Paikallisuutiset
Matkailun kehittäjä reissaa hyvällä omallatunnolla: ”Turismin kestävään kehitykseen on satsattava yhteisvoimin.”
Matkustamisesta ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa. AinakaanJari Virtanen ei sitä tee.
– Lähes kaikki matkailuyritykset ymmärtävät tänään, että meidän pitää muuttua.
Matkailu on erityisesti ilmastonmuutoksen ja hallitsemattoman massaturismin takia isojen haasteiden edessä.
Euroopan suurimpiin varustamoihin kuuluvan Stena Linen konsernijohdossa istuva Virtanen sanoo, että alan kestävä kehitys on välttämättömyys, jos jatkossa aiotaan pärjätä kovassa kilpailussa.
”Yksilöllistäminen mielletään monesti kalliiksi ratkaisuksi, mutta sen pitää toimia niin, että tavallisilla ihmisillä on vielä siihen varaa ja tuote on saatavilla kanavissa, joita he haluavat käyttää.”
– Ainakin minä matkustan hyvällä omallatunnolla. Se ei tarkoita sitä, ettenkö ostaisi ympäristöystävällisempää tuotetta, jos sellainen olisi olemassa.
Sandsundissa syntynyt ja kasvanut Jari Virtanen mieltää itsensä pietarsaarelaiseksi, vaikka kylä sijaitsee edelleen Pedersören puolella.
Lähes 30 vuotta ulkomailla asuneelle ja työskennelleelle Virtaselle rajoja ei juuri ole ylitettäväksi. Ainakaan matkailun näkökulmasta.
Elinkeinon kehittäminen kestävämpään suuntaan vaatii hänen mukaansa kaikkien eli matkailuyritysten ja valtiovallan yhteistä voimakasta panostusta.
Hänen asuinmaansa Ruotsi kerää vuosittain lentoverolla miljardi kruunua valtion kassaan. Virtasen mukaan kukaan ei pysty selvittämään, mihin se raha käytetään.
– Yritykset ovat valmiinta muutoksiin, mutta ne ovat niin suuria, että mikään yritys ei niihin yksin pysty. Tarvitaan poliitikkojen ja yritysten yhteistyötä. Ja se näyttää olevan vielä vaikeata, koska poliitikot valitaan neljäksi vuodeksi ja heidän pitää elää sillä.
Virtanen haluaisi pitkäaikaisia sopimuksia, joita ei muuteta hallitusten vaihtuessa.
– Se raha, mikä kerätään, pitäisi laittaa innovaatioihin ja tutkimukseen niin, että niitä ympäristöystävällisiä ratkaisuja löytyisi. Silloin voi tulevaisuudessakin matkustaa, mutta tehdä sitä paremmin.
Hän antaa esimerkin: Stena Linella on maailman ainoa metanolilla käyvä, nollapäästöinen laiva. Sen konvertointi maksoi 20 miljoonaa Ruotsin kruunua.
– Ja meillä on 39 laivaa. Tarvitaan poliitikkoja, pankkeja ja muita voimia, että tätä voidaan jatkaa.
Pedersören Rotaryklubi nimesi Jari Virtasen tämän vuoden Jaakon Päivien profeetaksi omalla maalla. Virtanen puhui keskiviikkona Pietarsaaressa matkailun nykytilasta ja tulevaisuudesta.
Aiheen hän tuntee. Nuorukaisena matkaoppaaksi Kyprokselle kokeilemaan lähtenyt Virtanen on luonut huomattavan uran matkailun parissa.
Hän eteni silloisella Fritidsresorilla (nykyinen TUI) kohde- ja aluepäällikkyyksien kautta pääkonttoriin Suomen tuotepäälliköksi.
Ahvenanmaan matkailun toimitusjohtajana hän ehti olla kaksi vuotta 2000-luvun alkupuolella. Ruotsalaiseen matkailuyritys Semboon siirryttyään hänestä tuli nopeassa tahdissa osakas ja toimitusjohtaja.
Sembo myytiin Stena Linelle vuonna 2008, ja vuonna 2013 Virtanen nousi varustamon matkailupuolen johtajaksi ja samalla konsernin johtoryhmään.
Tänään hän vastaa Stenan digitaalisesta transformaatiosta eli kehittää digitaalisia työkaluja kaikkiin teknologisiin ja asiakaspalvelun vaatimiin ratkaisuihin. Se merkitsee muun muassa palvelujen siirtoa yhä enemmän netissä ja sovelluksissa hoidettavaksi, matkavarauksista ruoan tilaamiseen laivoilla.
– Meidän 14 miljardin kruunun myynnistä 10 miljardia tehdään tänään digitaalisesti. Nuoremmat asiakkaat eivät juuri muuta haluakaan.
Stena Linella on kaikkiaan 6 000 työntekijää, ja Jari Virtanen johtaa 500 hengen digikehitysosastoa.
Siitä huolimatta hänestä ei saa diginörttiä tekemälläkään.
– En osaa koodata pätkääkään. Mutta minulla on suhteellisen hyvä kaupallinen nenä. Työni on ymmärtää asiakasta ja sanoa koodareille mitä heidän pitäisi tehdä, että kauppa kävisi.
Digitalisaatio on matkailussa valtava trendi, josta pois jääminen tietää häipymistä markkinoilta. Kärjessä olo taas avaa uusia matkailutuotteita.
– Koko matkailu on menossa siihen, että yksilöllistetään elämys tavalla tai toisella. Seuramatkoillekin mennään edelleen, mutta sekin tulee näyttämään erilaiselta kuin silloin, kun itse aloitin.
Virtanen ottaa esimerkin: olet Arsenal-fani ja haluaisit lähteä muiden samanhenkisten kanssa matkalle. Aiemmin sellaiselle ei välttämättä löytynyt riittävän suurta ryhmää lähtemään jostain Kruunupyyn tai Vaasan kentältä.
Digi ja netti mahdollistavat sen, että 30 hengen porukka voidaan kerätä eri paikkakunnilta ja eri maista.
– Yksilöllistäminen mielletään monesti kalliiksi ratkaisuksi, mutta sen pitää toimia niin, että tavallisilla ihmisillä on vielä siihen varaa ja tuote on saatavilla kanavissa, joita he haluavat käyttää.
– Netin avulla voi tuoda tuotteen mahdollisimman lähelle sitä, mitä asiakas haluaa kokea.
Pietarsaarellakin on Jari Virtasen mielestä saumansa kasvattaa matkailuelinkeinoa. Sillä ehdolla, että kaupunki ja seutu saadaan tunnetuksi tavalla tai toisella.
– En tiedä, mikä on paikallisen matkailutoimiston markkinointibudjetti, mutta arvaan että se ei ole suuren suuri, hän sanoo.
Luonto, meri ja saaristo voisivat olla Pietarsaaren valtteja, ja ulkomainen matkailija hakee Suomesta nimenomaan luontoelämyksiä.
Avainsana on kuitenkin Virtasen mukaan laajamittainen yhteistyö nurkkapatriotismin sijaan.
– Kun myymme Suomea Kiinassa, hyvä että sikäläiset ymmärtävät, mikä on Suomi, Ruotsi, Norja tai Tanska. Se on suurin ongelma.
Pietarsaaren seudulle hän suosittelee yhteistyötä ei vain Kokkolan, vaan Vaasan ja Oulun seutujen kanssa.
Matkailijat piittaavat kunta- ja muista aluerajoista yhtä vähän, kuin Jari Virtanen on kiinnostunut siitä, onko Pedersören ja Pietarsaaren välillä rajaa.
– Jotta markkinointiin ja myyntiin saadaan voimaa, sitä pitää tehdä yhdessä.
Kymmeniä vuosia matkailusta leipänsä tienannut Jari Virtanen harrastaa mitäpä muuta kuin matkailua.
– Kyllä, vapaa-ajalla matkustamme perheen kanssa jatkuvasti. Työssäni teen 150 matkapäivää vuodessa, mutta ihme ja kumma: vapaa-ajalla ei puhelimelta saa rauhaa muuta kuin matkustamalla.
”Profeetta” Jari Virtanen
syntynyt Sandsundissa Pedersöressä, 52-vuotias
perheeseen kuuluu vaimo ja kaksi teini-ikäistä tytärtä
toimii nyt Stena Linen digitaalisesta transformaatiosta vastaavana johtajana
asuu Helsingborgissa Ruotsissa, asunto myös Göteborgissa
Stena Line kuljettaa matkustajia ja rahtia 39 laivalla
Vuosittain Stenalla liikkuu 7 miljoonaa matkustajaa, 2 miljoonaa autoa ja 2 miljoonaa rekkaa