Paikallisuutiset

Pietarsaaren elävyyskerroin pienten kuntien kärkeä: keskeiset palvelut on saavutettavissa 15 minuutissa

Kompakti Pietarsaari pärjää mainiosti ”varttitunnin kaupunkien” kisassa. Etäisyydet ovat lyhyitä, ja paljon on tarjolla ilman autoakin.
Kompakti Pietarsaari pärjää mainiosti ”varttitunnin kaupunkien” kisassa. Etäisyydet ovat lyhyitä, ja paljon on tarjolla ilman autoakin. Kuva: Arkisto / Pentti Höri

Konsulttiyhtiö Ramboll on selvittänyt Suomen kuntien elävyyttä kehittämällään LIVCY-mallilla. Siinä elävyyttä arjessa mitataan palveluiden ja toimintojen saatavuudella ihmisen läheisyydestä.

Tässä niin sanotussa 15 minuutin kaupunkimallissa Pietarsaari sijoittuu koko maan kaupunkien ja kuntien vertailussa sijalle 22, ja omassa mittaluokassaan, alle 20 000 asukkaiden kuntien joukossa peräti kolmanneksi.

Pietarsaari saa yleisindeksiluvukseen 60 maksimipistemäärän ollessa 100. Valtakunnan ykkösenä on ei niinkään yllättäen Helsinki, jonka pistemäärä nousee 86:een.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Alle 20 000 asukkaan kuntien kärjessä on Kauniainen (81) ja kakkosena Pirkkala (67).

Erityisen hyvät pisteet Pietarsaari saa viher- ja virkistysalueistaan (79) ja kaupallisista palveluista (70). Liikuntapalvelut (68) ja koulutus- ja terveyspalvelut (63) ovat niinikään keskimääräistä paremmat.

Pietarsaaren kokonaisarvosanaa painavat alas kulttuuri (45) sekä erityisesti liikkuminen (25).

Viimemainitun lukeman pienuus hämmentää, kunnes sen laskentaperusteita avataan. Tässä yhteydessä tarkoitetaan joukkoliikenteen palveluita, eli joukkoliikennepysäkkien saavutettavuutta. Niitä tunnetusti Pietarsaaressa ei joka kortteliin riitä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Vt. kaupunkikehitysjohtaja ja kaupungininsinööriHarri Kotimäki sanoo, että tämä kategoria on Pietarsaaren osalta vääristynyt.

– Kun tutkimuksessa arvioidaan joukkoliikennepysäkkien saatavuutta, ei se huomioi riittävästi Pietarsaaressa toimivan Vippari-kutsuliikenteen sujuvuutta. Pietarsaaressahan linja-autopysäkit palvelevat lähinnä kaukoliikennettä ja koulukuljetuksia, kun Vippari hakee asiakkaan kotoa, Kotimäki kertoo.

– Meillä joukkoliikenne kulkee ovelta ovelle, joten oikeastaan luvun pitäisi olla 100, hän heittää.

Kauppa ja palvelut taasen nostavat Pietarsaaren toiseksi korkeimmalle tasolle kaikkien pienten kuntien joukossa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

LIVCY-elävyysindeksi on kehitetty tukemaan elävyyttä kaupunki- ja aluesuunnittelussa. Yhteiskunnan rakenteiden ja palvelujen lisäksi indeksiä laskettaessa huomioidaan myös inhimilliset tekijät, asukkaiden kokemukset ja tuntemukset sekä arvot.

– Indeksin taustana on 15 minuutin kaupungin ajatus, eli kaikki olennaiset palvelut ovat saavutettavissa tuossa ajassa kävellen tai polkupyörällä. Kävely on tasa-arvoinen liikkumisen muoto, Rambollin kaupunki- ja hankekehityksen palvelupäällikköEero Salminen kertoo.

– Kaupunkisuunnittelun näkökulmasta juuri 15 minuutin välimatkat mahdollistavat sen, että arkinen asiointi sujuu ilman merkittävää ajankäyttöä palveluiden äärelle pääsemiseksi. Asioiden toimittaminen ilman autoa takaa myös kävelyn ja pyöräilyn terveyshyödyt.

Tiiviissä kaupunkirakenteessa luonnollisesti myös palvelut ovat nopeimmin saavutettavissa. Helsinki, Turku, Tampere, Espoo ja Vantaa ovatkin mittauksessa keulilla.

Vaasa löytyy kaikkien kuntien tilastossa sijalta 9, Seinäjoki sijalta 36 ja Kokkola sijalta 41.

Maaseutumaisten kuntien kärjessä on Kannus, jonka kokonaissijoitus on 78. Kuntalistan 115:s on Uusikaarlepyy, 243:s Kruunupyy, 274:s Pedersöre ja 278:s Luoto.

Tutkimuksessa oli mukana 293 Suomen kuntaa.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä