Paikallisuutiset
Pännäisten kolmioraiteen työt täydessä vauhdissa, osa töistä vaatii liikennekatkon
Pirkko Högkulla
Pännäisten kolmioraiteen rakentaminen on täydessä vauhdissa. Työmaalla on käynnissä radan päällysrakennetyöt sekä turvalaite- ja sähköistystyöt. Rakennustyöt valmistuvat marraskuussa 2018 ja kolmioraide otetaan liikenteelle viimeistään tammikuussa 2019.
Junaliikenteen katkot ovat viikkojen 36, 38, 40 ja 42 viikonloppuina, jolloin matkustajaliikenteen junat korvataan busseilla.
Pännäisten kolmioraiteen rakentaminen mahdollistaa suoran ratayhteyden etelän suunnasta Pietarsaareen. Toteutettava Pännäisten kolmioraide on noin kilometrin pituinen, suojastettu, kauko-ohjattu junien kulunvalvonnalla varustettu sähköistetty rata.
Nykyisten raiteiden lähellä tehtävät työt toteutetaan osittain junaliikennekatkoissa. Näitä töitä ovat mm. vaihteiden asentaminen nykyisille raiteille, sähkörataperustusten asentaminen sekä sähkörata- ja turvalaitetyöt vaihteiden läheisyydessä sekä turvalaitteiden käyttöönottoon liittyvät tarkastukset.
Työvaiheissa on radan pohjatöiden jälkeen siirrytty päällysrakenteeseen.
Työt aloitettiin syksyllä 2017 maarakennusurakalla, jossa rakennettiin mm. radan alusrakennetta ja esikuormituspenger. Esikuormituspenkereen tarkoituksena oli nopeuttaa kuormituksen alla tiivistyvän pohjamaan painumista ja ehkäistä painumia valmiissa radassa.
Esikuormituspenger purettiin maastosta heinäkuussa 2018, jonka jälkeen alettiin viimeistellä radan eristys- ja välikerrosta sekä kunnostaa ojia. Tulevan raiteen viereen on kesän aikana toteutettu myös kaapelikanavat, joihin sijoitetaan turvalaitteiden ja sähköistyksen vaatimat kaapelit. Sähköratapylväiden pystytykset aloitettiin elokuussa. Kolmioraiteen kiskotus, pölkytys ja sepelöinti toteutetaan syyskuun 2018 aikana.
Nykyisin etelästä Pietarsaareen saapuvat tavarakuljetukset ajetaan ensin Kokkolan ratapihalle ja sieltä Pännäisten kautta Pietarsaareen. Junat vievät tilaa sekä aiheuttavat ylimääräistä työtä Kokkolan ruuhkaisella ratapihalla. Lisäksi junien ajattaminen Kokkolan kautta kuormittaa Seinäjoki–Oulu -radan sekä Kokkolan ratapihan kapasiteettia.
Valmistuessaan Pännäisten kolmioraide mahdollistaa suoran junayhteyden etelän suunnasta Pietarsaareen parantaen rautatiekuljetuksien kustannustehokkuutta ja liikennöintiä.