Paikallisuutiset
Pikkukylän metsästä ponnistaa valtakunnallinen infran tekijä: Lepplaxissa toimiva Sundström on kasvanut miehen ja kaivurin palveluyrityksestä valtateiden ja junaratojen rakentajaksi
Lepplaxin kylässä Pedersöressä, valtatie 8:n kupeella metsän suojissa on 150 hehtaarin maa-alue, jossa on louhittu kalliota jo vuodesta 1996. Sittemmin alueelle on rakennettu kiinteä asfalttiasema, varastorakennusten rypäs ja muutama vuosi sitten laajennettu konttorirakennus.
Maansiirtoajoneuvoja ja -koneita, joita yrityksellä on satakunta, näkyy vain harvakseltaan. Ne ovat töissä siellä missä niiden kuuluukin olla, projektikohteissa pitkin Suomea.
– Sundströmin veljeksistä vanhin, Hans-Erik Sundström, aloitti toiminnan traktorikaivinkoneella. Aika pitkälle siitä on tultu, Sundström ab oy:n toimitusjohtajaTommy Wikman kertoo.
Vuonna 1966 alkunsa saanut, nyt infrarakentamiseen erikoistunut Sundström on edelleen kokonaisuudessaan perheen omistuksessa. Omaa henkilökuntaa on 150 työntekijän verran. Viime vuoden liikevaihto hipoi 83:aa miljoonaa euroa.
”Kaikki perustuu ammattimaisuuteen, ja se mitä on aikaisemmin tehty ja mitä osataan, ratkaisee. En ole kokenut, että sijainnistamme olisi ollut mitään haittaa.” Tommy Wikman Sundströmin toimitusjohtaja
Vastikään Sundström on aloittanut yrityksen historian suurimman yksittäisen urakan, raakapuuterminaalin rakentamisen Seinäjoen kupeeseen. Noin 30 hehtaarin alueelle sijoittuva lastauspaikka tulee käsittämään puunkuormauskentän, 2,5 kilometriä uutta tietä sekä seitsemän kilometriä junarataa sähköistyksineen. Kaikki tietotaito ja osaaminen tulee samasta talosta.
Arvoa projektilla on noin 13 miljoonaa euroa. Jättimäiset puumäärät lähtevät ratakiskoja pitkin kohti metsäteollisuuden tuotantolaitoksia vuoden 2023 lopulla.
Sundström kilpailee isoista infraurakoista ympäri Suomen monien itseään suurempienkin yritysten kanssa, ja aika usein onnistuu siinä hyvin. Esimerkkejä viime aikoina aloitetuista ja loppuun saatetuista urakoista on useita: valtatie 8:n uudistus ja ohituskaistat Vassorissa, merkittävä tiehanke Kittilässä, ilmavoimien varalaskualue Rovaniemellä, 25 kilometrin rautatie Ilomantsissa.
– Toteutamme myös pienempiä hankkeita. Toimimme sekä maanlaajuisesti että paikallisesti. Kotialue on meille tärkeä, meillähän on henkilökuntaa paljon juuri tältä seudulta, Wikman sanoo.
Viime kesänä Sundström osti oululaisen Rautatieto oy:n, joka on johtava asiantuntija rautateiden turvalaitteissa ja liikenteenohjausjärjestelmissä.
Sundström on rakentanut rataa jo pitkään sekä sähköistyksellä että ilman, ja nyt myös edellä mainittu osaaminen on hankittu saman katon alle.
Pedersöre on pieni pohjalaiskunta ja Lepplax pieni pohjalaiskylä. Tommy Wikmanin mukaan tämä ei aiheuta minkäänlaista uskottavuusongelmaa asiakkaiden kanssa neuvoteltaessa.
– Tapahtuu myynti sitten yksityiselle tai julkiselle sektorille, tämä ala on tarkkaan säädeltyä. Eri tyyppisiä pätevyysvaatimuksia ja referenssejä tarvitaan, että saadaan olla mukana. Kaikki perustuu ammattimaisuuteen, ja se mitä on aikaisemmin tehty ja mitä osataan, ratkaisee. En ole kokenut, että sijainnistamme olisi ollut mitään haittaa.
– Näkisin jopa niin, että kaksikielisyys katsotaan eduksi muuallakin Suomessa. Enemmistö asiakkaistamme on suomenkielisiä, ja se on ihan luonnollista, Wikman sanoo.
Maan-, tien-, radan- ja muun infran rakentaminen kysyy totta kai taitavia koneiden ja autojen kuljettajia, mutta myös vankkaa suunnittelu- ja insinööritaitoa.
Viime vuosien puhutuimpia elinkeinoelämän pullonkauloja on ollut pätevän työvoiman saatavuus. Sundströmillä on toiminnan luonteesta johtuen pelikenttä hieman erilainen.
– Suhteellisen hyvin olemme tekijöitä löytäneet. Mutta on selvää, että kilpailu heistä on ollut jo monta vuotta aika kovaa alueellamme. Suurin osa työntekijöistämme on Pohjanmaalta, mutta periaatteessa meillä on henkilökuntaa pitkin Suomea.
Väkeä on palkattu niin Itä- kuin Pohjois-Suomestakin. Tämä ei kuitenkaan automaattisesti merkitse sitä, että rekrytoitu muuttaa Pietarsaaren seudulle.
– Projektimme sijoittuvat ympäri maata. Tehtävästä riippuen aina ei ole välttämättä merkitystä sillä missä henkilö asuu, koska hän joutuu joka tapauksessa matkustamaan sinne, missä kohteet ovat, Kittilässä tai Kouvolassa. Lähistöllä asuminen ei ole mikään itsestäänselvyys, Tommy Wikman kertoo.
Iso osa henkilökunnasta tekee neljän päivän viikottaisia reissuja kohteisiin.
Wikmanin mukaan yksi yrityksen arvoista on vastuullisuus, ja sillä viitataan myös toimintaan työnantajana.
– Tämä tarkoittaa myös hyvän työnantajabrändin tärkeyttä, ja sitä me pidämme korkeana tavoitteena. Haluamme olla hyvä työnantaja hyvälle porukalle. Sosiaalinen vastuu on meille erittäin tärkeää.
Kasvavan yrityksen tulevaisuuden visioissa toistuu vastuullisuus myös paitsi itse työn suorittamisessa, myös suhteessa ympäristöön, luontoon ja ilmastoon.
– Jos konekanta on suhteellisen moderni, ne ovat yleensä vähäpäästöisempiä. Materiaalien kuljetusten optimointi on myös hyvin keskeistä. Ehkä kaikkein tärkeintä on kuitenkin, että pystymme käyttämään uudelleen erityyppisiä materiaaleja.
Uusintatöissä maa-aineksia ei välttämättä lähdetä vaihtamaan, jos ne ovat kierrätyskelpoisia. Wikmanin mukaan tällöin tehdään laboratoriotutkimukset, jotta niiden käyttökelpoisuus voidaan varmistaa.
– Tällöin niitä pystytään myös hyödyntämään. Siitä on hyötyä sekä ympäristölle että tilaajalle. Ja loppupäässä myös veronmaksajalle, jos julkiselle puolelle rakennetaan, hän toteaa.
Sundström nojaa tänä päivänä neljään eri liiketoiminta-alueeseen, maanrakentamiseen, radanrakentamiseen, asfaltointiin ja materiaalin tekoon ja kuljetukseen.
Sundström on yksi viidestä suomalaisyrityksestä, jolla on rautatierakentamiseen oma konekanta.
Asfalttiasemia on kaksi, yksi kiinteä Lepplaxissa ja yksi liikuteltava.
Maanottoalueita on kymmenkunta, joista pohjoisin on Sievissä ja eteläisin Sulvalla Vaasan lähistöllä.