Paikallisuutiset

Oikoralli suututtaa Pietarsaaressa: ”Kyllä olen niin täysin suivaantunut kaupungin toimintaan”, sanoo Kirjurintiellä asuva Eero Hillberg

Kirjurintiellä asuvaaEero Hillbergiä pännii. Länsiväylän päättävää liikenneympyrää vuonna 2017 rakennettaessa avattiin ympyrästä kulku Kirjurintielle, mistä Hillbergin mukaan on seurannut rauhallisen asuinkadun muuttuminen kiihdyttelyväyläksi.

– Kyllä niin täysin olen suivaantunut kaupungin toimintaan, Hillberg puhisee.

Hän kertoo raportoineensa havainnoistaan kaupungin kunnallistekniselle osastolle, mutta jääneensä käytännössä vaille vastausta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Hillberg näyttää kaupungilta saamiaan liikennemäärä- ja nopeusmittaustilastoja. Mittari on ollut kiinnitettynä valopylvääseen Hillbergien talon edustalle.

”Jos tehtäisiin korotettu risteys kevyenliikenteen väylän kohdalle, niin se parantaisi myös pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden asemaa.” Harri Kotimäki Pietarsaaren vt. tekninen johtaja

– Eivät nämä pidä missään nimessä paikkaansa. Tämän mukaan autojen keskinopeus tiellä olisi ollut 30 kilometriä tunnissa, mutta todellisuudessa vain muutamat kuljettajat muistavat noudattaa nopeusrajoitusta.

Ongelmien alkusyynä tuntuu olevan, että Kirjurintietä päästään nykyään käyttämään osana oikotietä, kun Otsolahdesta ajetaan Raatihuoneenkadun suuntaan.

Länsiväylän nykyisen päätepisteen kohdalta saisi hiljattain julkistetun suunnitelman mukaan alkunsa myös Fäbodantien uusi oikolinjaus. Tämä saattaisi lisätä Kirjurintielle suuntautuvaa liikennettä huomattavasti.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Ihminen oikaisee kun vain voi, Hillberg miettii.

Kaupunki reagoi asiaan rakennuttamalla Kirjurintielle kaksi hidastetta. Ne kuitenkin poistettiin pian.

– Eiväthän ne edes mitään töyssyjä olleet vaan kumpareita. Tähän liittyy sellainenkin kummallinen asia, että kumpareiden merkit ajettiin saman tien tiekarhulla nurin, Hillberg paukauttaa.

Kaupungin mittaustulosten mukaan sekä korkeimmat ajonopeudet että ajoneuvojen keskinopeus putosivat Hillbergien talon kohdalla huomattavasti vuonna 2019, kun hidasteet olivat paikoillaan.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Hillbergin nyttemmin kaupungilta saama tilastotiivistelmä kertoo kuluvan vuoden osalta, että ”...liikennemäärät näyttävät palanneen samalle tasolle kuin ennen toimenpiteitä. Nopeudet ovat jopa kasvaneet alkuperäisistä”.

Hillberg katsoo, että ainoa ratkaisu tilanteeseen olisi autoliikenteen kertakaikkinen sulkeminen Länsiväylän suunnasta.

– Harkot siinä pitäisi olla esteenä.

Läpiajon kieltävän liikennemerkin hän uskoisi jäävän kuolleeksi kirjaimeksi.

– Ei sellainen olisi mistään kotoisin, ihmiset ajaisivat joka tapauksessa.

Vuodesta 2006 puolisonsa kanssa Kirjurinrintiellä asunut Hillberg kertoo, että yhdystien kautta kulkevan uuden liikenteen myötä käynnistynyt erilaisilla moottoriajoneuvoilla kaahailu on jo aiheuttanut vaaratilanteita.

– Tuohon aroniapensaaseemme osuttiin viime kesänä varmaan krossipyörällä, hän näyttää.

Eero Hillbergin huolet ovat tuttuja Pietarsaaren kaupungin vt. tekniselle johtajalleHarri Kotimäelle. Hänen mukaansa Kirjurintielle asetettiin vuonna 2018 kolmenkymmenen kilometrin nopeusrajoitus.

Kotimäki vahvistaa, että Kirjurintielle asennettiin puolipyöreät hidastustöyssyt, jotka korjattiin pikapuoliin pois.

– Ne töyssyt juuri tuolla kohdalla koettiin ärsyttäviksi ja niihin ehkä ajettiin myös tahallaan liian kovaa. Lisäksi niiden talvitoimivuus oli puutteellista. On ehdottomasti väärin, jos ajetaan ylinopeutta, toisaalta tuosta ajamista ei ole mitenkään kielletty.

Kotimäen mukaan kaupunki on vuosien mittaan pyrkinyt huomioimaan Hillbergin huolen muun muassa toimittamalla hänelle asiaan liittyviä mittauksia ja asiakirjoja. Kotimäki nostaa lopuksi esille idean, joka voisi ratkaista tilanteen.

– Jos tehtäisiin korotettu risteys kevyenliikenteen väylän kohdalle, niin se parantaisi myös pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden asemaa, Kotimäki sanoo Korkeavuorentien viertä Kirjurintielle kulkevaan väylään viitaten.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä