä on esimerkiksi kaksi pientä jyrsintä, mikä on todella hyvä jäisen ladun käsittelyssä, Björnvik kertoo.
Ketjujen väli on 2,8 metriä. Kulkuleveyttä latukone vaatii noin 3,5 metriä.
– Kumisten telaketjujen ansiosta voi itse ladun tekoon ryhtyä kun alla on vähintään tuollaiset kymmenisen senttiä lunta.
Koneen hevosvoimistakin ovat tekniikasta kiinnostuneet ehtineet Björnvikiltä kysyä. Niitä löytyy 253 ja polttoainekulutus on noin 8,5 litraa tunnissa.
– Tunnissa ehtii ajaa ja tehdä pitkästi latua.
Käyttötunteja riittää tänäkin kautena, mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa.
Urheilupuiston pururadat valmistetaan talvisin hiihtoharrastusta varten. Parhaillaan odotetaan pakkaskelejä jotta päästään tekemään tykkilunta. Juuri tekolumen käsittelyyn tarvitaan latukoneen tekniikkaa ja voimaa, sillä tekolumi on tiiviimpää ja moninkertaisesti kovempaa kuin luonnonlumi.
Kun miinusta on päivällä noin viidestä kymmeneen astetta laitetaan myllyt pyörimään yhteistyössä Larsmo IF:n väen kanssa. Lunta voidaan jatkossa tehdä kahdella tykillä, sillä Larsmo IF osti juuri alkuviikolla toisen koneen, käytettynä.
– Toisella tykitetään suoraan ladulle.
Vapaaehtoisten valvojien avulla lunta tehdään pakkaskeleillä vaikka vuorokauden ympäri.
Viime vuonna tekolumella hiihdettiin Luodon urheilupuistossa jo 11. marraskuuta 500 metrin lenkillä.
– Saimme tuolloin tehtyä hyvän pohjan koko kaudeksi, Per-Ole Björnvik muistelee.
Monipuolisessa urheilupuistossa on tarjolla eri pituisia reittejä niin perinteisellä hiihtotyylillä kuin luistelutyylillä hiihtäville.
Valaistu osuus on 5,5 kilometriä ja se ajetaan aina latukoneella. Siitä laduntekoa jatketaan moottorikelkalla.
– Hyvänä lumitalvena käydään ajamassa myös kylien ladut Risössä, Näsissä ja Bosundissa, kertoo Björnvik, jolta löytyy latu- ja ratakokemusta vuodesta 1994 asti.