Paikallisuutiset

Kokkola-Pietarsaaren lentoasema menettää matkustajia kehnojen aikataulujen takia, kertoo selvitys – Jopa 60 prosenttia yrityksistä pitää nykyisiä lentoaikatauluja tarpeisiinsa sopimattomina

Liikenneprofessori Jorma Mäntysen laskelmien mukaan Kokkola-Pietarsaari-kentän ylläpito maksaa vuodessa 3-6 miljoonaa euroa.
– Se on pieni hinta, kun sitä verrataan kentän vaikutusalueella sijaitsevien vientiyritysten tuomaan hyötyyn, sanoo Mäntynen.
Liikenneprofessori Jorma Mäntysen laskelmien mukaan Kokkola-Pietarsaari-kentän ylläpito maksaa vuodessa 3-6 miljoonaa euroa.– Se on pieni hinta, kun sitä verrataan kentän vaikutusalueella sijaitsevien vientiyritysten tuomaan hyötyyn, sanoo Mäntynen. Kuva: Ulla Nikula

KRUUNUPYY (KP)

Kokkola-Pietarsaaren lentokentän tarpeellisuudesta ja toimintaedellytyksistä on tehty useita eri selvityksiä viime vuosikymmenien aikana.

Tuorein selvitys julkistettiin lentoasemalla tiistaina, eikä se sisältänyt uutta tietoa aikaisempiin selvityksiin verrattuna.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

WSP Finland -yhtiön laatimassa selvityksessä todetaan, että vientiteollisuus elättää Suomen, ja sen toimintaedellytyksistä täytyy pitää huolta. Kuten tiedetään, vientiyritykset tarvitsevat lentokenttiä.

Helsingissä reissaavat työntekijät eivät ole nykyisiin lentoyhteyksiin täysin tyytyväisiä, koska ne eivät sovi kokousten aikatauluihin.

Tukholman liikennekin pitäisi saada uudelleen vauhtiin.

Kauppakamari teetti samalla yhtiöllä vastaavan selvityksen valtatie 8:n merkityksestä –  hyvällä menestyksellä: Valtatie 8 pääsi mukaan runkoverkkoon.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kauppakamari haluaa olla vahvoilla, kun seuraava hallitus ryhtyy pohtimaan maakuntalentokenttien kohtaloa.

Viime aikoina Kokkola-Pietarsaaren lentoaseman toimintaa on leimannut epävarmuus.

Lentoja on peruttu lyhyellä varoitusajalla. Osa lennoista on hankalia kolmiolentoja, jossa lentokone käy Kemissä kääntymässä.

Reittilennot Tukholmaan loppuivat keväällä Nextjetin konkurssin myötä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

WSP Finlandin johtajanJorma Mäntysen laskelmien mukaan Kokkola-Pietarsaari-kentän ylläpito maksaa vuodessa 3-6 miljoonaa euroa.

– Se on pieni hinta, kun sitä verrataan kentän vaikutusalueella sijaitsevien vientiyritysten tuomaan hyötyyn, sanoo Mäntynen.

Kentän lähialueella toimivat vientiyritykset pyörittävät arviolta noin 3,5 miljardin euron bisnestä.

Pietarsaaren seudun kehittämisyhtiö Concordian toimitusjohtajaJarl Sundqvist patistaa kotimaan liikenteessä operoivaa Finnairia parantamaan aikataulujaan. Jos aikataulut parantuvat, matkustajamäärätkin kasvavat.

–  Kaipaan valtiolta omistajaohjausroolia varsinkin maakuntakenttiin suuntautuvassa liikenteessä. Se merkitsee viennin edistämistä ja työllisyyden ylläpitämistä, sanoo Sundqvist.

Solvingin toimitusjohtajaPeter Björk puolestaan arvelee, että Finnairin mielenkiinto on kohdistunut Aasian ja Euroopan liikenteeseen.

– Finnairilla ei ole edes oikean kokoista konetta meidän tarpeisiin. Finnair ajaa niin suurilla koneilla kuin mahdollista. Maakuntakentistä Finnairia kiinnostaa lähinnä Pori, Vaasa, Oulu ja Rovaniemi, arvelee Björk.

70 prosenttia Kokkola-Pietarsaaren lentoaseman matkustajista on liikematkustajia.

Selvityksen yhteydessä tehdyn kyselyn mukaan 60 prosenttia yrityksistä pitää nykyisiä lentoaikatauluja tarpeisiinsa sopimattomina.

84 prosenttia pitää lähellä olevaa lentoasemaa tärkeänä yrityksensä toiminnalle ja imagolle.

Pohjanmaan kauppakamarin johtajan Paula Erkkilän mukaan sujuvat yhteydet vaikuttavat yritysten sijoittumis- ja

investointipäätöksiin, sekä sitä kautta alueen ja Suomen talouteen.

Kysely- ja haastattelututkimus

WSP Finland toteutti selvityksen Kokkola-Pietarsaaren lentoaseman merkityksestä elinkeinoelämälle

Selvityksen tilaajana toimi Pohjanmaan kauppakamari.

Selvityksen yhteydessä toteutettiin yrityksille suunnattu kysely ja haastatteluja loka-marraskuussa 2018.

Kyselyyn osallistui 186 yritystä.

Selvityksen tekemistä tukivat taloudellisesti Kokkolan kaupunki, Pietarsaaren seudun Kehittämisyhtiö Concordia sekä Kruunupyyn lentohalliyhtiö.

Lähde: Pohjanmaan Kauppakamari

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä