Paikallisuutiset
Lentävä pedersöreläinen on pääsemässä uuteen vauhtiin
Ivanhoe Racing Teamin Fredrik Enlund on tosissaan palaamassa Superbike-moottoripyöräluokan radoille vuoden 2014 loukkaantumisen jälkeen.
Pedersöre
Moottoripyöräradoilla kymmenisen vuotta kaasutelleellaFredrik Enlundilla on takanaan hyvä kausi. Mies ei sijoittunut kärkikastiin kotimaisessa Superbike-sarjassa, mutta se ei koskaan tavoitteena ollutkaan. Tärkeintä on ollut pyörän ja kuskin testaaminen ensi kauden kisoja ajatellen. Enlund ohjastaa 1200-kuutioista Ducatia.
Vuonna 2014 Enlund loukkasi vasemman nilkkansa vakavasti kaaduttuaan Kemoran aika-ajoissa. Nilkka murtui, se jäykistettiin ja mies joutui pitkälle sairaslomalle.
– Tulin ulos mutkasta ja väärän vaihteen vuoksi pyörä alkoi keulimaan. Sitten ajoin seuraavan mutkan jarrutuspisteen ohi, jolloin taas takapyörä nousi ja sitten mentiin kohti rengasvallia.
Moni ystävä epäili Enlundin palaavan enää kisaradoille, mutta tämä antoi miehelle vain lisäpontta jatkaa rakasta harrastustaan.
– Palasin radalle vasta kaudella 2017 ja tavoitteena oli vain ajaa ja pitää hauskaa. Tällä kaudella olemme tiimissä panostaneet pyörään enemmän ja kierrosluvut radalla on saatu hyviksi. Viimeisessä kisassa Virtasalmella tein 1,5 sekuntia paremman kierrosajan kuin koskaan aiemmin. Kilpailuvauhdissa tosin on yhä parantamista, mutta tämä kausi kertoi, että oikeaan suuntaan ollaan menossa.
Nilkan jäykistäminen toi haastetta paluulle radoille. Mies ei voinut vaihtaa jalalla vaihteita, koska vain varpaat liikkuvat.
– Sitten kokeilin vaihtaa oikealla jalalla, mutta ei sekään oikein luonnistunut. Täksi kaudeksi hankin sitten ohjaustankoon elektronisen vaihteenvalitsimen, jolloin pystyn vasemmalla peukalollani vaihtaa napista vaihteita alas- ja kahvan toiselta puolelta etusormella ylöspäin. Siinä on ollut tälle kaudelle oppimista, koska napit ovat herkkiä ja tahattomia vaihteiden vaihtoja tapahtuu.
Ivanhoe Racing Teamin muodostavat Enlundin lisäksi toinen kuljettaja Carl-Johan Källman sekä mekaanikot Rune Kulla ja Markku Visuri. Enlund sanoo, että juuri mekaanikkojen osaamisen ansiosta on tällä kaudella menty paljon eteenpäin.
– Moottoripyörissä on paljon mekaanista ruuvattavaa, jonka Rune hallitsee. Visuri puolestaan on tehnyt yhteistyötä Erkki Siukolan kanssa, joka MotoGP-sarjan Aprilia Gresini Racing –tallin MotoGP-tiimissä kisainsinöörinä. Visuri hallitsee pyörän jousituksen säädät sekä osaa lukea ja käyttää pyörän data-tallenninta, joka tallentaa kaiken, mitä radalla teen. Källman taas taitaa elektroniikkapuolen, Enlund selvittää tiimin taustoja.
Tämän kauden viimeinen kilpailu kaksi viikkoa sitten Saksan Frohburgin katuradalla piti olla kauden kohokohta. Katuradalla nopeudet nousevat paikoittain jopa 300 kilometriin tunnissa.
– Ilmoittauduin kahteen luokkaan, mutta itse kilpailuun en päässyt kummassakaan. Ehdin ajaa vajaa kolme aika-ajoa, yhteensä noin tunnin, kunnes moottori laukesi. Tiedettiin tiimin kanssa kyllä, että moottorissa ovat tunnit täynnä. Katuradalla ajetaan pitkiä pätkiä isolla vaihteella kaasu pohjassa ja se pistää moottorin kovemmalle koetukselle kuin tavallisella radalla. Noh, uusi moottori on tilattu Italiasta, Enlund hymähtää.
Saksan kilpailu kuului kansainväliseen IRRC-sarjaan, jossa ajetaan kuusi osakilpailua Keski-Euroopassa. Enlund harkitsee osallistuvansa ensi kaudella juuri tähän sarjaan, jos se vain taloudellisesti on mahdollista.
– Kuuden osakilpailun kausi maksaisi tuollaiset 40 000 euroa. Minulla on virityksiä Helsinkiin Anssi Kosken pikkutiimiin, joka ajoi tällä kaudella koko IRRC-sarjan. Hänen kanssaan voisi tehdä yhteistyötä ja jakaa kustannuksia. Katsotaan nyt. Valmistun jouluksi rakennusmestariksi ja normityöt alkavat, mies pohtii.
Kimmo Rudnäs
IRRC-sarja
International Road Racing Championship (IRRC) on katuradoilla ajettava eurooppalainen ratamoottoripyöräilysarja. Siinä kilpaillaan superbike- ja supersport-luokkien pyörillä.
Sarja perustettiin vuonna 2003 nimellä 3 Nations Cup. Perustajina olivat kolme moottoriurheiluseuraa Alankomaista, Belgiasta ja Saksasta.
Sarja laajeni ja sai nykyisen nimensä vuonna 2010. Vuonna 2016 IRRC laajeni Suomeen, kun aikoinaan MM-sarjaankin kuulunut Imatranajo teki paluun Imatran katuradalle 30 vuoden tauon jälkeen.