Mielipiteet

Tony Pellfolkin mielipidekirjoitus: Ateriapalveluiden muutoksessa asiakkaan vaikuttamismahdollisuudet lisääntyvät

Pohjanmaan hyvinvointialueella valmisteltavasta muutoksesta ateriapalveluissa on keskusteltu alueen mediassa viime viikkojen aikana. Asiaa on käsitelty raflaavin sanankääntein ja peloteltu sillä, että ihmiset joutuisivat jatkossa syömään kylmää ruokaa. Näin ei ole asian laita. Jos suunniteltu muutos toteutetaan, eikä asiakas itse osaa tai pysty lämmittämään ruokaansa, auttaa hyvinvointialueen kotihoidon henkilökunta asiakasta valitsemaan ruoan ja lämmittämään sitä sopivan määrän.

Tällä hetkellä asiakkaille, joille on myönnetty ruokapalvelu tukipalveluina, toimitetaan ateria 3–7 päivänä viikossa. Suurin osa näistä asiakkaista on myös kotihoidon asiakkaita. Ateriapalvelut, eli ruoka-annokset, ostetaan hyvinvointialueen kumppaneilta. Valmiit ateriat kuljettaa asiakkaiden luokse joko kumppaniyhtiön tai hyvinvointialueen henkilöstö tai ne kuljetetaan taksilla. Ruoan toimitusaika on vaihdellut 10.30–13.00 välissä.

Nykyisen kaltaisissa ruokapalveluissa asiakas ei voi vaikuttaa siihen, mitä lautasella kunakin päivänä on tai mihin aikaan hän ruokansa nauttii. Osa asiakkaista on säilyttänyt ateriaa huoneenlämmössä pitkiä aikoja ennen sen syömistä. Tämä on elintarviketurvallisuuden näkökulmasta riski.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Nyt hyvinvointialueelle on suunniteltu uutta tapaa toteuttaa ruokapalveluita. Mallissa asiakas saa useamman päivän valmiit ruoka-annokset valmiiksi jäähdytettynä kotiinsa. Asiakas voi valita näiden aterioiden joukosta sen, mitä sinä päivänä tekee mieli ja lämmittää haluamansa kokoisen annoksen. Koska suurin osa ateriapalveluiden asiakkaista on myös kotipalvelun asiakkaita, voi hoitaja käyntinsä yhteydessä auttaa ruoan lämmittämisestä.

Uusi tapa toteuttaa ateriapalveluita vapauttaisi noin 14 henkilötyövuotta hoitohenkilöstön työaikaa tien päältä ruoan kuljetuksesta asiakkaan luokse. Ruoan kuljettaminen lämpimänä pitkiä matkoja autossa on haastavaa ja ruokatoimituksiin on tarvittu erillisiä ruoankuljetusajoja tavanomaisen kotihoitotyön lisäksi. Ruoka toimitetaan asiakkaalle neljän tunnin sisällä sen valmistuksesta ja sen tulee olla vähintään 60 astetta lämmintä.

Pohjanmaan hyvinvointialue on selvityksemme mukaan ainoa hyvinvointialue, jossa ruokaa kuljetetaan asiakkaille lämpimänä tässä mittakaavassa kuin Pohjanmaalla nyt. Yli 75 % hyvinvointialueista toimittaa viilennettyjä ruoka-annoksia ja muutamilla alueilla on käytössä viilennettyjen pakastettujen tai lämpimänä toimitettavien ruoka-annosten yhdistelmä. Kokemuksia viilennetyistä annoksista ruokapalveluissa muualla Suomessa on hyödynnetty asian suunnittelussa Pohjanmaalla.

Saadut kokemukset ovat hyviä. Se että ihminen voi itse päättää mitä ja koska syö yleensä edistää riittävää ja hyvää ravitsemusta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Sen lisäksi, että muutos lisää ihmisen mahdollisuutta vaikuttaa siihen, mitä hän syö ja milloin, mahdollistaa muutos sen, että hoitohenkilöstö voi työajallaan keskittyä asiakastyöhön. Lisäksi muutos vähentää ympäristön kuormitusta, kun ajokilometrit vähenevät.

Tony Pellfolk, toimialajohtaja, koti- ja asumispalvelut

Kirsti Mylläri, palvelupäällikkö

Pohjanmaan hyvinvointialue

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä