Paikallisuutiset

Uusi ”lentokenttä” Pedersöreen - ”En tiedä, että missään muualla olisi näin hyvät fasiliteetit rc-lennokkiharrastukselle”

Ilkka Klemetti ohjaa lähettimellään kerhon Durafly Tundran kiitoon uudella lennokkikentällä Pännäisissä, vieressä moottorivarjoliitoa harrastava Sten Snellman. Kuva: Pirkko Högkulla

Pännäisiin on valmistumassa lennokkiharrastajille ja moottorivarjoliitäjille uusi kenttä juhannukseksi.

Ilmojen halki käy lennokkien ja moottorivarjoliitimien tie uudelta Remsun ”lentokentältä” Pännäisistä lähiaikoina.

Raviradan naapuritilukselle on valmistumassa kenttä lennokkikerho Pietarsaaren seudun RC-lentäjät ry:lle sekä moottorivarjoliitokerho ÖPMK:lle (Österbottens Paramotorklubb).

Pitkään ehdittiin toimia Karbyssä vuokratulla pellolla, mutta yksityinen maanomistaja tarvitsi alueen omaan käyttöönsä. Yhteydenotto Pedersören kuntaan tuotti tulosta ja tämä uusi kenttä kasitien ja Pännäistentien tuntumasta järjestyi tilalle nopealla aikataululla.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

”Uuden kentän sijainti on meidän toimintaa ajattelen optimaalinen ja tarjoaa toiminnan edelleen kehittämiseen aivan uusia mahdollisuuksia”. Ilkka Klemetti, rc-lentäjä

Kenttä Pännäisissä Remsun alueella on tarkoitus ottaa käyttöön juhannukseksi. Puita on kaadettu ja alueelle ajettuja multakasoja aletaan tällä viikolla levittää ja tasoittaa ennen ruohikon kylvöä. Suuri osa kenttää pukkaa jo valmiiksi ruohikkoa.

Ilkka Klemetti Pietarsaaren seudun RC-lentäjistä kiittelee lajille avautuneita olosuhteita ja puitteita erinomaisiksi.

– Uuden kentän sijainti on meidän toimintaa ajatellen optimaalinen ja tarjoaa toiminnan edelleen kehittämiseen aivan uusia mahdollisuuksia. Mitä nämä mahdollisuudet ovat, sitä en osaa tarkalleen sanoa, ovat idea-asteella vielä. En tiedä, että missään muualla olisi näin hyvät fasiliteetit rc-lennokkiharrastukselle.

Hyvillä fasiliteeteillä hän viittaa Sursikin yläkoulun ja jalkapallohallin läheisyyteen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Käymme Sursikissa pitämässä lennokkikurssia. Käytettävissä on myös simulaattori, eli koulun tietokone, johon meidän kerho on ostanut ohjelman. Itse suunniteltuja ja rakennettuja lennokkeja on sitten voitu lennättää sisällä kuplahallissa. Nyt reilun kivenheiton päässä on vielä ulkokenttä, Klemetti iloitsee.

Moottorivarjoliitimet ja rc-lennokit mahtuvat Sten Snellmanin ja Ilkka Klemetin mukaan hyvin samalle kentälle. ÖMPK-kerhossa on viisitoista jäsentä, Pietarsaaren seudun rc-lentäjissä päälle neljäkymmentä. Kuva: Pirkko Högkulla
Sopiva tuulen nopeus on alle 5 metriä sekunnissa, kovassa puhurissa homma menee taisteluksi.

Uusi kenttä sopii Klemetin mukaan hyvin erilaisten radio-ohjattujen lennokkien lennättämiseen.

– Itse rakennan ja lennätän pääasiassa mallilennokkeja, jolloin näköyhteyden säilyttäminen maasta käsin on tärkeää ja se on mahdollista täällä. Mallilennokki on pienoismalli oikeasta koneesta. On aivan yhtä kiinnostavaa rakentaa kuin lennättää niitä.

Klemetti kuvailee, miten itsekin saa nauttia vapauden tunteesta lähetin kädessä lennokin noustessa siivilleen onnistuneesti, kaarrellessa hallitusti korkeuksissa ja kun sen saa toivon mukaan vielä palaamaan yhtä onnistuneesti maahan.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Sopiva tuulen nopeus on alle 5 metriä sekunnissa, kovassa puhurissa homma menee taisteluksi.

Ilkka Klemetti kuuluu Pietarsaaren seudun RC-lentäjät -yhdistyksen perustajajäseniin. Toimintaa käynnisteltiin vuonna 2002 viiden harrastajan voimin. Virallisesti yhdistys perustettiin 2005 ja tällä hetkellä jäseniä on 40-50.

Yksi tavaramerkeistä on valtakunnallinen sisälennätystapahtuma inSkaala, jonka yhdistys on järjestänyt Pietarsaaren Tellushallissa vuosittain marraskuussa.

”Maaston puolesta täältä on mahdollista nousta myös talvella, mikäli on vähän lunta”.

Kiitorata venyy noin 200 metriin ja leveyttä uudelta kentältä löytyy noin 80 metriä.

– Moottorivarjoliidossa matka riittää hyvin kun mennään jalkastartilla, kertoo Sten Snellman ÖPMK:sta.

– Maaston puolesta täältä on mahdollista nousta myös talvella, mikäli on vähän lunta. Muutoin lähdemme jäältä.

Moottoroidussa varjoliidossa lentoon lähtöön ja ilmassa pysymiseen käytetään valjaiden selkäpuolelle kiinnitettyä moottoria ja potkuria.

Vuodesta 2008 saakka moottorivarjoliitoa harrastaneella Snellmanilla on takanaan lukemattomia tunteja taivaalla laskuvarjoa muistuttavan siiven eli varjoliitimen alla.

– Suoritettiin pojan kanssa kurssi aikoinaan samaan aikaan ja siitä se kummallakin lähti. Meillä on pieni kerho. Aktiiveja on tällä hetkellä viisitoista. Viisi uusinta jäsentä lukivat lisenssin äskettäin Kalajoella.

Vapaus ja näköalat kiehtovat kokenutta moottoriliitäjää, jolle Pietarsaari, Luoto ja Pedersöre ovat tulleet tutuksi linnuntien perspektiivistä.

Vapaus ja näköalat kiehtovat kokenutta moottoriliitäjää, jolle Pietarsaari, Luoto ja Pedersöre ovat tulleet tutuksi linnuntien perspektiivistä. Puuhaa helpottaa se, että moottorivarjoliitoa voi harrastaa koulutuksen suorittamisen ja varusteiden hankkimisen jälkeen omin päin, ilman lupia lennonjohdolta.

Ei tarvita lentolupakirjoja eikä lentosuunnitelmaa, vaan lentämään pääsee ilman byrokratiaa - kunhan muistaa paikoittain 150 metrin ja 450 metrin korkeimmat sallitut lentokorkeudet Kruunupyyn lentokentän läheisyyden vuoksi.

Kenttä vaatii vielä Traficomin hyväksynnän, minkä jälkeen kenttä merkitään ilmailukarttoihin tiedoksi.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä