Paikallisuutiset
Onko Pietarsaaresta vihreämpään liikkumiseen? – Pyöräilykampanja päättyi, kimppakyytipalvelun pilottihanke käynnissä
”Kimppakyytipalvelun aika on koittanut”.
Noin komeasti on otsikoitu Pietarsaaren seudun kehittämisyhtiö Concordian tiedote, jossa on kyse – kyllä – kimppakyytipalvelusta.
– Meillä on nyt lokakuussa asian osalta käynnissä pilottihanke, taustoittaa projektipäällikköMalin Lindholm Concordiasta.
– Monet seudun asukkaat matkustavat päivittäin töihin ja takaisin yli kuntarajojen, ja kun otetaan huomioon kohonneet elinkustannukset, kimppakyydin avulla niitä voi nyt vähentää, Lindholm kertoo.
Puhelimen verkkoselaimella parhaiten toimivan ohjelman on tarkoitus tuödä yhteen autojen kuljettajia ja samalla kyydillä potentiaalisesti matkustavia.
Kimppakyytipalvelu jatkaa Pietarsaaren seudun syyskuun lopussa päättyneen neljän kuukauden pyöräilykampanjan vanavedessä.
Pyöräilemme-kampanjan tavoitteena oli muun muassa vähentää seudun päästöjä, edistää terveyttä ja antaa ihmisille mahdollisuuden kokea liikkumisen iloa ja tutustua omiin suosikkikohteisiin seudulla.
Kampanjat ja hankkeet pohjautuvat viime vuoden syksyllä hyväksyttyyn Pietarsaaren seudun ilmastostrategiaan.
Strategiaan liittyvän kartoituksen ydinviestejä on, että tieliikenteen päästöt muodostavat merkittävän osan seudun kasvihuonepäästöistä.
Seudun kunnat ovat laatimassa kävelyn, pyöräilyn ja kestävän liikkumisen ohjelmaa, jonka visio olisi ”Liikkuminen Pietarsaaren seudulla on sosiaalisesti ja ekologisesti kestävää vuoteen 2040 mennessä”.
Ohjelman laatimisen yhteydessä toteutettiin asukaskysely, johon vastasi noin 1700 seudun asukasta. Kyselyyn vastanneet toivoivat erityisesti ympärivuotisia ja turvallisia kävely- ja pyöräilyreittejä sekä joukkoliikenteen runsaampaa tarjontaa. Työ on määrä valmistua marraskuun aikana.
Concordian näiden aihepiirien tiimoilta järjestämän lehdistötilaisuuden etävieraana oli Pietarsaaren seudun Sustainable Mobility -hankkeen hankepäällikköTapio Kinnunen Ramboll-toimistosta. Hankkeen materiaaleissa esitetään monenlaisia yleisen tason tavoitteita vihreämmän liikkumisen suuntaan, mutta monet niistä vaatisivat rahaa vieviä investointeja.
Miten saada päättäjät ja heidän edustamansa kansa esimerkiksi uusien kevyen liikenteen väylien taakse, jos oletetaan että rahaa on käytössä joku tietty määrä?
– Mihin raha käytetään, siitä päättäminenhän on päätöksentekijöiden tehtävä. Eli toiveena on, että rahaa laitettaisiin kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen sen sijaan, että sitä laitetaan ei-kestävän liikkumisen edistämiseen, Kinnunen vastaa.
– Näissä asioissa on tietenkin monta puolta ja on asioista jotka puoltavat vaikkapa sitä, että tehdään tiehankkeita. Asiat pitää tietysti asettaa kontekstiin, mutta tässä sekä valtion että kuntien tasolla tavoitellaan sitä, että kävelyn ja pyöräilyn roolia pystyttäisiin kasvattamaan, Kinnunen jatkaa.
Pyöräteiden osalta on esimerkiksi Pietarsaaressa usein puhetta niiden talvikunnossapidon tasosta. Tällainenkin asia on tai ainakin näyttää olevan resursseista kiinni.
– Sanoisin, että myös kunnossapidossa on mahdollista painottaa rahoitusta eri tavoin kuin tällä hetkellä. Asioita voi tehdä monella tavalla eli sanoisin että kyse on lähinnä siitä, miten olemassa olevia resursseja kohdennetaan. Ja että onko se koordintoitua ja yhteistyössä tehtyä ja niin tehokasta kuin se voisi olla, Tapio Kinnunen pohtii.