Paikallisuutiset

Laivapihalla tuulee myötäisesti - Vegan kapteenin kajuutta on ulkoa lähes valmis, Wapeniinkin pääsee Jaakon Päivillä - mutta vain kannelle

Pietarsaari

Laivapiha on avautunut yleisölle Vanhassa satamassa. Siellä voi tuttuun tapaan pistäytyä katsomaan osittain kunnostettua Vegaa hallin suojissa. Myös Jacobstads Wapen avautuu yleisölle ainakin lähestyvillä Jaakon Päivillä, mutta niin, että käymään pääsee vain kannella.

Wapen seisoo laiturissa telakalla talvehtimisen jälkeen, ahterin ulkolaudoitusta ja uusittuja kaaria ehompana.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Sotakorvausalus Vega on kuulunut Vanhan sataman kalustoon vuoden 1997 kesäkuusta lukien kun se tuotiin proomulla Tallinnasta Pietarsaareen. Mittavan siirto-operaation päätteeksi puurakenteinen, 450 tonnia painava, merikuunari parkkeerattiin kaljaasi Jacobstads Wapenia varten rakennettuun halliin.

Yksi Vega-hankkeen puuhamiehistä arvioi tuolloin kunnostusurakan kestävän kauan - kymmenen vuotta.

Korjaustöiden jarruna on ollut ja on rahan puute, mutta matkan varrella monet avustukset ja lahjoitukset ovat jaksaneet valaa uskoa hankkeen toteuttamiseen merenkulkuhistorian hengessä. Viimeksi eduskunnalta saadun 70 000 euron joulurahan turvin voitiin puhaltaa uutta taas vauhtia kunnostustöihin.

– Aina sitä mukaan tapahtuu kun saadaan rahoitusta, kuvaaPeter Boström, Vanha Satama Oy:n hallituksen puheenjohtaja.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Myös Wapenin korjaaminen edistyy kohti seilauskuntoa sitä mukaan kun rahoitusta löytyy, Boström luottaa.

Vegan kapteenin kajuutta on ulkopuolelta lähes valmis, suuri osa ahterin sivukaiteista on tehty ja niitä on maalattu.

– Keula on käytännössä niin valmis kuin se ylipäätään valmiiksi tulee. Runkokaarihan jää näkyville, jotta kävijä saa kuvan aluksen rakenteesta, esittelee puuseppäMax Lasen, joka oli mukana jo kun Wapenia alettiin rakentaa perinteisiä käsityömenetelmiä käyttäen Vanhassa satamassa tammikuussa 1988.

Keskiosassa sijaitseva miehistön kansirakennus on edelleen kysymysmerkki. Alkujaan oli ajateltu, että se jäisi nykyisessä asussaan kertomaan siitä, missä kunnossa Vega aikoinaan saapui Pietarsaareen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Jonkinlaista tukemista kansirakennus kuitenkin vaatisi, kuuluu Lasenin arvio.

Tekemistä riittää vielä pitkäksi aikaa.

– Kesälomien jälkeen jatketaan sivujen ulkolaudoitusta ja aletaan tehdä ohjaamohyttiä takaosaan. Aluksen takaosahan täyttyy käytännössä erilaisesta tavarasta, ruorista lähtien.

Kapteenin kajuuttaa aletaan vähitellen sisustaa; seinille kiinnitetään alkuperäiset vanerilevyt ja oviaukkoon alkuperäinen ovi, jonka yläpuolelle nikkaroidaan uusi, työnnettävä luukku.

– Kajuutassa oli lisäksi kaksi makuupaikkaa, vessa ja jonkinlainen suihku, Lasen esittelee.

Mastojen vuoro on talvella.

Kompromisseilta rakentamisessa ei olla vältytty. Piirustukset löytyvät, mutta monet ratkaisut nikkari on joutunut tekemään itse.

– Raha ratkaisee. Pitää saada samalta näyttävä lopputulos, mutta käytännössä kevyimmillä ratkaisuilla, Max Lasen kuvaa.

– Esimerkiksi reelinki, kaidepuu on tehty laudasta koteloimalla, ei lankusta. Kansilattian ponttilaudoissa on käytetty sikaflexiä eikä hamppua ja pikeä.

Vega on työllistänyt viime aikoina useamman työntekijän.

– Toiveena on, että talveksi saisin yhteensä kuusi käsiparia lisää. Talkooväkeähän ei ole ollut lainkaan kahteen vuoteen, Lasen kertoo.

Lasen itse kertoo tekevänsä osa-aikaista työpäivää, joka tuppaa kuitenkin venymään milloin mistäkin syystä. Paljon aikaa kuluu puhelimessa, mm. materiaaliostojen parissa.

– Kivaa, kiinnostavaa ja ainutlaatuista työtä tämä on.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä