Veneen kauppa ja siihen liittyvät ongelmat
Kevätaurinko paistaa ja järvi on rasvatyyni. Täydellinen päivä lähteä vesille juuri ostetulla veneelläsi, mutta veneen moottori sanoo poks. Tässä jutussa käydään lyhyesti läpi veneen ostamiseen liittyviä tilanteita, joissa kaikki ei ole mennyt ihan nappiin. Veneitä kaupataan nykyisinkin vielä hieman enemmän yksityisten välillä kuin autoja, joten käyn tässä jutussa läpi veneen kauppaan liittyviä virhetilanteita sekä niissä tapauksissa, joissa vene on ostettu liikkeestä ja niitä tilanteitä, joissa vene on ostettu yksityiseltä myyjältä.
Liikkeestä ostetun veneen virhevastuu
Liikkeestä ostetussa veneessä on ihan sama virhevastuu kuin autokaupoissa. Näin ollen, jos vene vikaantuu vuoden sisällä kaupasta, katsotaan virheen olleen veneessä jo ostohetkellä. Näin ollen, jos veneeseen tulee vikaa tuon vuoden sisällä, niin ensimmäinen toimenpide on aina reklamaation tekeminen myyjäliikkeeseen. Sähköposti tai tekstiviesti riittää tähän reklamaatioon oikein hyvin. Suullinenkin reklamaatio on periaatteessa pätevä, mutta sähköpostista tai tekstiviestistä jää aina se todiste, että olet oikeasti reklamoinut. Myyjän pitää lain perusteella vastata tuohon viestiin siten, että hän korjaa veneen kuluitta, jotta vene kannattaa myyjän haltuun antaa. Mikäli myyjä vastaa esimerkiksi, että tuo se vene heille niin katsotaan, mikä siinä on vialla ja miten kustannukset jaetaan niin tällöin herätyskellojen pitäisi jo soida. Tämmöisen viestin lähettämällä myyjä ei yksiselitteisesti kanna hänelle kuuluvaa vastuuta ja tällöin kannattaa selvitellä esimerkiksi LakiLehtosen sivuilta omia venekauppaan liittyviä oikeuksiaan jo ennakolta.
Hanki veneestä vikadiagnoosi
Mikäli myyjä ei tuohon kuluttomaan korjaukseen heti suostu niin sitten seuraavaksi kannattaa viedä vene johonkin korjaamoon, jolla ei ole kytköstä veneen myyneeseen tahoon. Valitun korjaamon kanssa sovitte, että korjaamo tekee veneeseen sellaisen vikadiagnoosin, että voit kertoa myyjälle mikä siinä on vialla ja miten paljon sen korjaaminen maksaa. Mikäli veneessä on jotain isompaa vialla, kuten esimerkiksi moottori hajalla tai runko halki niin sinulla on oikeus purkaa kauppa. Se kuitenkin mikä on oikeutesi ei usein paina neuvotteluissa kovinkaan paljoa, eli tästä eteenpäin kaikki sitten riippuu sinun omista neuvottelutaidoistasi ja tietysti myyjän asenteesta. Jos pääset myyjän kanssa sellaiseen sopuun, että olet siihen itse tyytyväinen, niin ota se. Usein se sopu ei ole se, että kauppa puretaan ja myyjä maksaa sinulle kaikki kulut. Jos saavutettu sopu on kuitenkin sinusta hyvä, niin siihen kannattaa tarttua, jos ei halua riidellä.
Yksityishenkilöltä ostettu vene – ostajalla isompi vastuu
Miten asia muuttuu, jos olet ostanut veneen yksityishenkilöltä. No ensinnäkin kyseisessä kaupassa ei ole tuota kuluttajansuojalaissa määriteltyä virhevastuuta. Yksityisten välisiin kauppoihin sovelletaan samoja sääntöjä kuin esimerkiksi isojen yritysten väliseen kaupankäyntiin. Näin ollen ensimmäinen asia mitä luetaan, on ostajan ja myyjän välinen sopimus. Eli, jos myyjä yrittää laittaa kauppasopimukseen jotain mainintoja veneen kunnosta niin niissä kannattaa olla tarkkana. Mikäli mitään kauppakirjaa ei ole tai siinä on vain sovittu kauppahinta, niin sitten asiaan sovelletaan kauppalakia.
Kauppalaki on ihan yleiskauppaan tehty yleislaki, eli hyvin laaja. Siinä lähtökohta on, että jos ostaja on sitä mieltä, että vene oli rikki jo kauppoja tehtäessä, niin ostajan on tästä pystyttävä esittämään jokin todiste. Tämä ei tietysti ole ihan hirveän vaikeaa, jos kaupasta on kulunut muutama päivä eikä venettä ole kovin paljoa käytetty. Mitä enemmän kuitenkin aikaa kuluu, niin sen vaikeampaa tuon virheen näyttäminen ostajalle on. Yksityisten välisessä kaupassa on myös erittäin tärkeää huolehtia siitä, että ostaja reklamoi myyjää heti, kun virhe havaitaan. Mikäli tämä unohtuu, niin silloin myös katoaa kaikki mahdollisuudet vedota havaittuun virheeseen.
Kirjoittaja:
Petteri Lehtonen, Osakas, OTK
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Laki Lehtonen on Suomen johtava kuluttajariitoihin erikoistunut lakitoimisto. Riidan kohde voi olla mikä tahansa, mutta olemme erityisen vahvoja teknisluonteisissa asioissa, kuten veneriidoissa, autoriidoissa, moottoripyörissä, asuntokaupoissa ja remonttikiistoissa. Avustamme sekä kuluttajia että yrityksiä kuluttajariidoissa. Alkukartoitus on aina maksuton – jo ensimmäisen yhteydenoton aikana saat selville, riittääkö tilanteeseesi yleinen neuvo vai onko syytä siirtyä varsinaisiin lakipalveluihin.