Paikallisuutiset
Elintarvikealan yritys Fresh Servant laajensi logistiikkakeskustaan ja tehdastaan: ”Kehitys on ollut kohtuullisen huimaa”
Fresh Servant työllistää nykyisellään noin 550 työntekijää, ja joukossa on jopa 40:tä eri kansalaisuutta.
Pedersöreläinen valmissalaattiyhtiö on laajentanut logistiikkakeskustaan sekä tehdastaan Edsevössä. Käytännössä yritys on tuplannut tehtaiden pinta-alan.
– Kaksi vuotta sitten aloitimme tekemään uutta laajennusta ja teimme uuden logistiikkakeskuksen sekä tehdaslaajennuksen. Näillä vastataan kasvaneeseen kuluttajien kysyntään tuoreissa ja terveellisissä vihannespohjaisissa tuotteissa. Olemme nyt markkinajohtaja tuoreissa salaattiaterioissa, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Sami Haapasalmi.
Vuonna 1995 yritys muutti toiminimeään Snellman Vihannestukusta Fresh Servantiksi. Yritys on yksityisomistuksessa. Järjestelyjä yrityksessä tehtiin Haapasalmen mukaan pari vuotta sitten, jossa pääomasijoittaja Sponsor Capital tuli omistukseen yhdessä Snellmanin perheen ja Haapasalmen perheen kanssa. Haapasalmi kertoo, että kasvu lähti voimakkaasti käyntiin noin kymmenen vuotta sitten.
– Viimeisen kymmenen vuoden kehitys on ollut kohtuullisen huimaa. Vaikka olemme jo siinä mielessä vanha yritys, olemme saaneet kymmenen vuoden sisällä tehdä kokonaisen uudistuksen niin tuotesegmenteissä kuin myös meidän toiminnassamme.
Haapasalmen mukaan yrityksen kasvu on tullut esimerkiksi kuluttajatottumusten muuttuessa kasvispitoisemmaksi.
– Hyvinvointi on yksi syistä. Kuluttajat syövät kevyemmin ja kasvispitoisemmin, joten tällaisia tuoreita salaatteja syödään enemmän. Toinen asia on arjen helpottaminen. Kuluttajat ostavat valmiita ja puolivalmiita ruokia, kun ei ole välttämättä aikaa tai osaamista itse tehdä. Kun ostaa puolivalmista tai valmista ruokaa, kotihävikin hallinta on paljon helpompaa.
Haapasalmi kertoo, että vuoden myyvin salaatti on ollut kana-taco-salaatti.
Yritys työllistää nykyisellään noin 550 työntekijää, ja joukossa on jopa 40:tä eri kansalaisuutta. Onko multikulttuurillisuus ollut yrityksen vahvuus?
– Monikulttuurisuus toimii ehdottomasti. Meillä on paljon erilaisia kansalaisuuksia, sekä miehiä ja naisia on noin puolet ja puolet. Monikulttuurisuus ja sukupuolten tasa-arvo toimii hyvin, vaikka siinä on omat haasteensa. Silti hyödyt ovat suuremmat kuin haitat.
Yritys on asentanut aurinkopaneeleita elintarviketehtaan katolle investoiden uusiutuvaan energiaan. Yritys asensi ne sekä kestävän kehityksen että taloudellisten kustannusten takia.
– Olemme sitoutuneet vastuullisuusajattelussamme siihen, että käytetty energia on hiilineutraalia energiaa. Kestävä kehitys on meille ykkösasia, mutta toinen hyöty on sen taloudellinen puoli. Aurinkopaneelit auttavat vähentämään kulutusta varsinkin kesäisin, kun energiankäyttö on silloin suurempaa tilojen jäädyttämisen takia. Sähkön kulutuksen ja tuotannon osalta on optimaalista, että käytämme kesäisin aurinkoenergiaa.
Haapasalmen mielestä yritys on edelläkulkijana elintarvikealalla. Vuonna 2010 lanseerattiin Hetki-brändi.
– Teemme hyvin paljon uutta ja kehitämme uusia tuotteita ja ratkaisuja kuluttajille. Sillä tavalla olemme hyvinkin edelläkävijöitä. Itse puhumme tekevämme ”ruokarevoluutiota” tulevaisuutta varten, jota tullaan tarvitsemaan tulevaisuudessa.
– Pohjoismaisissa ravintosuositteissa lisätään kasvisten käyttöä. Ilmastonmuutos ajaa myös sitä, että kasviksia lisättäisiin ruokavalioon, mikä on myös hyvinvointiasia. Tulevina vuosikymmeninä ruokakulttuuri tulee muuttumaan. Yksi visioistamme on olla hyvin vahvana muutoksessa, ja tuoda siihen uusia ratkaisuja.
Tilat lähes tuplaantuivat
Laajennuksen jälkeen jälkeen Fresh Servantin tehtaalla on 15 000 neliömetrin tilat.
Investoinnin arvo noin 30 miljoonaa euroa.
Uusi tehdas otettiin käyttöön 2023.
Fresh Servant toimittaa viikossa noin 600 000 annosta tuoretuotteita.
Investoinnin jälkeen kapasiteetti voidaan nostaa noin miljoonaan viikkoannokseen.
Viime vuoden liikevaihto oli 80,5 miljoonaa euroa.
Onko muita laajentumisia tulossa?
– Laajentuminen on aina mielessä. Aina, kun voidaan investoida, se tarkoittaa sitä, että yritys kehittyy eteenpäin. Meillä on hyvin vahva orgaanisen kasvun suunnitelma tuleville vuosille, mikä vaatii erilaisia investointeja. Olemme laajentaneet uusiin tuotesegmentteihin koko ajan, vaikka olemme jo isoja salaattiaterioissa. Aina kun menemme uusiin segmentteihin, se vaatii uusia investointeja. Orgaanisen kasvun lisäksi katsomme, voimmeko tehdä yrityskauppoja niin Suomessa kuin sen ulkopuolellakin. Esimerkiksi Ruotsiin laajentaminen kiinnostaa meitä.