Paikallisuutiset

Onko Pietarsaaren seutu todella maailman paras paikka? – Niin isojen teiden varsilla jatkossa julistetaan, katso ilmasta kuvattu video legendaarisesta keltapallukasta

"Täällä asuu laatu". Siinä iskulause, johon Pietarsaaren seudun kuntien markkinoinnissaluotettiin kymmenen vuotta. Slogan on kaikille maanteillä liikkuville tuttu tienvarsikylteistä, joita ohittamatta ei kantateiden tai kasitien kautta ole seudulle päässyt.

Iskulause on jakanut mielipiteitä. Suomenkielisistä se on saattanut kuulostaa kömpelöltä käännökseltä ruotsista ja ruotsinkielistä versiota on epäilty tönköksi ruotsinnokseksi suomesta. Vaikeasti määriteltävästä outoudestaan huolimatta tai juuri siksi iskulause on täyttänyt olennaisimman tarkoituksensa eli jäänyt mieleen.

Täällä asuu laatu on silti tiensä päässä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

.lemonwhale-embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width:100%; width:100% } .lemonwhale-embed-container iframe { position: absolute; top: 0; left:0; width: 100%; height: 100%; }

"Maailman paras paikka". Noin kajahtaa Pietarsaaren, Pedersören, Luodon, Kruunupyyn ja Uusikaarlepyyn uusi iskulause. Se lanseerattiin seudun kehittämisyhtiö Concordian etälehdistötilaisuudessa torstaina.

Pelkästä iskulauseesta ei ole kyse, vaan taustalla on strategisen brändiuudistamistyön ja yhteisen vision työstämisen kaltaisia prosesseja, joista versoo Pietarsaaren seutu 2040 -niminen kukkanen.

Kyse on maailman parhaaksi itsemääritellyn alueen uudesta markkinoinnista alueelle ehkä muuttaville, mahdollisille paluumuuttajille ja nykyisellekin väelle. Osaavia tekijöitä tarvitaan ja Suomeen ennakoidaan lähivuosille voimakasta talouskasvua.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Meidän pitää pysyä perässä, perustelee Concordian toimitusjohtajaJarl Sundqvist.

– Työvoimapula, meidän pitää pystyä kilpailemaan muiden alueiden kanssa työvoimasta. Tämän haasteen ratkaiseminen on yksi iso draiveri joka meitä luomaan uusia ratkaisuja myös aluemarkkinoinnille, Sundqvist jatkaa.

– Meidän pitää pystyä houkuttelemaan asukkaita Pietarsaaren seudulle, jotta alue kehittyisi.

Tässä kohtaa Kruunupyytä asuu sloganissa vielä laatu.
Tässä kohtaa Kruunupyytä asuu sloganissa vielä laatu. Kuva: Clas-Olav Slotte

Concordiasta vakuutellaan, että paljon lupaava sloganille on katetta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Elävä kaupunkikulttuuri lyhyiden välimatkojen pikkukaupungissa, jopa ainutlaatuinen luonto, monikielisyys ja kansainvälisyys - joita kaikkia tuoreessa markkinointimateriaalissa esitellään - ovatkin mainosvaltteja, joille löytyy katetta.

Pietarsaarikaan ei silti ole lintukoto. Nuorison huume- ja väkivaltarikollisuudenuutisoitiin joitain vuosia sitten olleen maamme kaksikielisten alueiden korkeinta ja Pietarsaaren liikenteenon tilastoitu olevan Suomen kaupunkitaajamien vaarallisinta.

Onko vaarana, että "Maailman paras paikka" kääntyy itseään vastaan eli paikallisten ironiseksi puuskahdukseksi, kun Pietarsaaressa tapahtuu jotain ikävää?

– Tiedostamme kyllä, että mitä isompi slogan niin sen isompi riski, sanoo aluekehittäjäFredrik Sandelin Concordialta.

– Sanoisin silti, että meillä on työkalut rakentaa se positiivinen tie, hän jatkaa.

Jarl Sundqvist muistuttaa, että Pietarsaari ei elä realiteeteista irrallaan.

– Emmehän me mitään voi sille todellisuudelle mikä tuolla maailmalla on. Se on monimuotoinen ja Pietarsaaren seudullakin tapahtuu erilaisia asioita.

Sundqvistin mukaan uusi slogan on aito, koska seudun ihmiset ovat sen kanssa samaa mieltä.

– Maailman paras paikka perustuu aitouteen, joka lähtee siitä, että olemme tavanneet viimeisen parin vuoden aikana runsaasti ihmisiä ja [kyseinen määritelmä] on noussut heiltä esille. Niinpä luotamme, että maailman parhaalla paikalla on kaikupohjaa paikallisen väestön ajattelussa.

Eräs suuri muutos kaksikielisenä kaupunkina pitkälti yli sata vuotta tunnetussa Pietarsaaren seudulla on tapahtumassa. Maahanmuuton myötä on eglannista tullut monissa työpaikoissa yleiskieli, jota usein kuulee myös Pietarsaaren keskustan kahviloissa.

Concordiasta kerrotaan, että kolmikielistyminen huomioidaan markkinointitoiminnassa ja alueen uusiverkkosivusto onkin olemassa myös englanniksi.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä