Paikallisuutiset

Vihreä rakentaminen valtaa alaa – kierrätysteräs löysi Pietarsaareenkin

Baltic Yachtsin laajennusta Pietarsaaren satamassa alettiin rakentaa viime talvena. Liittopalkit, jotka on myös maalattu nimensä mukaisesti, ovat vihreää eli kierrätettyä terästä. Kuva: Jake Rakennus Oy

Kierrätystalous on sekä puheenaiheena että käytännössä tätä päivää, ja se valtaa alaa likipitäen kaikilla ihmisen toiminnan lohkoilla.

– Kierrätyksen imago on muuttunut ajan saatossa. Jos kysyi 20 vuotta sitten, mitä tulee mieleen kierrätystuotteesta, vastaus saattoi olla joku maitotölkistä askarreltu tuote. Nyt se voi olla jokin design-tuote.

Näin sanoo projektimyyjä Iida Syrjäkylä, joka vastaa Peikko Finland Oy:n Länsi-Suomen deltapalkki- ja runkomyynnistä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Peikko on Suomen markkinajohtaja teräksisissä liitospalkeissa, joita käytetään rakentamisessa. Yritys teki muutama vuosi sitten tietoisen uskaliaan liikkeen, jonka seurauksena tänään kaikki Peikon Lahdessa valmistamat teräsliittopalkit ja laattakannakkeet on valmistettu vihreästi, eli kierrätetysteräksestä.

– Sen hiilijalanjälki on noin puolet perinteisestä teräsrakenteestä. Hinta on kuitenkin sama.

Samuel Kantonen ja Iida Syrjäkylä esittelivät Peikko Finland Oy:n filosofiaa vihreän teräksen valmistamisessa Jake Rakennus Oy:n 20-vuotisjuhlissa. Kuva: Pentti Höri

Esimerkki vihreän teräksen käytöstä löytyy läheltä. Pietarsaaren satamassa on valmistumassa Baltic Yachtsin tehtaan noin 7 700 neliömetrin laajennus, johon Peikko on toimittanut hallin liittopalkit ja muita pienempiä teräsosia.

Rakennusurakasta vastaa pietarsaarelainen Jake Rakennus Oy. Projekti suunniteltiin yhdessä tilaajan kanssa alusta pitäen myös mahdollisimman vähähiiliseksi. Pohjanmaalaisittain sitä voi pitää pilottiprojektinakin – varsinkin kun on kysymys teollisuuskohteesta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Teollisuudessa on ehkä tähän saakka priorisoitu tilan käyttötarpeita ja kustannuksia, vihreitä asioita ei niinkään, Peikko Finlandin myyntipäällikkö Samuel Kantonen sanoo.

Asennoituminen on kuitenkin selvästi muuttumassa.

– Mielestäni olemme kääntymässä siihen, että teollisuuskin haluaa nostaa vihreitä arvoja esiin. Hehän etsivät uusia työntekijöitä ja nuorta porukkaa, joille niillä on merkitystä, Jake Rakennuksen toimitusjohtaja Johan Asplund kertoo.

Hän pitää Balticin rakennushanketta erittäin mielenkiintoisena, josta on tullut hyvää palautetta. Projekti on ollut kiinnostuksen kohteena laajemminkin, ja työmaata on esitelty kauempaakin tulleille vieraille.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Jake Rakennuksen ääneen lausuttu tavoite ei ole vaatimattomimmasta päästä: olla kestävän rakentamisen edelläkävijä Pohjoismaissa.

Balticin tehtaassa tämä näkyy kierrätetystä teräksestä valmistettujen liitospalkkien käytössä sekä niiden innovatiivisessa rakenteessa, joka mahdollistaa ohuemmat välipohjat, mikä säästää tilaa ja rakennusmassaa.

Lisäksi muut vähähiiliset materiaalit, tilojen muunneltavuus ja energiatehokkaat ratkaisut alentavat rakennuksen kokonaishiilijalanjälkeä sen elinkaaren aikana.

Vihreää siirtymää tukevien rakennusmateriaalien myynti käy vuosi vuodelta sujuvammin. Iida Syrjäkylän mukaan ekologisen rakentamisen ei tarvitse olla myöskään perinteistä kalliimpaa.

Samuel Kantonen on huomannut, että sillä alkaa olla asiakkaille myös brändiarvoa.

– Rakennuksille asetetaan hiilipäästötavoitteita, ja tämä on yksi tapa vähentää niitä. Asiakkaat ovat aidosti kiinnostuneita tästä, ja politiikkaakin on viety siihen suuntaan. Vihreän siirtymän arvoista puhumisesta on tullut uskottavaa.

Vihreän teräksen myyjät viittaavat myös rakennusten jälleenmyyntiarvoon. Jos rakennuksella on sertifikaateilla todennettu, elinkaaren kattava hiilijalanjälkiseloste, kertoo se ainakin myyjän vastuullisuudesta.

Peikon käyttämä kierrätysteräs hankitaan EU-maiden alueelta. Iida Syrjäkylän mukaan yritys tähtää kaikissa prosesseissaan kestävään kehitykseen.

– Seuraamme hävikkiä tuotannossa hyvin tarkkaan ja pyrimme siihen, että sitä tulisi mahdollisimman vähän.

Peikko on laatinut vuoteen 2035 ulottuvan tiekartan kohti hiilineutraaliutta. Se pitää sisällään kierrätysmateriaalin lisäksi biopolttoaineiden, vesipohjaisten maalien ja aurinkoenergian käytön tapaisia kehityskohteita.

Omia suoria päästöjä Peikko vähentää vaihtamalla fossiiliset polttoaineet uusiutuviin tuotannon ajoneuvoissa sekä aloittamalla trukkikaluston sähköistämisen. Peikon tavoite on olla hiilineutraali omien suorien päästöjen osalta vuonna 2030.

– Täydellinen hiilineutraalius on tällä hetkellä melko vaikeaa saavuttaa terästeollisuudessa. Voisimme toki lähteä kompensointilinjalle, mutta olemme puuttuneet aika suoraan ongelmiin. Jos voimme käyttää uusiutuvaa energiaa ja kierrätysterästä, teemme niin, Syrjäkylä sanoo.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä