Paikallisuutiset

Osuuskauppa KPO suunnittelee Kokkolan keskustaan uutta hotellia – viime vuoden myynnissä puhkesi historiallinen miljardin euron raja: Katso videolta toimitusjohtaja Kim Biskopin haastattelu

Numeroilla on oma magiikkansa. Varsinkin tasaluvuilla. Ennen kaikkea isojen tasalukujen puhkaisemisella. Juuri siitä Osuuskauppa KPO:n toimitusjohtajaKim Biskop saattoi torstaina kertoa äärimmäisen tyytyväisenä. Vuonna 2022 KPO:n myynti ylitti miljardin euron rajan. Historiallinen myyntiluku oli 1 034,7 miljoonaa euroa.

Pelkästään se ei ollut torstain ainoa uutinen, vaan yksi kolmesta. Kokkolalaisittain ja keskipohjalaisittain vieläkin mielenkiintoisempi uutinen on, että KPO suunnittelee Kokkolaan uutta hotellia.

.lemonwhale-embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width:100%; width:100% } .lemonwhale-embed-container iframe { position: absolute; top: 0; left:0; width: 100%; height: 100%; }

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Suunnittelemme uutta hotellia Kokkolaan. Tunnistamme, että Kokkolan markkina kasvaa, rannan teollisuus kasvaa ja työmarkkinaliikenne kasvaa. Täältä on ollut myös poistumaa (Hotelli Nukkumatti), Biskop kertoi.

Kyse ei ole Kokkolan torin laidassa sijaitsevan Sokos Hotel Kaarlen tilalle tulevasta, vaan aivan uudesta hotellista, joka lisää Kokkolan majoituskapasiteettia.

Tavoitteena on, että uusi hotelli valmistuisi lähivuosien aikana. KPO:n nykyinen strategiajakso päättyy vuonna 2025.

– Toivon, että tänä aikana meillä olisi aivan uusi asento Kokkolassa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Mielenkiintoinen kysymys luonnollisesti on uuden hotellin sijainti. Se on vielä ratkaisematta. Sen voi jo nyt sanoa, että KPO ei suunnittele hotellia Kokkolan Urheilupuistoon.

– Koskaan ei pidä sanoa, että ei koskaan, mutta olisi se vähän sivussa siellä. Meillä on paikan suhteen muutama vaihtoehto.

Uusi hotelli ei siis olisi korvaaja Kaarlelle?

– Meillä on tarvetta kahdelle tasokkaalle hotellille ja Kaarle on niistä toinen. Kun meillä on toivon mukaan muutaman vuoden kuluttua uusi hotelli, pääsemme uudistamaan Kaarlea. Meillä Kokkolassa ei ole tasokasta hotellikapasiteettia riittävästi. Täällä tarvitaan lisäkapasiteetti, joka mahdollistaisi isompien tapahtumien järjestämisen, Biskop vastaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Niin kuin kaikessa bisneksessä, tässäkin on riskinsä. Se on KPO:ssa tunnistettu.

– Kasvattaako uusi hotelli markkinaa eli jos tarjontaa tulee lisää, tuleeko kysyntääkin lisää. Kun mietitään markkinan kokoa tällä hetkellä, onhan tämä siinä mielessä riski-investointi. Puhutaan kuitenkin kymmenien miljoonien investoinnista. Meillä on uskoa ja näkymää, että tämä alue kehittyy, Biskop pohtii.

Osuuskauppa KPO:n toimitusjohtaja Kim Biskop (vas.) ja talousjohtaja Matti Laukka kertoivat viime vuoden tuloksestan sekä uusista suunnitelmista.
Osuuskauppa KPO:n toimitusjohtaja Kim Biskop (vas.) ja talousjohtaja Matti Laukka kertoivat viime vuoden tuloksestan sekä uusista suunnitelmista. Kuva: Clas-Olav Slotte

Kolmaskin uutinen Biskopilla ja talousjohtaja Matti Laukalla oli kerrottavanaan. KPO avaa Vaasan keskustaan Sokos-myymälän. Kyse on Sokos-brändin paluusta, sillä Vaasassa Sokos lopetti toimintansa neljännesvuosisata sitten vuonna 1997.

– Tällä on varmasti merkitystä isosti yli maakuntarajojen. Kyse ei ole kolmikerroksisesta tavaratalosta, mutta kuitenkin isosta yksiköstä. Tälle on ollut asiakasomistajilta iso kysyntä.

Tarkkaa paikkaa Biskop ei torstaina voinut vielä kertoa.

– Se sijaitsee ihan Vaasan keskustassa ja ytimessä. Viimeistään kuun vaihteessa pystymme kertomaan sijainnin. Vaasassa on yksi sukupolvi mennyt niin, että Sokosta ei ole ollut. Brändihän on kuitenkin edelleen vahva. Uskon, että se otetaan hyvin vastaan.

Biskop korostaa, että kaupunkien keskustaan ei ole viime vuosina juuri isoja myymälöitä rakennettu.

– Pikemminkin niitä on lopetettu.Tämä on iso uutinen, koska tässä uidaan vastavirtaan ihan totaalisesti. Voi olla, että tämä on huono liikemiesteko, mutta todennäköisesti kuluttaja kiittää.

Siinä se on sanottu. Miljardi paukkui.
Siinä se on sanottu. Miljardi paukkui. Kuva: Clas-Olav Slotte

Niin Suomessa kuin koko läntisessä Euroopassa on takana poikkeusvuosia. Ensin tuli korona ja kun se saatiin taltutettua, aloitti Vladimir Putinin Venäjä hyökkäyksen Ukrainaan.

Perjantaina sen alkamisesta tulee kuluneeksi tasan vuosi. Ukrainan sodan yhtenä oheistappiona on ollut poikkeuksellisiin lukemiin noussut inflaatio.

Poikkeusoloista huolimatta kauppa on käynyt. Osuuskauppa KPO:n eri toimipisteissä historiallisen hyvin, kun kokonaismyynti puhkaisi miljardin euron rajan. Liikevoitto sen sijaan hieman laski edellisvuodesta.

– Tietysti tässä taikuri on itsekin ihmeissään, kun ylitys oli niin reipas. Olihan tämä ylitys ennemmin tai myöhemmin odotettavissa; korona-ajan myynnin kasvu, inflaatio mutta myös volyymin kasvu auttoivat siihen. Ylitimme rajan jo ehkä joitakin vuosia aikaisemmin (kuin odotimme), Biskop kommentoi tasaluvun puhkaisemista.

KPO:n verollinen myynti oli viime vuonna 1 034,7 (vuonna 2021 932,8) miljoonaa euroa ja liikevaihto 843,0 (vuonna 2021 757,6) miljoonaa euroa. Tulos ennen veroja oli 28,2 (vuonna 2021 33,8) miljoonaa euroa.

Työntekijöitä KPO:lla on 2100, joista 87 prosenttia vakituisia. Kesäntyöntekijöitä KPO:lla oli viime vuonna 1 200. Omanlaisensa kuriositeetti, että KPO:n työntekijät edustavat 31 kansallisuutta. Suomen jälkeen seuraavat ovat Filippiinit, Nepal ja Viro.

KPO on S-ryhmän myynniltään viidenneksi suurin alueosuuskauppa. Itsenäisiä alueosuuskauppoja on yhteensä 19. Asiakasomistajien määrä KPO:ssa on yli 129 000 ja ylittänee alkukesästä 130 000:n rajan.

– KPO:n hallitus esittää kevään edustajiston kokoukselle, että asiakasomistajien palkitseminen kasvaa edelleen aiemmasta, kertoo Biskop.

KPO investoi 22,7 miljoonaa euroa palveluverkostonsa kehittämiseen. Bonusta, ylijäämänpalautusta, osuusmaksun korkoa ja maksutapaetua maksettiin ennätykselliset 34,2 (vuonna 2021 31,4) miljoonaa euroa.

Alkaneen vuoden näkymät eivät kaupankaan kannalta parhaat mahdolliset ole. Inflaatio tosin näyttää laskevan hurjimmista luvuistaan kohti siedettäviä numeroita.

Yksi syy siihen on sähkökriisin yllättäväkin talttuminen – kiitos leudon ja tuulisen talven. Kuluttajien ostovoima taas niiasi viime vuonna ja supistunee myös alkaneena.

– Vuoden 2023 talouskehitystä Suomessa ja globaalisti on vaikea ennustaa Ukrainassa jatkuvan Venäjän hyökkäyssodan vuoksi. Sotatila vaikuttaa monien raaka-aineiden, tuotteiden ja energian saatavuuteen sekä hintoihin suoraan ja välillisesti, Biskop arvioi.

Kaupan alalla saavutettiin äskettäin työmarkkinaratkaisu, joka meni ns. yleisen linjan mukaisesti. Se tyydytti sekä työntekijöitä että tyydyttää myös KPO:n johtoa.

”Odotamme vuoden 2023 osalta KPO-konsernin myynnin jatkuvan vahvana, mutta suuret investoinnit Vaasassa rasittavat hieman tulosta”, kuuluu KPO:n virallinen arvio vuodesta 2023.

Vaasan investoinneissa uuden Sokoksen lisäksi toinen merkittävä on Sokos Hotel Royal Vaasan saneeraus. KPO:n mukaan se on ”suurin satsaus Vaasan seudun matkailuun vuosikymmeniin”.

Vajaa vuosi sitten Vaasaan avattiin Liisanlehdon Prisma.

// 23.2. kello 12.54 uutista päivitetty tiedolla KPO:n suunnitelmista rakentaa Kokkolan keskustaan uusi hotelli sekä Vaasan Sokos-myymälä.

// 23.2. kello 14.41 juttua päivitetty kauttaaltaan.

// 23.2. kello 20.44 juttua muokattu.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä