torstai 22.10.2020 | 09:51
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Lähiviikkoina avautuva väylä muuttaa Pietarsaarta – Jaakonkadun risteyksestä tulossa tasa-arvoinen, Tehtaankadun suuntaan kärkikolmio

Kristian Sundqvist
Pe 16.10.2020 klo 10:34

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

– Näin suuri Pietarsaaren infrastruktuuria koskeva hanke osuu kohdalle vain kerran elämässä.

Kommentti löytyy PS:n arkistosta vuoden 2019 kesäkuulta ja sen esitti kaupungin rakennuttajainsinööri Frank Bäcksholm.

Keskustan ja Siikaluodon yhdistävän alikulun rakentaminen siis aloitettiin toissa kesänä ja urakka valmistuu aikataulun mukaan viimeistään ensi kuussa.

– Avajaissuunnitelmat hieman muuttuivat kun covid tuli väliin, mutta nauha leikataan sitten tarpeen vaatiessa alle kymmenen hengen porukalla, lupaa vt. tekninen johtaja Harri Kotimäki.

Radan alittava autoliikennöinti aloitetaan menneen maailman eleganssilla.

– Muutama veteraaniauto on jo ilmoittautunut jonon kärkeen.

Alikulun tarpeellisuudesta ehdittiin Pietarsaaressa puhua jopa sukupolvien ajan, mutta se toteutui lopulta nopeasti. Miten etuajo-oikeudet on määrä toteuttaa?

– Jaakonkadun risteyksestä on tulossa tasa-arvoinen, sen sijaan Tehtaankadulle nousevalle liikenteelle on tulossa kärkikolmio. Toki näitä on mahdollisuus myöhemmin muuttaa, Kotimäki tietää.

Nousut risteyksiin ovat jyrkähköjä, joten ne suolataan talviaikaan.

Sosiaalisessa mediassa on herännyt spekulaatiota, että alikulun ajoväylä näyttää epäilyttävän kapealta. Kyseessä on optinen harha; ajokaistojen leveys on todellisuudessa 3,5 metriä. Alikulkua voivat käyttää korkeintaan 3,7 metriä korkeat ajoneuvot.

– Tilan avaruus tekee siitä hyvinkin edustavan näköisen, Kotimäki lohkaisee.

Hän viittaa jalankulkijoille ja pyöräilijöille tarkoitettujen väylien leveyteen.

– Sinne tulee vielä penkit ja istutuksia.

Taloudelliselta mittakaavaltaan hanke on Kuusisaaren risteystyömaan luokkaa, budjetti on ollut 3,7 miljoonaa euroa.

Rahallista investointiakin merkittävämpää on, miten pietarsaarelaisten ja muualta kaupunkiin tulevien liikkuminen uuden väylän myötä muuttuu ja ovatko kaikki muutokset toivottuja. Teknisen lautakunnan jäsen Jarmo Ittonen (vas.) esitti viime viikolla, että Raatihuoneenkatu pikavauhtia palautettaisiin kaksisuuntaiseksi.

– Kun radan alittava tunneli avataan piakkoin, itä-länsi-suuntaan liikkuville ihmisille tulee entistä tärkeämmäksi päästä ajamaan molempiin suuntiin läpi kaupungin, Ittonen perusteli PS Pulssissa.

Harri Kotimäki ei ota kaksisuuntaistamiseen kantaa suuntaan tai toiseen.

– On kahdenlaista näkemystä siitä, pitäisikö keskustaa halkoa pääväylä. Kyse on siitäkin, katsellaanko asioita ratin takaa vai kevyen liikenteen näkökulmasta vai keskustan yrittäjien kannalta.

Kotimäki arvioi myös, että keskustan liikennejärjestelyjä kannattaisi pohtia kokonaisuutena, ei kadunpätkä tai risteys kerrallaan.

Pietarsaaren virkamieskunnassa on pitkään tehty kaupunkirakentamisen suunnitelmatyötä, jonka pyrkimyksenä on laatia kokonaissuunnitelma keskustan liikenteelle. Aiemmin keskustan liikenneympäristösuunnitelman nimellä kulkeneen asiakirjan valmistelutyö on ollut tänä vuonna pysähdyksissä, kiitos koronan.

Kaupungilla on pohdittu, josko paljon puhuttu alikulu aukeaa vaivihkaa eli eräänä aamuna saavat työmatkalaiset huomata uuden väylän olevan toiminnassa.

Harri Kotimäki kiistää huhut ja vakuuttaa, että liikenne käynnistyy vasta mainituista avajaisista ja niiden tarkasta ajankohdasta kerrotaan etukäteen.

– Aikomuksena oli, että juna olisi kulkenut sillalla samaan aikaan kun ensimmäiset autot ajavat alikulusta, mutta nythän on UPM:llä seisokki ja tuo rataremonttikin on käynnissä.

Kotimäen sanoista voisi päätellä, että nauhaa leikataan jo ennen kuin junaliikenne palautuu. Muutakin jännitettävää jää. Mikä auto ajaa radan alta aivan ensimmäisenä?

Ajokaistojen leveys on 3,5 metriä. Alikulkua voivat käyttää korkeintaan 3,7 metriä korkeat ajoneuvot.

#