Paikallisuutiset
Tavarakuljetuksiin vauhtia raiteilla - Pännäisten kolmioraiteen myötä lenkki Kokkolan ratapihalle jää historiaan
PIETARSAARI
Maanantaina liikennöinti Pännäisten kolmioraiteella sai alkunsa, kun kolmioraiteen ensimmäinen juna suuntasi Pietarsaaren satamasta etelää kohti. Uusi kolmioraide mahdollistaa suoran ratayhteyden etelän suunnasta Pietarsaareen, jolloin lenkki Kokkolan ratapihalle jää pois.
– Tavarakuljetukset saadaan kolmioraiteen ansiosta nyt noin kaksi tuntia aikaisempaa nopeammin perille. Raide tulee lisäksi vapauttamaan kapasiteettiä Seinäjoki-Oulu -radalle muun junaliikenteen käyttöön, joka tulee sujuvoittamaan liikennettä koko rataosalla, toteaa Ramboll CM Oy:n rakennuttajakonsulttiAri Loukkalahti.
Aiemmin etelästä Pietarsaareen saapuneet tavarakuljetukset ajettiin ensin Kokkolan ratapihalle ja sieltä Pännäisten kautta Pietarsaareen. Etelästä Pietarsaareen tuleviin tavarajuniin jouduttiin vaihtamaan veturi junan päästä toiseen Kokkolan asemalla.
- Tämä aiheutti Kokkolan ratapihalla turhaa työtä ja junat veivät siellä myös paljon tilaa, toteaa projektien toteutuksen johtaja Esa Sirkiä Väylävirastosta.
Seinäjoen suunnasta kohti Pietarsaarta johtavan raiteen odotetaan parantavan rautatiekuljetusten kustannustehokkuutta, ja sen myötä myös teollisuuden kilpailukykyä.
- Junaliikenne tulee jonkin verran lisääntymään. Puhumme junapareista, joilla tarkoitetaan junan meno- ja paluumatkaa. Junapareja tulee lisäraiteen myötä aikaisemman neljän-viiden junaparin lisäksi yksi tai kaksi lisää, sanoo Loukkalahti.
Puolitoista vuotta kestänyt rakennusurakka saatiin päätökseen tammikuussa, kun turvalaiteurakka valmistui.
- Kaikki on sujunut koko rakennusurakan ajan moitteettomasti. Urakoiden aikataulujen yhteensovittaminen sujui ongelmitta ja suurimmilta yllätyksiltä vältyttiin, iloitsee Loukkalahti.
Loukkalahden mukaan uuden lisäraiteen voidaan odottaa pysyvän toimintakunnossa ainakin seuraavat 40 vuotta.
- Ensimmäisenä huoltotoimenpiteenä raiteessa tulevat todennäköisesti olemaan ratapölkyt, jotka on vaihdettava noin 40 vuoden kuluttua.
Pännäinen–Pietarsaari -rataosuutta käytetään Alholman sellutehtaan raakapuun ja sellun kuljetuksissa, Pietarsaaren paperitehtaan vientikuljetuksissa sekä sahatavaran vientikuljetuksissa Pietarsaaren satamaan. Rataosalla kuljetettiin vuonna 2013 noin miljoona tonnia tavaraa. Radan kuljetusennuste vuodelle 2025 on 1,6 miljoonaa tonnia. Pännäinen–Pietarsaari-radan suurin sallittu nopeus on 60 kilometriä tunnissa akselipainon ollessa 22,5 tonnia.
Pännäisten kolmioraide
Tammikuussa valmistunut vajaa kilometrin pituinen raide on suojastettu, kauko-ohjattu ja junien kulunvalvonnalla varustettu sähköistetty raide.
Raiteen rakentamistyöt aloitettiin lokakuussa 2017 maarakennusurakalla, jonka yhteydessä siirrettiin myös Pedersöre Vattenin vesijohto. Maanrakennusurakka valmistui vuodenvaihteessa 2018.
Maarakennusurakassa toteutettiin esikuormituspenger, jonka tarkoituksena oli nopeuttaa kuormituksen alla tiivistyvän pohjamaan painumista ja ehkäistä painumia valmiissa radassa.
Kesällä 2018 käynnistettiin päällysrakenneurakka, turvalaiteurakka ja sähköurakka. Päällysrakenneurakka ja sähköurakka valmistuivat loppuvuonna 2018 ja turvalaiteurakka alkuvuodesta 2019.
Pännäisten kolmioraiteen rakennuttamisesta on vastannut rakennuttajakonsulttiyritys Ramboll CM Oy ja suunnittelusta Ramboll Finland Oy. Urakoiden toteuttajina ovat toimineet muun muassa Sundström Ab, Winco Oy, VR Track Oy ja Rautatieto Oy.