Paikallisuutiset
Veturitallin kohtalo selvitystyön alle – rumentaa ympäristöä
Rakennusvalvonta on avannut keskustelun vanhan veturitallin tilasta. Ensitöiksi on käyty kiinteistön omistajan kanssa paikan päällä toteamassa rakennuksen kunto. Aikaa nähnyt ja pahoin ilkivallasta kärsinyt kiinteistövanhus seisoo Citymarketin parkkipaikan kupeessa, ratapihan laidalla aidatulla tontilla. Kaksipilttuisen puisen veturitallin jatkeena on uudempi, yksipilttuinen tiilinen veturitalli.
RakennustarkastajaMarkus Holma kertoo, että neuvottelut veturitallista on aloitettu Mercada -yhtiön kanssa aivan äskettäin. Mercada omistaa, hallinnoi ja kehittää pääasiassa Kesko-konsernin käytössä olevia kauppapaikkoja. Mercadan omistavat tasaosuuksin Kesko Oyj, Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen sekä ruotsalainen henkivakuutusyhtiö AMF Pensionsförsäkring AB.
Aloite tehtiin Markus Holman mukaan kun on katsottu, että rakennus alkaa jo olla pikaisen kunnostuksen tarpeessa.
– Nykyisellään veturitalli rumentaa ympäristöä eri tavoin ja sille asialle pitäisi tehdä jotain. Kysehän on suojellusta rakennuksesta, jota ei voi noin vain ainakaan purkaa. Yhtenä vaihtoehtona voisi olla ulkopuolinen korjaus, Holma pohdiskelee.
"Investointi koko rakennuksen kunnostukseen olisi valtaisa". Harri Holmström Toimitusjohtaja, Mercada
Henki on joka tapauksessa se, että jotain pitäisi tontilla tapahtua.
– Museo otetaan mukaan keskusteluihin. Ratkaisua suuntaan tai toiseen haetaan tulevan kesän aikana.
– Käytännössähän asia etenee sitten niin, että kiinteistön omistaja jättää hakemuksen toimenpiteistä, minkä jälkeen voidaan laittaa pyörät pyörimään.
Omistajan puolella pohditaan puolestaan, miten vanha veturitalli voitaisiin pitää olemassa olevana rakennuksena.
– Kyse on oman aikansa tuotteesta. Yritämme kovasti miettiä mitä sillä voisi tehdä, kuvaa Mercadan toimitusjohtajaHarri Holmström. Katselmukseen osallistunut Holmström toteaa, ettei yhtiöllä itsellä ole sellaista toimintaa, joka sopisi vanhan veturitallin puitteisiin ja saataisiin vielä kannattavaksi.
– Meidän kannalta paras ratkaisu olisi löytää ulkopuolinen ostaja, jolla on toteuttamiskelpoinen idea. Tämä voi olla haasteellista kun mukaan tulee kunnostusvelvollisuus. Kohdetta ei olla vakavasti hinnoiteltu, mutta puhuttaisiin marginaalisesta summasta, Holmström puntaroi.
– Jos veturitalli taas jää jatkossakin meille, teemme toki mitä pitää. Kiinnostava kysymys kuuluu, mikä on kohtuullista. Investointi koko rakennuksen kunnostukseen olisi valtaisa, hän huomauttaa.
– Odotamme museoalan toimijoiden näkemystä, minkä jälkeen voidaan tehdä suunnitelma jatkotoimista.
Veturitalli suojeltiin vuonna 1999 valtion ja VR:n sopimuksella, tai ainakin se määrättiin säilytettäväksi osana Pietarsaaren vanhan rautatieaseman piiriä. Koko rautatieasemanseutu Pietarsaaren historiallisen kaupunkikeskustan itälaidalla kuuluu valtakunnallisesti merkittäviin rakennettuihin kulttuuriympäristöihin.
Suojelupäätöstä ei aikoinaan osattu odottaa, vaan rakennuksen arvioitiin tulevan purettavaksi. Niinpä siellä säilytetty vanha höyryveturi ehdittiin myydä rautateistä ja junista kiinnostuneelle yrittäjälle Töysän Tuuriin 35 000 markalla. Alkujaan 1930-luvulta peräisin ollut veturi piti sijoittaa Pietarsaaren asemalle näyttelyesineeksi lasivitriiniin. Rahapulan takia kaupunki luopui hankkeesta ja veturitalli jäi seisomaan tyhjilleen.
Alueella on vuosien saatossa käynyt kutsumattomia vieraita. Paikkoja on rikottu, ikkunoiden suojalevy irrotettu, laseja lyöty sisään ja ovia säpäleiksi, raskaita lukkoja on murrettu väkisin auki, sisätiloissa on mellastettu ja paikkoja töhritty.