Pääkirjoitukset

Toimitellen: Skuuttien suitsimiseen haussa uusia kikkoja

Kirjoittaja on Pietarsaaren Sanomien päätoimittaja.

Sääsket, punkit, siitepöly, vesisade, puuttuvat grillihiilet – kesän riesat ovat pian täällä, vaikka kuinka takatalvea rakastaisi. Pietarsaaressa uutena elementtinä kaupunkikuvaan ovat rullanneet skuutit.

Sähköpotkulauta voi olla vaikka kuinka kätevä väline siirtyä paikasta toiseen, mutta ärtymystäkin niiden kuljettajat herättävät vauhdillaan, ajolinjoillaan ja pysäköinnillään. Poikittain jalkakäytävälle jätetty skuutti tuottaa harmia ja vaaraa ainakin näkövammaisille.

Mitä tehdä? Lainsäätäjä toki valmistelee uusia sääntöjä, joita odotetaan kesäksi 2025.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Tampereen kaupunki ei jäänyt odottelemaan, vaan lanseerasi sähköpotkulautailulle tiukemmat normit jo odotettavissa olevaksi kesäksi. Mittavan kansalaispalautteen johdosta pormestari Kalervo Kummola nimesi viime syksynä laajapohjaisen työryhmän selvittämään mahdollisuuksia saada jotain rotia viidakon meininkiin.

Avainasemassa on teknologian hyödyntäminen. Ensinnäkin digitaaliset pysäköintirajoitukset estävät skuutin parkkeeraamisen muualle kuin virallisiin pysäköintiruutuihin. Lautoja vuokraavat yritykset velvoittavat asiakkaansa kuvaamaan jättämänsä ajokin. Huonotapaisuudesta tulee ainakin sanomista.

Viikonloppuöisin napsahtavat voimaan käyttäjän reaktiotestit. Tällä yritetään estää päissään kurvailu jo ennakolta.

Sähköpotkulaudan rakenteellinen maksiminopeus 25 km/h lasketaan 20:een päivisin, öisin 15:een. Alueittain rajoitin voidaan asettaa 10 kilometriinkin tunnissa.

Viikonloppuöisin napsahtavat voimaan käyttäjän reaktiotestit. Tällä yritetään estää päissään kurvailu jo ennakolta. Lauta ei liiku mihinkään, jos testi arvioi käyttäjän ajokunnon arveluttavaksi.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Teknisistä haasteista huolimatta Tampereella vaikuttaa olevan yritystä. Vuoden mittaisen kokeilun jälkeen uusien sääntöjen toimivuutta arvioidaan jatkon kannalta.

Jo nyt skuuttailija voi omalla toiminnallaan vaikuttaa merkittävästi liikenne- ja yleisen turvallisuuden parantamiseen. Sähköpotkulautailija rinnastetaan pyöräilijään. Laudalla ajo ei esimerkiksi kuulu jalkakäytävälle, vaan pyörätielle ja sen puutteessa ajoradalle. Liikennevalot, suojatie ja suuntamerkin näyttö velvoittavat heitä siinä kuin muitakin.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä