Paikallisuutiset
Tuettu ammattiopetus tuli tarpeeseen: Pietarsaaren Mix-hankkeella ennakoitua laajempi kohderyhmä. Työlle halutaan jatkoa, mutta rahoitus loppuu keväällä
Suomenkielisten pietarsaarelaisnuorten korkea ammattiopintojen keskeyttämisprosentti johti viime vuonna kaupungin, Kokkolan ammattiopiston ja Kokkotyö-säätiön perustamaan Mix-projektiin.
Siinä keskeytys- ja syrjäytymisvaarassa olevia ammattiopiskelijoita ohjataan tuetusti suorittamaan opinnot loppuun asti.
Kun hankkeen aloittamisesta päätettiin puolisentoista vuotta sitten, arvioitiin parivuotiseen projektiin osallistuvan kymmenkunta nuorta.
Reilun vuoden kestäneen Mix-hankkeen kirjoissa on kuitenkin ollut tähän mennessä 36 opiskelijaa.
”Ohjauksen pitää olla hyvin kansanomaista, käytännönläheistä, humoristista, innostavaa, joskus jopa houkuttelevaa.” Jouni Anttila ”Jos saisi jotain joulun alla toivoa, niin aikaista perheiden tukemista. Se olisi tulevaisuutta ajatellen parasta.” Stefan Rönnkvist
Metallialan tutkinnon on toistaiseksi saanut valmiiksi kaksi opiskelijaa Pietarsaaressa, muutama muu jatkaa vielä kevääseen saakka.
Lukuisten muiden linjojen opiskelijat ovat osallistuneet Mix-pajaan suorittamalla siellä yto-aineita eli yhteisiä tutkinnon osia. Käytännössä puhutaan teoria-aineista kuten äidinkielestä, kielistä ja matematiikasta.
Yto-kursseilla on ollut opiskelijoita esimerkiksi metalli-, pintakäsittely-, logistiikka-, elintarvike-, rakennus- ja liiketalouden puolelta. Kaikki ovat olleet kirjoilla Kokkolan ammattiopistossa, joissa he ovat tehneet ammatillisia opintoja.
Hankkeen parissa työskentelevät ovat havainneet, miten kynnys jättää lähtemättä aamulla kouluun Kokkolaan on monilla nuorilla matala.
– Nyt olemme saaneet pidettyä mukana ne, jotka eivät olisi olleet ensimmäiselläkään teoriatunnilla Kokkolassa, kaupungin nuoriso-ohjaajaKenneth Huumarsalo kertoo.
Nuorisotoimi on Tupakkamakasiinilla toimivan Mix-hankkeen osapuoli muun muassa siten, että se on järjestänyt työssäoppimispaikkoja muutamalle opiskelijalle, ja Mix-hanke toimii vuokralaisena Tupakkamakasiinin nuorisotalolla.
Nuorisotyöntekijät myös tuntevat opiskelijat vuosien takaa, ja vanhemmatkin ovat tulleet tutuiksi. Nuorten kuviot ovat selvillä, mikä auttaa yhteistyön sujumisessa.
Eikä Tupiksen katolla ole sitä koulu-kylttiä, joka monia saattaa kammoksuttaa.
Levyseppähitsaajaksi opiskelevaLiridon Ibisi myöntää, että Kokkolassa opinnot eivät edistyisi yhtä joutuisasti.
– Ellen olisi täällä, kävisin varmaan koulua mutta paljon hitaammin. Täällä ihan kaikki on kätevää. Enimmäkseen saa tehdä kaikkea samaa kuin Kokkolassakin, mutta herätykset ovat paljon ystävällisemmät. Ei se mahdottomuus ole tätä Kokkolassakaan suorittaa, mutta vahva pää pitää olla, Ibisi sanoo.
Pari muuta metallialan opiskelijaa kokee asian samoin.
– Täällä on helpommat aamut ja matka, ja paikka on hyvä. Apua saa niin paljon kuin haluaa.
Tupakkamakasiinin tiloissa toimivalle Mix-hankkeen metallipajalle koneet lainattiin Keski-Pohjanmaan ammattiopistolta. Opiskelijat osallistuivat itse paikan remonttiin ja rakentamiseen vuosi sitten syksyllä.
Metallialan opetusta vetävät lehtori Stefan Rönnkvist Kpedusta sekä hitsausopettajaHåkan Sjöblom Kokkotyö-säätiön Retrosta.
– Viime syksyn hittituote oli ulkotulen alusta, jota menee myös myyntiin. Lisäksi syntyy esimerkiksi kaivinkoneen kauhoja ja pyörätelineitä. Tämä on kuin hyvinvarustettu kyläsepän maalaispaja.
Mix-pajassa työskentelee ammatillinen erityisopettajaJouni Anttila Keski-Pohjanmaan ammattiopistosta.
Yhteistä Mix-opiskelijoille on se, että kaikki tarvitsevat erityistä tukea opinnoissaan. Isossa ryhmässä toimiminen on eri syistä vaikeaa, jopa mahdotonta.
– Joistakin näistä nuorista näkee, että he olisivat tarvinneet lähelleen aikuisia, jotka olisivat asettaneet turvalliset rajat, joiden mukaan mennään. Niitä rajoja on sitten haettu koko kouluajan. Nyt ei anneta piiruakaan periksi, Anttila sanoo.
Joku opiskelijoista on lausunut, että hän on viimeksi käynyt näin paljon koulua ala-asteella.
Työ vaatii tekijöiltään paljon, mutta tuloksiakin syntyy ja opiskelijat ovat tarttuneet toimeen ja alkaneet suorittaa koulutehtäviä aktiivisemmin.
– Ohjauksen pitää olla hyvin kansanomaista, käytännönläheistä, humoristista, innostavaa, joskus jopa houkuttelevaa, Anttila kuvailee.
Tarve jatkaa työtä on ilmeinen, mutta Mix-hankkeen tulevaisuus on vaakalaudalla. Kahden vuoden projekti ja sen rahoitus päättyvät ensi kesäkuussa.
Stefan Rönnkvist ja Jouni Anttila kuvailevat kaunistelemattomin sanakääntein sitä vaihtoehtoa, että osa nuorista putoaa kokonaan yhteiskunnan kelkasta.
– Ammatillisen koulutuksen yksi tavoite on yhteiskuntarauhan säilyttäminen, eli pidetään nuoret pois pahanteosta ja tarjotaan mielekästä tekemistä. Vaikka kaikki eivät ikinä valmistuisi tai työllistyisi opiskelemalleen alalle, heidän elämänhallintataitojaan saadaan kuitenkin kehitettyä ja vietyä eteenpäin, Rönnkvist sanoo.
– Hieno juttu, jos he saavat ammattitutkinnon, mutta löytäisivät edes työpaikan. Koska jos he pärjäävät omillaan, yhteiskunta tulee säästämään 1,5 miljoonaa euroa jokaisen nuoren kohdalla, Anttila jatkaa.
Mix-hanke on Euroopan sosiaalirahaston valtaosaltaan rahoittama hanke. Jouni Anttila laskee, että Mix-hankkeeseen sijoitettu pääoma on jo tuottanut itsensä moninkertaisena takaisin opintonsa loppuun suorittaneiden kohdalla.
– Riittävän suurella yksilöllisellä tuella ja ohjauksella nuori etenee opinnoissaan. Mielestämme olemme näyttäneet sen.
Projekteja voidaan pystyttää yksi toisensa perään, mutta tekijät kaipaisivat jotain pysyvämpää.
– Tämä pitäisi saada liitettyä normaaliin ammattiopiston koulutukseen jatkossakin.
– Jokaisella ammatillisella linjalla pitäisi olla erityisopetus sisäänrakennettuna. Viime vuosina leikatuilla resursseilla tällaisen toiminnan pyörittäminen ei ole mahdollista, Rönnkvist ja Anttila huomauttavat.
Kokkolan ammattiopistossa on noin 2 400 opiskelijaa ja kaksi päätoimista ammatillista erityisopettajaa. Anttilan mukaan tämä ei riitä mihinkään.
Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän rahoituksesta on leikattu kahden hallituksen aikana neljännes eli noin 10 miljoonaa euroa.
erityisopettaja
ammattiopettaja