Paikallisuutiset
Ilmaiset maailmankanavat loppuvat Pietarsaaressa – aikoja sitten ostetun ja käyttämättäkin jääneen kaapelikortin omistamisesta tulee maksullista, ellei omistaja ole yhteydessä JNT:hen
”Otamme sinuun yhteyttä, koska sinulla on yksi tai useampi kaapelikortti käytössäsi.”
Noin alkaa pietarsaarelaisen telekommunikaatioyhtiön JNT:n lähettämä kirje, jonka vastaanottajakunta koostuu osasta moisen kortin aikojen saatossa ostaneista.
Kirjeessä todetaan seuraavaa: ”Mikäli et enää käytä korttiasi, sinun tulee ilmoittaa siitä meille. Muutoin kortin laskutus alkaa 1.10. 2020.”
Kyse on kirjeen mukaan ”teknisestä maksusta”, joka johtuu kortin ylläpitokustannusten huomattavasta noususta. Maksu on 29 euroa vuodessa.
”Nyt siivotaan turhia kustannuksia korteista, jotka voivat olla vaikka Ekoroskilla tai missä vain.” Maria Höglund JNT:n toimitusjohtaja
JNT:n kirjeessä kerrotaan useista mahdollisuuksista ilmoittaa siitä, että ei enää käytä korttiaan. Laskulta näyttää olevan helppo välttyä.
Asiassa on toisaalta sopimusjuridinen ongelmansa ulottuvuutensa. Voiko pelkästään se, että joku on kauan sitten - jopa kuluvan vuosisadan alussa - ostanut omakseen JNT:n kaapelikortin tehdä tästä henkilöstä velvollisen maksamaan hänelle vuonna 2020 lähetettävän laskun? Riippumatta siitä, missä kunnassa tai valtiossa henkilö nykyään asuu ja onko kortti edes tallessa?
JNT:n toimitusjohtajaMaria Höglund myöntää asian, mutta ottaa samalla esille käytännöllisen puolen: jokainen kortti maksaa tällä hetkellä JNT:lle rahaa. Yhtiön pitää tilittää kustakin kortista maksuja kolmansille osapuolille.
– Nyt siivotaan turhia kustannuksia korteista, jotka voivat olla vaikka Ekoroskilla tai missä vain.
Pietarsaaressa on pitkään nähnyt ilmaiseksi muun muassa CNN:n ja Al-Jazeeran kaltaisia maailman vaikutusvaltaisimpia uutiskanavia, vaikka ei olisi ollut sopimussuhteessa JNT:n kanssa. Kaapeliverkon alueella asuminen ja vanha kaapelikortti ovat riittäneet.
Uusien kortteja rekisteröidessä tulee nyt esillä oleva maksu mukaan automaattisesti, joten muutos koskee vain vanhoja kortteja. Niitä on aikojen saatossa myyty erilaisilla ulkoasuilla.
Entä tilanteet, joissa JNT:n kirjeen vastaanottanut henkilö on esimerkiksi tulkinnut mainospostiksi tai kirje ei ole tavoittanut vastaanottajaa?
– Matalalla kynnyksellä hoidetaan nämä asiat. On asiakkaita, jotka ovat muuttaneet pois ties minne päin maailmaa, joten kirjeitä palautuu takaisin. Heidänkin osaltaan kortti on olemassa jatkossakin, mutta se ei jatkossa toimi enää järjestelmässä. Tällaisenkin kortin voi aktivoida uudelleen myöhemmin, Höglund kertoo.
Silti tullee olemaan tapauksia, joissa kaapeliverkon alueella asuva kortinomistaja ei reagoi JNT:n kirjeeseen mitenkään eikä myöskään katso olevansa velvollinen maksamaan hänelle lähetettävää laskua. Mikä hyvänsä maksamatta jäänyt lasku etenee yleensä perintään.
– Joo, mutta ei tässä tapauksessa. Tehdään niin, että katsomme tarkalleen, miksi tähän ei ole reagoitu eikä automaattisesti ryhdytä toimiin, Höglund muotoilee.
Perintään eteneminen sisältäisi mahdollisuuden siitä, että ”teknisen maksun” velvoittavuutta jouduttaisiin testaamaan jopa oikeudessa saakka. Toisaalta JNT:llä ei ole velvoitetta pitää aktiivisena kortteja, joista maksua ei suoriteta.
Yhtiö olisi voinut toimia niinkin, että kaikkien vailla kanavapakettisopimusta olevien vanhojen kortinhaltijoiden kortit olisi deaktivoitu. Toisaalta kaikki eivät edes tiedosta, että heidän iäkkäässä vastaanottimessaan moinen kortti on ja tavallista laajempi kanavatarjonta johtuu kortista.
Höglund korostaa, että asiassa on haluttu edetä asiakkaita vaivaamatta ja että keneltäkään ei mikään kanava pimene kirjeen seurauksena.
JNT on siis pitkään tarjonnut tiettyä peruspalvelua ilmaiseksi heille, jotka ovat joskus ostaneet kaapelikortin, mutta eivät ole minkään kanavapaketin tilaajia. Tällekin ryhmälle kohdennettu kirje pyrkii tekemään näistäkin katsojista maksavia asiakkaita.