Paikallisuutiset

Autoalalle riittää imua: - ”Just tällainen raakaruuvaus kiinnostaa mua”, sanoo Pietarsaaren Optimassa opiskeleva Jere, 16, Kokkolasta

Jere Hakunti, 16, Kokkolasta opiskelee automekaanikoksi Pietarsaaren Optimassa. Autoon on vaihdettu taka-apurunko ja nyt laitetaan pakoputkisto paikoilleen. Kuva: Pirkko Högkulla

Ajoneuvoasentajan koulutukseen on enemmän tulijoita kuin on opiskelupaikkoja tarjolla.

Autoala kuuluu myös Pietarsaaren Optimassa koulun suosikkilinjoihin. Hakijoita sille tapaa olla vuosittain kolmisenkymmentä kun aloituspaikkoja on tarjolla 18-19.

Yksi unelmatyöhönsä autokorjaamolle opiskeleva on 16-vuotias Jere Hakunti Kokkolasta.

– Kiinnostus autoihin ja käytännönläheinen työ houkuttelivat alalle.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Se, ettei automekaanikon opiskelupaikka irronnutkaan oman kotikaupungin ammattiopistosta ei urasuunnitelmia lannistanut.

– Hain ja pääsin Pietarsaaren Optimaan.

Jarruna opinnoille ei myöskään ole välimatka sen enempää kuin ruotsikaan, joka on Optiman opetuskieli.

– Bussilla pääsee. Ja olen kaksikielinen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Ensimmäisen lukuvuoden kallistuessa loppusuoralle Jere kokee opiskelun vastanneen odotuksia, ja enemmänkin.

– On saatu käytännössä tehdä enemmän mitä odotin. Nyt justiin vaihdetaan mersun taka-apurunkoa. Tyyppivika, että ruostuu. Ei ollut ihan helppo työ, tukivarren kiinnikkeissä oli vääntämistä. Mutta just tällainen raakaruuvaus kiinnostaa mua, Jere kuvaa.

– Sähkömoottorit eivät hirveästi kiinnosta, mieluiten pysyisin polttomoottoreissa, hän tuumii.

Koulupäivä alkaa aamukahdeksalta ja bussi starttaa Kokkolasta kohti Pietarsaarta seitsemältä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Ihan ok käy kulkea bussilla. Autokortin ajan heti kun voi.

Hallipäiviä on kolme viikossa; tiistai, keskiviikko ja torstai.

– Mieluiten olisi hallin puolella ruuvaamassa koko ajan. Teoria ei niin kiinnosta, mutta pitää sitäkin tietenkin oppia, Jere tuumii.

Optiman autoalalta jatkaa ammattikorkeakouluun tai yliopistoon yleensä kolme, neljä opiskelijaa vuodessa. Jere ei vielä osaa sanoa mitään varmaa omista jatko-opinnoistaan.

– Ei jatko-opiskelu ole kokonaan pois suljettu, mutta ensin haluan korjaamolle töihin, kuuluvat suunnitelmat.

Opettaja Jesper Jansson moottoriohjausjärjestelmän harjoitustaululla. Kuva: Pirkko Högkulla
”Varsinaista diagnostiikkaa tulee enemmän toisella vuosiluokalla ja kolmannella vielä enemmän”.

Ensin opitaan autoteoriaa, sitten pääsee harjoittelemaan käytäntöä hallissa ja testihuoneessa. Opiskelusta 70 prosenttia on käytäntöä, loput teoriaa.

Opettaja Jesper Jansson kertoo, että ensimmäisellä vuosiluokalla opetellaan auton osien nimiä ja perehdytään muuhun perustietoon kuten siihen miten auto on rakennettu, miten moottori ja jarrut toimivat.

– Ensimmäisenä vuotena tehdään esimerkiksi öljynvaihtoa, jarrutöitä ja alustatöitä kuten jousien vaihtoa, pallonivelen ja tukivarsien vaihtoja, Jansson kertoo.

– Varsinaista diagnostiikkaa tulee enemmän toisella vuosiluokalla ja kolmannella vielä enemmän. Autot on ala, josta ei voi sanoa, että tietää siitä kaiken. Ala kehittyy vauhdilla koko ajan, mikä on opetuksen näkökulmasta haastavaa. Ja opetusvälineet täytyy pitää ajan tasalla, Jesper Jansson huomauttaa.

Koulutuksessa käytetään samoja ohjelmia kuin työelämässäkin; autodataa, erilaisia diagnosointilaitteita, varaosaohjelmia ja tietokoneohjelmia.

Benjamin Granlund ja Jere Hakunti opiskelevat ensimmäistä vuotta automekaanikoiksi. Opiskelu on käytännönläheistä; teoriaa pääsee harjoittelemaan Optiman autohallissa ja testihuoneessa. Kuva: Pirkko Högkulla

Sähköautojen kohdalla painotetaan turvallisuutta mennen tullen.

– Voimansiirto on sähköautossa erilainen ja kun puhutaan korkeajännitteestä on ensiarvoisen tärkeää tietää mihin saa ja mihin ei saa koskea. Pitää oppia mittaamaan ja tietämään miten sähköjärjestelmä toimii, Jesper Jansson toteaa.

Viime syksynä Optimaan hankittiin sähköauto, jota käytetään normaalissa ajossa ja hyödynnetään myös opiskelussa.

”Oppii kaikenlaista”.

Työn monipuolisuuden Jesper Jansson arvelee yhdeksi autoalan suosion salaisuudeksi.

– Täällä oppii kaikenlaista. On mekaaninen työ, sähköpuoli, hitsaamista, pintatöitä ja paljon muuta. Vuosittain toteutetaan jokin isompi maalaushomma.

Asiakaspalveluakin pyritään saamaan mukaan koulutukseen, sillä Optimassa tehdään myös huoltoja ja korjauksia asiakastöinä.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä