Kulttuuri

Maakuntaa puulle herkästi ja hehkulla – Sixten Ahlsvedin näyttelyn teokset syntyivät korona-aikaan, niiden aiheet eivät

Pännäinen

Pohjanmaalla saattoi riehua esimerkiksi espanjantauti tai tuberkuloosi, kun näiden puukollaasien esikuvina toimineet ladot ja aitat olivat nuoria. Koronapandemia helposti unohtuu, kun katselee kortjärveläisen suntion ja taiteilijanSixten Ahlsvedin teoksia.

– Kannattaa katsoa vähän kauempaa, niin näkee syvyysvaikutelman paremmin, vinkkasi Ahlsved tiistaina Pännäisten Galleria Brunossa avatun Pala Pohjanmaata -näyttelynsä avajaisissa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Totta, muutaman metrin etäisyys tuo teoksiin yhä enemmän syvyyttä.

"Ladot ovat taiteen kannalta sitä kiinnostavampia, mitä huonommassa kunnossa ne ovat."

Ja valo! Ahlsvedin töissä on sisäistä hehkua, minkä vuoksi näyttelytila on himmeähkösti valaistu.

– Öisiin teoksiin valo on värin puolesta helpompi saada esiin. Jos etsii sellaista lämpimämpää maalaisromantiikkaa, niin valo on haastavampi.

Midvinternatt eli talvinen keskiyö -teos henkii tammikuun kuutamoyön pehmeää, mutta arktista valoa. Toisaalta Ahlsved tavoittaa kollaaseissaan lämmönkin, vaikka sen löytäminen työläämpää olisikin.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kuten näyttelyn nimestä saattaa päätellä on Sixten Ahlsved identiteetiltään pohjalainen taiteilija.

Pohjalaisuus ei hänen tapauksessaan tunnusta Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakuntien usein kulttuurisesti ja historiallisesti joustavia rajoja.

Tämä on luontevaa kolmen maakunnan yhtymäkohdassa sijaitsevalta Kortjärveltä ponnistavalle taiteilijalle. Inspiraatiota on haettu myös ruotsinkielisten pitäjien ulkopuolelta.

– Tämä vanha nojallaan ollut lato seisoi lähellä Kauhavan lentokenttää, muttei seiso enää, Ahlsved näyttää.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Ladot muuten ovat taiteen kannalta sitä kiinnostavampia, mitä huonommassa kunnossa ne ovat, hän jatkaa.

Tässäpä ajatusta eräänlaiselle yhteispohjalaisuudelle. Ahlsvedin viidentoista teoksen näyttelystä näkee ja tuntee, että taide ponnistaa Pohjanmaalta. Samaan aikaan on - kuten reaalitodellisuudessakin - mahdotonta sanoa, onko joku näkymä ruotsin- vai suomenkieliseltä Pohjanmaalta.

Itse asiassa jotkut työt voivat olla molemmista.

– Saatan poimia samaankin työhön vaikutteita eri paikoista.

Ahlsved valokuvaa vanhoja latoja ja koostaa teoksiin malleja tarjoavia otoksia kansioon.

Sixten Ahlsvedin ateljee löytyy hänen kotoaan ja löytyy sieltä puuhun liittyen paljon muutakin. Sixtenin ja hänen vaimonsa Britt-Marien kotipihan välittömään läheisyyteen on noussut vanhasta puusta miniatyyrikaupunki, uniikki satumaailma.

Materiaalina on kierrätyspuu, jota Sixten käyttää myös teoksiinsa. Menneenä syksynä kaupunkiin rakennettiin muun muassa raatihuonetta, jonka kattomateriaalina toimivat Kaustinen kirkon vanhat paanut.

Sixten näyttää talvisia valokuvia pienoiskaupungista, jolle hän luo omaa kuvitteellista historiaansakin. Kun luovuus ja kädentaidot yhdistyvät ja materiaalina on puu voi suomalainen saada aikaan vaikka mitä.

Ei kuka tahansa suomalainen, mutta jotkut sentään.

ps@pietarsaarensanomat.fi

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä