Paikallisuutiset

Avi määräsi Pietarsaaren hoitamaan Malmin päivystyksen kieliongelman: suomenkielisten potilaiden palvelu ei ole parantunut riittävästi – apua ehkä Pohjanmaan hyvinvointialueelta

Pietarsaaren Malmin päivystyksen kieliongelmat jatkuvat. Aluehallintovirasto määrää korjaamaan asiat lain mukaiselle tolalle puolen vuoden sisällä. Kuvituskuvan henkilöt eivät liity tapaukseen.
Pietarsaaren Malmin päivystyksen kieliongelmat jatkuvat. Aluehallintovirasto määrää korjaamaan asiat lain mukaiselle tolalle puolen vuoden sisällä. Kuvituskuvan henkilöt eivät liity tapaukseen. Kuva: Arkisto / Clas-Olav Slotte

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto (Avi) on antanut Pietarsaaren kaupungille määräyksen puutteiden korjaamisesta tai epäkohtien poistamisesta liittyen terveyskeskuksen päivystyksen kielellisiin puutteisiin.

Kyse on tilanteista, joissa suomenkielinen potilas ei ole saanut päivystysaikana lääkäripalveluja äidinkielellään.

Pietarsaaren kaupungin on korjattava puutteet 2. kesäkuuta 2022 mennessä ja toimitettava Aville selvitys tehdyistä toimenpiteistä 2. heinäkuuta 2022 mennessä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Aluehallintovirasto käsitteli samaa asiaa jo toistamiseen. Kesäkuussa 2020 se antoi Pietarsaaren kaupungille hallinnollisena toimenpiteenä huomautuksen.

Päätöksen perusteluissaan Avi toteaa, että Terveydenhuoltolain mukaan kaksikielisen kunnan ja kuntayhtymän on järjestettävä terveydenhuollon palvelunsa suomen ja ruotsin kielellä siten, että asiakas ja potilas saavat palvelut valitsemallaan kielellä. Kielellisten oikeuksien toteutuminen terveydenhuollossa edellyttää muun muassa sitä, että koko asiointiketju toimii potilaan kielellä.

Kaksikielisen kunnan on huolehdittava siitä, että kielelliset oikeudet voivat toteutua jokaisessa yksittäistapauksessa esimerkiksi sopivilla työvuorojärjestelyillä tai varmistamalla, että henkilöstössä on kielitaitoisia henkilöitä. Henkilöstön kielitaidosta on huolehdittava rekrytoinnissa, henkilöstökoulutuksessa ja työnantajan muin toimenpitein niin, että kielitaito vastaa tehtävien vaatimaa tasoa, Avi toteaa.

Aluehallintovirasto toteaa, että saatujen selvitysten ja asiakirjojen pohjalta terveydenhuollon ammattihenkilöillä on riittävä osaaminen ja organisaatiossa on potilasturvallisuutta varmistavia käytäntöjä. Päivystysvastaanotolla tilanne on parantunut, mutta suomea osaavien lääkärien määrä ei edelleenkään ole riittävä ostopalveluiden osalta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Avin mukaan selvityksessä on kuvattu jatkossa toteutettavaksi käytäntöä, että lääkäri ottaa tarvittaessa yhteyttä suomenkielisiin potilaisiin seuraavana päivänä väärinkäsitysten välttämiseksi. Aville ei ole kuitenkaan tarkemmin kuvattu, missä tilanteissa yhteydenotto tapahtuisi.

”Vastuuta suomenkielisen lääkärin yhteydenoton tarpeellisuudesta ei voida yksinomaan siirtää potilaan vastuulle”, Avi huomauttaa.

”Myös Pohjanmaan hyvinvointikuntayhtymän perustaminen tulee omalta osaltaan parantamaan tilannetta, koska Pietarsaaren ja Vaasan päivystys kuuluvat samaan organisaatioon ja lääkäriresurssi laventuu.”

Se, että Pietarsaaren kaupunki ei ole huolehtinut riittävällä tavalla potilaiden kielellisten oikeuksien toteutumisesta, voi vaarantaa potilasturvallisuuden, Avi toteaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Koska kaupunki on jo aiemmin saanut asiasta huomautuksen ja ongelmat ovat jatkuneet, antaa aluehallintovirasto nyt kansanterveyslain 43 pykälän mukaisen määräyksen.

Pitkään jatkuneen ongelman perimmäiset syyt ovat kaksikielisten lääkäreiden rekrytointivaikeuksissa.

Virka-ajan ulkopuolinen päivystys on toteutettu Pietarsaaressa Terveystalolta hankittuna ostopalveluna, joka on kilpailutettu. Ringissä on sote-viraston selvityksen mukaan kahdeksan lääkäriä, joista kuusi on ulkomailla opiskelleita ja heidän suomen kielen taitonsa vaihtelee.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä