Paikallisuutiset

Ruotsin lisäopetuksesta vääntöä: Pietarsaaren suomenkielinen koulujaosto tahtoo, että rahat äidinkielenomaiseen ruotsiin osoitetaan erikseen

Äidinkielenomaisesta ruotsista kiinnostuneiden oppilaiden ryhmä on hyvin pieni, Etelänummen yläkoulun rehtori Kim Pitkäkangas kertoo.
Äidinkielenomaisesta ruotsista kiinnostuneiden oppilaiden ryhmä on hyvin pieni, Etelänummen yläkoulun rehtori Kim Pitkäkangas kertoo. Kuva: Pentti Höri

Koko kevättalven ajan on Pietarsaaren koulutoimessa palloteltu äidinkielenomaisen ruotsin opetuksen tulevaisuudesta suomenkielisessä peruskoulussa.

Viimeisin vaan tuskin viimeinen episodi näyteltiin parisen viikkoa sitten, kun sivistyslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti äänestyksen jälkeen, että ÄiRu-opetusta järjestetään tulevaisuudessa mikäli oppilaita on riittävästi, mutta vain ehdolla, että se rahoitetaan koulun oman tuntikehyksen ulkopuolelta.

Käytännössä päätös tarkoittaisi noin 5 000 euron kustannusten kattamista erikseen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Perimmäisenä syynä on ÄiRu:n opetukseen halukkaiden oppilaiden vähyys, mikä tietää hyvin pieniä opetusryhmiä. Tuntikehysrahoitteisuus tarkoittaisi vaikutuksia muuhun perusopetukseen, kuten esimerkiksi suurempia ryhmäkokoja.

”Olisi outoa, jos koulussa samaan aikaan yhdistellään ryhmiä ja sitten todella pieniin ryhmiin löytyy rahaa.”

Äidinkielenomainen ruotsi on tarkoitettu kaksikielisten perheiden lapsille, joille Pietarsaaressa on tarjottu vaativampaa ruotsinopetusta. Tällä hetkellä ÄiRu:ssa on kymmenkunta oppilasta, kaikki Länsinummen alakoulussa.

Jaoston päätöksen mukaan ensi lukuvuonna selvitetään ja suunnitellaan opetuksen laajentamista myös Etelänummelle yläkouluun, jossa ÄiRua ei ole opetettu.

– Ei minun seitsemän vuoden aikanani, eikä merkintää siitä ole ainakaan 10:een vuoteen taaksepäin, Etelänummen rehtoriKim Pitkäkangas vahvistaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Pitkäkankaan mukaan halukkaiden oppilaiden määrää ei ole helppoa arvioida ennakkoon.

– Oppilaita, joille koti- tai äidinkieleksi on merkitty ruotsi, löytyy ensi vuodelle yhteensä parisenkymmentä 6–9-luokilla. Mutta heistä kaikki eivät ole osallistumassa ÄiRun opetukseen, sen pystyy jo sanomaan kysymättäkin. Alakoulun tiedoista päätellen heitä voisi olla 2–5 oppilasta luokka-astetta kohti.

Jotta ÄiRu järjestettäisiin, tarvitaan oppilailta sitovat ennakkoilmoittautumiset.

– Ettei kävisi niin, että moni aloittaa mutta keskeyttää sitten, Pitkäkangas sanoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Haasteena on lisäksi se, että aineen opettajaksi tulisi mieluimmin löytyä äidinkielenään ruotsia puhuva opettaja.

– Käytännössä meillä on 1–2 vaihtoehtoa. Ovatko he sitten kiinnostuneita, on oma juttunsa.

Kim Pitkäkankaan mukaan ÄiRun aloittaminen yläkoulussa on suunniteltava alusta pitäen.

– Siinä on kyse paljon muustakin kuin vain opettamisesta. Ei ole mitään opetussuunnitelmaa jota seurata, vaan sellainen joudutaan rakentamaan.

Suomenkieliselle koulujaostolle tekemässään selvityksessä Kim Pitkäkangas lähtee myös siitä, että ÄiRun rahoituksen on tultava muualta kuin tuntikehyksestä.

– Joudumme jo nyt yhdistelemään opetusryhmiä säästääksemme. Olisi vähän outoa ja monia kulmakarvoja kohottavaa, jos koululla samaan aikaan yhdistellään ryhmiä ja sitten todella pieniin ryhmiin löytyy rahaa. Tämän voi tajuta ihan maalaisjärjellä.

Jaosto päätti talvella ÄiRusta luopumisesta, kun kokonaisoppilasmäärä oli laskenut kymmenen tienoille. Joukko kaksikielisten oppilaiden huoltajia jätti tuolloin oikaisuvaatimuksen, jonka pohjalta sivistyslautakunta kumosi jaoston päätöksen.

Nyt uudessa käsittelyssä jaosto päättikin jatkaa ainetta niin kauan, kuin kiinnostuneita oppilaita on vähintään kymmenen. Lisärahoitusehto ympättiin kuitenkin mukaan Anni Teerikankaan (vihr.) ehdotuksesta äänin 5–2.

SivistysjohtajaJan Levander pitää tilannetta kimuranttina. Ruotsinkielisessä peruskoulussa vastaava MoFi-opetus järjestetään koulun omasta tuntikehyksestä, mutta mittaluokka on aivan toinen.

– Osallistuvia oppilaita on pitkälti yli sadan, ja myös rahallinen vaikutus on yli kymmenkertainen, Levander laskee.

Kun opetusryhmät ovat ruotsinkielisellä puolella huomattavasti suurempia, MoFi on suhteessa helpompaa järjestää.

Jaoston toimivallassa on päättää omankielisen koulun asioista, mutta toisaalta lautakunta huolehtii budjetista.

Sivistyslautakunta kokoontuu myöhemmin tällä viikolla. Jan Levander ei vielä tätä kirjoitettaessa osannut sanoa, millä tavoin suomenkielisen jaoston päätöstä siellä käsitellään.

– Keskusteluun se nousee varmasti, hän ennakoi.

Kaksikielisten oppilaiden asialla

Pietarsaaren kouluissa tarjottava äidinkielenomainen ruotsi (ÄiRu) ja vastaava suomi (MoFi) ovat kaksikielisten perheiden lapsille tarkoitettua, syventävää kielen opetusta. Aine on vapaaehtoinen.

Aine on selvästi suositumpaa ruotsinkielisessä koulussa, jossa siihen osallistuu toistasataa oppilasta. MoFia opetetaan kaikissa kouluissa.

Suomenkielisellä puolella osallistujamäärä on pudonnut yhteensä kymmenen tuntumaan. Opetus on keskittynyt Länsinummen alakouluun.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä