tiistai 26.10.2021 | 21:14
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Teema

Ei sentään mikään tavallinen farkku: Pietarsaarelaisen Volvo-fanin unelma kävi toteen, kun edellinen omistaja raaski luopua Amazon combistaan

Pirkko Högkulla
Ti 9.3.2021 klo 17:10

Pietarsaari

Pietarsaarelainen Volvo-fani ehti etsiä kolme vuotta Amazon combiaan ennen kuin tärppäsi. Björn Holmin unelma kävi viimein toteen kun edellinen omistaja raaski luopua omastaan ja käytännössä saman suvun omistuksessa ollut 5-ovinen klassikkofarmari vuosimallia 1967 tuli myyntiin Suonenjoella.

Kaara oli aikoinaan jäänyt odottamaan remonttia kahdeksikymmeneksi vuodeksi. Edessä oleva työsarka ei Holmia hirvittänyt, sillä ruuvaamisessa oli luvassa apua toiselta pesunkestävältä Volvojen ystävältä - isältä, Olle Holmilta.

Omaa parturiliikettä pasaasissa pyörittävä Björn Holm kertoo tarvinneensa kulkupeliä lähinnä parin kolmen kilometrin työmatkalle kotoa keskustaan.

”Itselleni tosin sopii myös tietynlainen keskeneräisyys, ei tarvitse olla sataprosenttisesti hieno ja kunnossa”.

– Ajattelin, että Volvo-veteraani sen olla pitää ja nimenomaan Amazon farmari, jolla saa kuljetettua myös surffilaudan.

Vastaavia löytyy hänen mukaansa koko Suomesta korkeintaan parikymmentä, lähin on Vaasassa.

Ajokuntoon Amazon saatiin lukemattomien verstastuntien päätteeksi viime kesänä. Odotettu katsastuspäivä koitti heinäkuussa.

Ennen sitä oli fiksattu käytännössä helahoitoa lähemmäksi alkuperäistä asua. Hiirenpesien valtaamat istuimet menivät kokonaan uusiksi. Hyväkuntoiset, alkuperäiset - ja siis vielä ruskeat - nahkapenkit löytyivät lopulta auton valmistuspaikkakunnalta Göteborgista.

Vielä ei ole aivan valmista. Monenlaista tekemistä osien vaihtamisesta ruosteen poistamiseen riittää ennen kuin se on Björn Holmin mielestä huippukunnossa.

– Itselleni tosin sopii myös tietynlainen keskeneräisyys, ei tarvitse olla sataprosenttisesti hieno ja kunnossa, hän kuvailee.

Tiedossa oli, että alla on luottopeli, mutta silti veteraani yllätti omistajansa starttaamalla paukkupakkasillakin kylmiltään.

– Pohjoisen oloihin tehty, Holm ihastelee.

Auto on museokatsastettu vaikkakaan mustapohjaisia rekisterikilpiä ei autossa ole tällä hetkellä.

Aarteena Amazon

Pietarsaarelainen Björn Holm ajaa alkujaan huhtikuussa 1967 käyttöön otetulla Amazon farmariautolla lähinnä työmatkat kotoa keskustaan omaan parturiliikkeeseen pasaasiin.

Saatiin ajokuntoon ja katsastettua viime kesänä.

Erikoisuutena mm. kahteen osaan jaettu takaluukku. Rekisterikilven voi taittaa näkyviin esille, vaikka takaluukun alaosa on laskettu alas.

Nelivaihteinen, maksiminopeus 80 kilometriä tunnissa, moottorin tilavuus 1,8 litraa.

– Olisin halunnut nimenomaan asiaan kuuluvat mustapohjaiset kilvet. Minulle kerrottiin, ettei niitä valmisteta korona-aikana. Sain katsastustoimistosta nämä rekkarit, jotka vaihdan sitten aikanaan mustapohjaisiin, kuuluvat suunnitelmat.

Konepellin alta löytyy voimanlähteenä 1,8-litrainen moottori.

Takaluukku on siitä erikoinen, että se on jaettu kahteen osaan. Ikkunallinen yläosa kääntyy ylös ja alaosa alas. Rekisterikilven saa edelleen käännettyä esille niin, että se näkyy ajossa, vaikka takaluukun alaosa olisikin alhaalla.

– Kahteen osaan jaettu takaluukku tehtiin helpottamaan esimerkiksi lautatavaran kuljetusta.

Sisätiloissa Björn Holm esittelee peltistä kojelautaa, jossa on useampi nippeli puhaltimesta tupakansytyttimeen.

– Lämmitysjärjestelmä on tehokas lyhyessäkin ajossa.

Lamput laitetaan päälle ratin vasemmalta puolelta löytyvästä kytkimestä, pitkät saa puolestaan päälle ja pois painamalla vasemmalla jalalla lattian nurkassa olevaa katkaisinta. Ratti on iso ja ohutkehäinen.

Vaihteita on neljä, vaihdevipu on asennettu lattiaan. Holm kertoo, että harkinnassa on ylivaihteen asentaminen, sillä nykyisellä varustuksella 54-vuotiaan kulkupelin maksiminopeus jää 80 kilometriin tunnissa.

Kilometrimittari näyttää lukemaa päälle 94 000, mutta se voi kuulema yhtä hyvin olla plus miinus satatuhatta suuntaansa.

Takapenkin saa laskettua kokonaan alas tasaiseksi alustaksi vaikkapa nukkumistakin varten.

Yhtä turvallisuusnäkökohtaa edustavat kolmipisteturvavyöt, jotka Amazon automallisto sai ensimmäisenä maailmassa.

Ennen Amazonia Björn Holm kruisaili Volvo 142:lla, vuosimallia 1972.

– Sen myyminen jäi vähän harmittamaan jälkikäteen, hän tuumii.

Perheautona Holmin kaksilapsisessa perheessä on - kuinkas muutenkaan kuin Volvo - V 50.

Takaluukku on farmariperäisessä Amazonissa jaettu kahteen osaan. Ikkunallinen yläosa kääntyy ylös ja alaosa alas. Rekisterikilven saa edelleen käännettyä esille niin, että se näkyy ajossa, vaikka takaluukun alaosa olisikin alhaalla.

#