Paikallisuutiset

Pietarsaaren kaupungininsinööri: ”Kumirouhe on tarkastettua peittomateriaalia” – Työmaa-alueella liikkuminen 29on kielletty turvallisuussyistä

Autonrenkaista silputtua kumia käytetään kaatopaikan peitemateriaalina. Päälleen se saa vielä metrin verran maata.
Autonrenkaista silputtua kumia käytetään kaatopaikan peitemateriaalina. Päälleen se saa vielä metrin verran maata. Kuva: Heimo Riihimäki

Sunnuntain ja maanantain välisenä yönä vanhan kaatopaikan laella paloi välivarastossa ollutta, autonrenkaista rouhittua kumileikettä.

Paloalue oli noin 100 metriä kertaa 20 metriä. Paloa sammutettiin aluksi vedellä ja vaahdolla, myöhemmin maalla ja hiekalla.

Jälkivartiointia jatketaan urakoitsijan toimesta 13. syyskuuta saakka.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Sammutusvesi on vaurioittanut osittain jo valmista suojakerrosta, mikä aihettanee lisätöitä, Pietarsaaren kaupungininsinööriHarri Kotimäki kertoo.

Ilotulitteista syttynyt kumijäte oli avoimella paikalla odottamassa siirtoa yhdeksi kaatopaikan peittomateriaaliksi.

– Kumirouhetta ei varmaan kaikkialla käytetä vastaaviin rakenteisiin, mutta se on teknisesti tarkastettu kelpoiseksi tarkoitukseen ja luvitettu myös. On katsottu, että se käy tuohon paikkaan.

Kotimäki pitää epätodennäköisenä, että peittämisen jälkeen tulenarka kumirouhe enää syttyisi.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Metrin syvyydellä hapensaanti on jo heikkoa.

Pietarsaaren kaatopaikan peite koostuu useasta eri kerroksesta.

Alimmaiseksi vanhan jätevuoren päälle on levitetty Alholmens Kraftilta peräisin olevaa voimalaitostuhkaa, ja kukkula on muotoiltu sen avulla.

Tuhkan päälle asennettava vesieristekerros on bentoniittisavea, jonka tarkoitus on johtaa puhtaat pintavedet sivuojiin.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Bentoniittimaton päälle tulee suojahiekkakerros ja 60 senttimetrin paksuuteen painuva kumirouhekerros. Tämän päälle tulee metrin paksuinen maakerros ja aikaa myöten kasvillisuus.

Itse vanhasta jätteestä tulevat vedet kulkevat salaojitusjärjestelmää myöten jätevedenpuhdistamolle.

– Voi olla, että vielä jälkeenpäin rakennamme jonkinlaisen vara-allassysteemin yllätysten varalle. Peittämisen jälkeen salaojavettä on tullut vähemmän, mutta se on hyvin rautapitoista ja tuottaa putkien puhdistustarvetta.

Ilotulitteita ampuneet olivat alueella luvatta. Kaatopaikan alueella on kielto- ja varoitusmerkkejä, mutta sen koon vuoksi sitä ei ole lähdetty esimerkiksi aitaamaan.

Tapahtuneen jälkeen valvontakysymys nousee epäilemättä puheenaiheeksi urakoitsijoiden kanssa.

– Vielä emme ole ehtineet sitä miettiä, mutta jollain tavalla varmasti tätäkin asiaa puretaan ja tarkennetaan.

Sivullisten liikkumista alueella ei Harri Kotimäen käsityksen mukaan pystytä käytännössä estämään eikä aukottomasti valvomaan.

– Alue on niin iso. Ihmisten pitäisi vain ymmärtää, miksi työmaa-alueella liikkuminen on kielletty. Sivulliset eivät tiedä turvallisuusriskeistä. Tuollaisilla alueilla on oikeita vaaranpaikkoja, ja sen takia sivullisilla ei ole niille asiaa.

Kaatopaikan koko 13 hehtaarin pinta-alasta on muotoiltu ja peitetty nyt noin 12 hehtaaria, eli työ on jo kääntymässä loppusuoralle.

Kaupunki allekirjoitti siitä urakkasopimuksen Lassila & Tikanojan kanssa syyskuussa 2017. Pääurakan hinnaksi tuli reilut 2,3 miljoonaa euroa.

Työn on sopimuksen mukaan oltava valmis vuoden 2020 lopussa. Kotimäki arvelee kuitenkin, että se valmistuu reilusti ennen sitä.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä