Paikallisuutiset

Taidekasvatus tavoittaa turhan harvat – Pietarsaaren seutu koettaa nostaa hyvinvointia lisäävän opetuksen saatavuutta

Peter Roos, Bo-Anders Sandström ja Martin Nybacka selvittävät Skapa-projektin tähänastisia tuloksia tulevan torstain seminaarissa Campus Allegrossa. Kuva: Pentti Höri

Vain noin 18 prosenttia Pietarsaaren seudulla asuvista lapsista ja nuorista on taiteen opetuksen piirissä. Tämä selviää torstaina julkaistavasta Skapa-raportista, jonka on laatinut Wava-opiston apulaisrehtori Bo-Anders Sandström projektityönään.

Svenska Kulturfondenin tilaama ja rahoittama tutkimus käsittelee taidekasvatuksen saavutettavuutta ja tasa-arvon toteutumista. Sandström ja hanketyöntekijä Martin Nybacka ovat vuoden alusta lähtien kiertäneet viidessä kunnassa kartoittamassa tilannetta lasten ja nuorten osalta.

Taidekasvatusta tarjoavat Wava-opisto ja alueen yhteensä viisi työväen- tai kansalaisopistoa. Peruskoulujen Suomen malli -kerhotoiminta lasketaan myös mukaan aihepiiriin.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Huomio kiinnittyy lasten ja nuorten ryhmiin, jotka ovat aliedustettuina taiteen opetuksessa. Tällaisia ovat muun muassa alueen suomenkieliset, maahanmuuttajataustaiset ja eri erityisryhmiä edustavat lapset ja nuoret.

– Kaikki eivät löydä vielä taidekasvatusta. Informaatio ei ole mennyt perille, emme ole saaneet tarpeeksi kerrottua, että kaikilla on oikeus olla mukana, Bo-Anders Sandström sanoo.

Selvityksen tulokset julkistetaan torstaina 28. syyskuuta Campus Allegrossa pidettävässä seminaarissa. Raportti sisältää myös toimenpide-ehdotuksia.

Kyseessä on ensimmäinen etappi kaikkiaan kolmivuotisessa Skapa-hankkeessa, johon alueen kunnat voivat hakea jatkorahoitusta. Tavoitteena on siis tuoda taiteen opetus mahdollisimman monen ulottuville tasapuolisesti.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Miksi taidekasvatus on niin tärkeää? Tätä on tutkittu, ja edut ovat osoittautuneet selkeiksi.

– Taidekasvatuksessa oppii monta taitoa, joilla voi kehittyä ihmisenä. Se lisää hyvinvointia, empatiakykyjä, kulttuurista identiteettiä, oppimiskykyä ja sosiaalista toimintaa ryhmissä, Sandström luettelee.

– Kaikkien olisi erittäin tärkeää päästä mukaan. Muuten rakennamme kaksijakoista yhteiskuntaa, jossa segregaatio [ryhmien eriytyminen] ja luokkajako lisääntyvät.

Lapsi voi ajatella, ettei ole musikaalinen tai osaa piirtää, mikä vähentää rohkeutta hakeutua taideoppiin. Skapa-selvityksen tilaajan, Wava-opiston rehtorin Peter Roosin mukaan kuvitelmat on syytä heittää romukoppaan.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Kaikilla on oikeus kehittyä omasta tasostaan riippumatta siitä, mikä se on. Musikaalisuus on käsite, jonka oikeastaan haluaisimme romuttaa. Kaikki ovat taiteellisia omalla tavallaan.

Roosin mukaan taiteen saatavuuden ei tule riippua esimerkiksi siitä, missä kunnassa sattuu syntymään. Taideopetus antaa työkaluja elämään, minkä vuoksi kaikilla on oltava samat mahdollisuudet.

Musiikkipedagogi Martin Nybacka on käynyt yhteensä noin 25:ssä koulussa vetämässä erilaisia matalan kynnyksen taidekylpyjä oppilaille. Vierailut on otettu hyvin vastaan.

– Tavoitteena on jatkaa näitä käyntejä. On ollut kiva kokea, että kouluilla kaivataan lisää näitä vierailuja.

Jatkossa Skapa-selvittäjät toivovat selkeää yhteisymmärrystä siitä, miten tavoitteet saavutetaan.

– Seudun toimijat suhtautuvat tähän asiaan erittäin positiivisesti. Mutta kyse on julkisista palveluista, jotka toimivat verovaroin. Voisi edellyttää, että poliitikot, viranhaltijat ja koko seutu istuvat alas ja käyvät arvokeskustelun: kuka tekee ja mitä? Bo-Anders Sandström sanoo.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä