Pietarsaaren satama pitää seudun liikkeessä – tehokas logistiikka ja jatkuvat investoinnit vahvistavat kilpailukykyä
Pietarsaaren satama on yksi Pohjanmaan elinkeinoelämän kulmakivistä. Sen kautta kulkevat seudun tärkeimmät vienti- ja tuontituotteet, ja tehokkuus sekä jatkuva kehittäminen pitävät sataman kilpailukykyisenä myös tulevaisuudessa.
Pietarsaaren satama on vahva logistinen solmukohta, jonka kautta kulkevat monet alueen teollisuuden tärkeimmistä tuotteista. Metsäteollisuus muodostaa sataman kivijalan: suurimmat vientiartikkelit ovat selluloosa ja paperi, kun taas tuontipuolella korostuvat sementti, lipeä ja raakapuu.
Sataman 11 metriä syvä meriväylä mahdollistaa isojen alusten liikennöinnin ja säännölliset yhteydet Eurooppaan. Toimitusjohtaja Juha Hakalan mukaan sataman toiminta on tehokasta ja vastaa sekä nykyhetken että tulevaisuuden tarpeisiin.
– Meillä on hyvä väylä, tehokas lastaus ja satamaoperaattori Euroports Pietarsaari Oy Ab, joka hoitaa purun ja lastauksen nopeasti. Kun auto saapuu satamaan, se puretaan ripeästi ja pääsee takaisin liikenteeseen ilman turhaa odottelua. Kääntöaika Pietarsaaressa on lyhyt, Hakala kertoo.
Myös sataman infrastruktuuri tukee sujuvaa toimintaa. Sähköistetty rautatie ulottuu suoraan satamaan, ja yhteydet 8-tielle ovat erinomaiset.
– Vanha sanonta siitä, että Suomi on saari, pitää edelleen paikkansa. 95 prosenttia tavarasta kulkee meriteitse, ja sen vuoksi sataman rooli on ratkaiseva, Hakala painottaa.
Hakala muistuttaa, että yrityksille on paljon edullisempaa lähettää tuotteita suoraan Pietarsaaren sataman kautta kuin kuljettaa ne ensin Etelä-Suomeen. Lyhyet välimatkat, tehokas käsittely ja joustavat aikataulut tekevät satamasta kustannustehokkaan vaihtoehdon koko Pohjanmaan alueen yrityksille.
Yrityksille on paljon edullisempaa lähettää tuotteita suoraan Pietarsaaren sataman kautta kuin kuljettaa ne ensin Etelä-Suomeen.
Jatkuvaa kehittämistä ja biostrategista merkitystä
Pietarsaaren sataman kilpailuetu perustuu pitkäjänteiseen kehittämiseen. Investointeja tehdään säännöllisesti – vuosittain satoja tuhansia tai jopa miljoonia euroja.
– Olemme tyytyväisiä siihen, mihin suuntaan olemme menossa. Sataman kehitys on jatkuvaa, ja investoinnit pitävät sen kilpailukykyisenä, Hakala sanoo.
Noin kymmenen vuotta sitten syvennetty meriväylä vastaa nykyisiä tarpeita erinomaisesti ja mahdollistaa jopa noin 90 prosenttia enemmän lastia suurilla aluksilla verrattuna aiempaan syvyyteen. Lisäksi sataman yhteispituus laitureineen on noin 950 metriä, mikä antaa joustavuutta eri alusten ja lastien hoidossa. Sataman kautta kulkenut tavaramäärä vuoden 2024 tilastossa oli noin 1,5 miljoonaa tonnia.
Satama on myös osa kansallista huoltovarmuutta, sillä se tekee säännöllistä yhteistyötä puolustusvoimien kanssa sekä harjoitusten että liikkuvan kaluston kuljetuksissa.
– Sataman kautta kulkee harjoitusten yhteydessä sotilasliikennettä, ja yhteistyö on tiivistynyt viime vuosina. On tärkeää, että satama pystyy toimimaan myös poikkeustilanteissa, Hakala sanoo.
Kun tavaravirrat kulkevat sujuvasti, hyötyvät koko seutu ja sen yritykset. Pietarsaaren satama on vahva esimerkki siitä, miten toimiva infrastruktuuri ja paikallinen osaaminen luovat elinvoimaa ja pitävät talouden pyörät liikkeessä.
– Pietarsaaren satama on paljon muutakin kuin pelkkä lastauspaikka. Se on osa alueen elinkeinoelämän selkärankaa ja merkittävä tekijä siinä, että Pietarsaari pysyy elinvoimaisena ja kilpailukykyisenä, Hakala kiteyttää.
Pietarsaaren satama lyhyesti
- Sijainti: Alholmintie 76, 68600 Pietarsaari
- Väylän syvyys: 11 metriä
- Laiturien yhteispituus: noin 950 metriä
- Vuoden 2024 tavaramäärä: noin 1,5 miljoonaa tonnia
- Satamaoperaattori: Euroports Pietarsaari Oy Ab
- Erikoistuminen: Metsäteollisuuden tuotteet, kontit, trailerit, tuontiraaka-aineet kuten sementti ja lipeä
