lauantai 28.3.2020 | 11:39
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

"Yskitään ja aivastellaan päälle, nuollaan sormia seteleitä kaivellessa" – kauppojen kassoilla ja asiakaspalvelutiskeillä ollaan koronatilanteen arkisessa etulinjassa

Kristian Sundqvist
Ma 23.3.2020 klo 15:42 | päivitetty ma 16:31

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Pietarsaaren Prisman asiakaspalvelutiskin takana ihmisiä kohtaava Marina Johansson-Sundqvist on viime päivinä kokenut, millaista joidenkin asiakkaiden toiminta koronakriisin aikana on. Samanlaista kuin ennenkin.

– On se vähän sellaista, kun yskitään ja aivastellaan päälle ja nuollaan sormia seteleitä esiin kaivellessa. Nämä ihmiset voisivat nyt vähän ottaa huomioon meitä.

Kassoilla ja tiskeillä työskentelevillä on huolensa ja murheensa siitä, että sairaus iskee omalle kohdalle.

– Minulla on perhe kotona ja mies kuuluu riskiryhmään, Johansson-Sundqvist sanoo.

Äkkiseltään katsellen näyttää, että Prismassa osa asiakkaista pitää käytävillä kulkiessaan ja kassalle jonottaessaan turvaväliä ja osa ei.

– Hyvä olisi, jos ihmiset muistaisivat pitää etäisyyttä. Toisaalta tapahtuu sitäkin, että kun joku pitää isoa väliä niin toinen kiilaa eteen.

Marina Johansson-Sundqvist kollegoineen käyttää työssä suojakäsineitä ja käsidesiä. Kaikkia asiakkaiden koskettamia pintoja desinfioidaan jatkuvasti.

Työssä ja tauoilla pyritään kollegoihin ylläpitämään turvaetäisyys. Johansson-Sundqvist myöntää, että hyvin tuttujen ihmisten kesken ei asian muistaminen ole aina automaatio.

– Kyllä näissä asioissa on meille kaikille miettimistä ja huomioimista.

Palvelualojen ammattiliiton Pietarsaaren seudun osaston 147 puheenjohtajana toimiva Sauli Isokoski kertoo saavansa yhteydenottoja jäseniltä, jotka ovat huolissaan työturvallisuudestaan suhteessa koronavirukseen.

– Kyllä pelkotiloja kaupan ja siivouksen alalla on. Jotkut asiakkaat suhtautuvat työntekijöihin välinpitämättömästi.

Isokoski kertoo esimerkkejä PAM:n pietarsaarelaisten jäsenten kokemuksista.

– Asiakas saattaa kassalla sanoa saapuneensa ulkomailta ja olevansa karanteenissa, mutta tulleensa pakon edessä ostamaan ruokaa.

Isokoski myöntää pakkotilanteen olevan pakkotilanne, mutta toivoo etenkin kotikaranteenissa olevien tekevän ennen kauppaan lähtemistä kaikkensa, jotta löytyisi joku muu tapa hoitaa asia. Apua voi olla tarjolla, jos sitä kehtaa pyytää.

– Ja hyvin tärkeä toiveena se, että sairaana ei missään tapauksessa lähdettäisi kauppaan.

Oma lukunsa on suoranainen ilkeily. Sellaistakin on sattunut.

– Myyjä on huomauttanut turvaväleistä ja asiakas on alkanut yhtäkkiä yskiä ja pelleillä, että hänellä on korona. Ehkä tällaisella henkilöllä on pelkoa tilanteen johdosta ja hän peittää sitä tuollaiseen käytökseen.

Kaupan alalla käsitellään väkisinkin käteistä, kuitteja ja kuponkeja. Pisara-altistusta sen sijaan voisi kassoilla ehkä vähentää pleksiratkaisuilla.

– Kyllä maalaisjärjellä ajatellen sellaisista voisi olla hyötyä, Isokoski pohtii.

Kolmen K-marketin kauppiaana Pietarsaaressa toimiva Petter Bonde on tarttunut maailmalla eri muodoissaan pikavauhtia tuloaan tekevään pleksi-ideaan. Treffiksen kassalle tuli pleksi jo viikko sitten ja Kråkholman sekä Itälän K-kaupat seurasivat pian perässä.

– Tuli vain mieleen, että tällainen idea olisi hyvä tapa suojata työntekijöitä ja asiakkaita, Bonde tuumi eikä myönnä lainanneensa ajatusta muualta.

Toteutus ainakin on täydellisen kotikutoinen, sillä Bonde on nikkaroinut pleksit itse.

– Omaa designiani. Ei ehkä maailman kauneinta viritelmää tullut, mutta toivottavasti ne eivät jääkään paikoilleen kovin pitkäksi aikaa.

Treffiksen kassalla työskentelevä Jimmy Kronholm vakuuttaa olevansa Bonden luovuuden hedelmään tyytyväinen. Positiivista palautetta tulee myös kauppaan asiakkaaksi astelevalta Kirsi Koivusaarelta.

– Joka päivä käyn täällä ja olen iloinen siitä, miten hyvin hygieniasta huolehditaan.

Prismassa ei pleksejä ainakaan vielä ole. Johtaja Harri Riikola suhtautuu niihin varauksellisesti.

– Eipä se pleksikään kaikkeen auta, olen erilaisia malleja kyllä nähnyt. Sellaistakin, että elmukelmu vedetty tolppien ympärille ja kassa on siellä sisällä piilossa.

Kassoilla ollaan joka tapauksessa aivan etulinjassa, kuten työntekijöiden kokemukset todistavat. Ollaanko Prismassa huolissaan?

– Ei kukaan ole henkilökohtaisesti tullut minulle sanomaan, mutta huolihan on tietysti kova ja toivotaan, että flunssaoireiset eivät kauppaan tulisi.

Riikola muistuttaa, että mikäli päivittäistavara-alalla tulisi massasairastumisia tai karanteeneja, niin elintarvikkeiden saatavuus vaarantuisi.

– Olisi hirveä tilanne, jos [korona] leviäisi tänne, teemme kuitenkin asiakkaiden kannalta elintärkeää työtä, jotta elintarvikeketju ja ruokahuolto säilyvät.

Ikäihmisten olisi Riikolan mukaan nyt syytä vältellä kaupassa käyntiä, jos suinkin mahdollista.

– A ja O vanhoille ihmisille olisi, että pysyisivät parhaansa mukaan kotona. Kun alla on sairauksia, niin siihen päälle tällainen peruskuntoa heikentävä sairaus, niin siinä tulevat eteen isot jutut. Kyllähän Italian tilanne on aivan kauhistuttava.

Riikola toivoo Sauli Isokosken tapaan, että nuoremmat nyt auttaisivat iäkkäitä.

– Kysyttäisiin, että tarvitaanko apua ja käytäisiin toisten puolesta kaupassa.

#