Paikallisuutiset
Hallittu rakentaminen säästäisi Fäbodan Pikkuhiekan luontoa
Asemakaavaan tullee mahdollisuus rakentaa joko pieni hotelli tai mökkikylä. Rakennetut polut vähentävät maaston kulutusta.
Fäbodan Pikkuhiekan asemakaavaluonnos valmistunee esittelykuntoon tammikuussa. Tällä haavaa alue on saamassa mahdollisuuden majoituspalveluihin enintään 100 asiakkaalle.
Olemassaolevassa asemakaavassa sallitaan kaksikerroksinen, enintään 1 800 neliömetrin hotelli- tai muu majoitusrakennus kahvituvan ja matkailuvaunualueen välimaastoon.
Uudessa ehdotuksessa rakennusoikeus on noin puolittumassa. Majoitusrakennukset rajataan enintään puolitoistakerroksisiksi, jolloin alueelle voisi rakentaa joko pienen hotellin tai mökkikylän.
Jo elinkaarensa loppupäässä oleva kahvituparakennus voidaan korvata uudella. Mikäli alueelle halutaan yleinen sauna, se sijoittuu tavalla tai toisella kahvituvan yhteyteen.
Vierasvenesatama sijoittuisi kahvituvasta länteen päin olevaan kalliopoukamaan. Se tulisi vain päivävieraiden käyttöön, eli yöpymistä veneissä ei sallita.
Muutoin uusi asemakaava ei eroa radikaalisti entisestä. Matkailuvaunualue säilyy, pysäköintimahdollisuuksia lisätään ja Pikkuhiekan tietä kenties levennetään, jotta väylä ei tukkeutuisi sen varrelle parkkeeraavista autoista.
Sekä poliitikkojen että yleisön toiveet ja tahto menevät melko hyvin yksiin.
Uutta kaavaa laativat arkkitehti Ilmari Heinonen ja asemakaava-arkkitehti Sören Öhberg lähtevät työssään pitkälti siitä, mitä kansa ja sen poliittiset edustajat haluavat.
Pietarsaaren kaupunki tiedusteli syyskuussa Jeppis Gallup -kyselyssään, miten kaupunkilaiset haluaisivat Fäbodaa ja Pikkuhiekkaa kehitettävän. Reilut 600 ihmistä vastasi kyselyyn, mitä Heinonen ja Öhberg pitävät erittäin edustavana otoksena 20 000 asukkaan kaupungissa.
Kaavoittajat toistivat kyselyn myös kaupungin johtaville poliitikoille, kaupunginhallitus mukaan lukien.
– Jos tästä etsitään jotain punaista lankaa, niin vastaukset olivat aika samansuuntaisia. Sekä poliitikkojen että yleisön toiveet ja tahto menevät melko hyvin yksiin, Sören Öhberg sanoo.
Enintään 100 hengen majoitusratkaisua kannattavat sekä kärkipäättäjät että kansa yli 60-prosenttisesti.
Majoittumisen sijainnista molempien enemmistö on myös samaa mieltä. Myöskään kaavoittajat eivät näe muuta järkevää vaihtoehtoa kuin sijoittaa asuminen kahvituvan ja vaunualueen välimaastoon.
Kuormitus ei lisäänny uudessa kaavassa. Oikeastaan käy päinvastoin.
Öhberg palaa alkuasetelmaan eli siihen, miksi kaavamuutosta tarvitaan.
– Siksi, että voimme jatkossakin suojata tärkeitä alueita. Meidän on myös selvitettävä, onko kaavaa tarpeen jotenkin muuttaa matkailuelinkeinon takia.
– Kuormitus ei lisäänny uudessa kaavassa. Oikeastaan käy päinvastoin. Määräyksiä pehmennetään ja muun muassa rakennusoikeus laskee hieman, Sören Öhberg toteaa.
Ilmari Heinosen mukaan ääripäät eli Kalajoki-tyyppistä maksimaalista hyödyntämistä kannattavat ja ne, joiden mielestä Fäbodassa ei saisi tehdä mitään, eivät tule saamaan tahtojaan läpi.
– Ne eivät vastaa kaupunkilaisten tahtoa, vaan näiden pienten ryhmien tahtoa. Jotakin Fäbodassa tapahtuu, mutta missä skaalassa ja paikoissa, siitä keskustellaan.
Esteetön polku on tapa suojella luontoa.
Fäbodassa on tehty tänä vuonna luontoinventointi. Sen mukaan alueella ei ole korvaamattomia ja suojelun tarpeessa olevia luontoarvoja.
– Se on ihan tavallista rantametsää, jossa ei ole erikseen suojeltavia lajeja tai kohteita. Mutta maisema on kaunista, ja nämä ovat eri asioita, Heinonen sanoo.
Tulevassa kaavassa lähes kaikkiin paikkoihin on tulossa merkintä, joka estää ympäristöä muokkaavien asioiden tekemisen. Silti esimerkiksi puita saa kaataa metsänhoidollisessa tarkoituksessa.
Maasto on ihmisen samoilun jäljiltä paikka paikoin todella kulunutta. Kaavoittajat nostavat esiin rakennetut reitit, kuten esteettömät ja betonilaatoin osoitetut polut, joiden olemassaolo säästää herkkää maastoa.
– Esteetön polku on tapa suojella luontoa, Sören Öhberg kiteyttää.