perjantai 17.9.2021 | 03:47
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Ajosuuntia ei lisätä ennen viereisen rakennustyömaan valmistumista – Raatihuoneenkatua ei kannata avata kahteen kertaan

Pentti Höri
To 9.9.2021 klo 12:30

Raatihuoneenkadun torin ylittävän osan kaksisuuntaistaminen siirtyy tulevaisuuteen. Toimenpide oli määrä toteuttaa tämän syksyn aikana, mutta viereisen Irjalan korttelin rakentamissuunnitelmat myöhentävät sitä.

Irjalan tontille suunnitteilla olevan liike- ja asuinrakennuksen alle on tulossa tunneli, joka johtaa torin pysäköintiluolaan. Tämä vaatii ainakin jossakin rakennustyön vaiheessa koko Raatihuoneenkadun kaivamista auki.

– Ei ole viisasta muuttaa katua nyt kaksisuuntaiseksi. Asialla ei ole niin kiire, etteikö se voisi odottaa rakennustyömaan valmistumista, Pietarsaaren teknisen lautakunnan puheenjohtaja Christer Tonberg (rkp) sanoo.

Uudessa kokoonpanossaan ensi kertaa keskiviikkona istunut tekninen lautakunta oli samalla kannalla.

– Luultavasti kaivannosta tulee niin laaja, että Raatihuoneenkatu on katkaistava liikenteeltä joksikin aikaa, vt. kaupunkikehitysjohtaja Harri Kotimäki toteaa.

Katuun rajoittuvalle Irjalan tontille on tulossa kerrostalo, johon rakennetaan liikekerroksen lisäksi vuokra-asuntoja Pietarsaaren kaupungin kiinteistöyhtiö Ebban lukuun. Korttelin omistaa liikemies Heikki Seppälä.

Hänen liikekiinteistöjään hoitava Sam Stenberg kertoi PS:lle elokuussa, että rakennuslupapiirustukset ovat työn alla, ja että tontilla olevaa vanhaa puutaloa saatetaan päästä purkamaan vielä tämän vuoden puolella.

Muutaman vuoden yksisuuntaisena ollut Raatihuoneenkadun pätkä päätettiin palauttaa kaksisuuntaiseksi viime vuoden marraskuussa, jolloin tekninen lautakunta jakautui asiassa jyrkästi kahtia.

Vähemmistöön jääneet sekä kaupungin viranhaltijat olisivat halunneet mieluummin odottaa uuden kaupunkirakentamisen suunnitelman valmistumista, jossa otetaan laajemmin kantaa keskustan liikennejärjestelyihin.

Valmiina olevassa katusuunnitelmassa Raatihuoneenkadun torin ylittävä osa muuttuu kevyttä liikennettä suosivaksi pihakaduksi, jolla ajoneuvoille asetetaan 20 kilometrin nopeusrajoitus.

Kaksisuuntaiseksi muuttamisen kustannuksiksi on arvioitu 117 000 euroa.

#