Paikallisuutiset

Luksusaluksia kaiken kokeneille purjehtijoille

Pietarsaarelainen Ocean Quality Systems rakentaa huippuluokan katamaraaneja, jotka maksavat miljoonia.

Ocean Explorer C60 on liki parikymmenmetrinen katamaraani, joita pietarsaarelainen OQS on valmistanut useita.

Jos valmistat luksusluokan katamaraaneja miljonääreille ympäri maailmaa, voisi helposti kuvitella, että esimerkiksi Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa ei vaikuttaisi markkinatilanteeseen paljonkaan.

Mutta kyllä se vaikuttaa. Pietarsaarelainen Ocean Quality Systems [OQS] tekee käsityönä kalliita aluksia, ja potentiaaliset asiakkaat ottavat usein puheeksi riskialttiin tilanteen Itämerellä.

– Monen mielestä tuo itäraja on liian lähellä. En voi sanoa, että olisimme hävinneet yhtään kauppaa sen takia, mutta on ollut keskusteluja siitä, mitä tapahtuu ja onko täältä turvallista purjehtia veneen kanssa, OQS:n toimitusjohtaja Tomas Halmesmäki sanoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Äkkiä huonontunut turvallisuuspoliittinen tilanne näkyy pienen valmistajan kohdalla myös ajoittaisina materiaalin saatavuuden pullonkauloina.

– Pari vuotta sitten tämä oli isompi ongelma, nyt ei enää niin suuri. Erikoislaadun hiilikuitua on ollut vaikea saada toimitettua. Puolustusteollisuus ostaa tiettyjä laatuja, ja jos se tilaa 100 tonnia ja me 100 kiloa, siinä on eroa.

OQS:n toimitusjohtaja Tomas Halmesmäki esittelee muottia, jonka avulla valmistetaan kansirakenteet 72-jalkaiseen katamaraaniin. Kuva: Pentti Höri

Erikoishiilikuitu ja ensiluokkaiset sisustusmateriaalit ovat asioita, jotka OQS:n valmistamissa katamaraaneissa maksavat. Toinen hintaa nostava seikka on käsityön suuri osuus.

– Teemme räätälöityjä ratkaisuja aika pitkälle ja säästämme hyvin vähän materiaaleissa. Käytämme luonnon puuta ja painoltaan kevyitä ratkaisuja. Se nostaa työtunteja ja hintaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Pietarsaaren Alholmassa toimiva yritys perustettiin vuonna 2010. Tähän mennessä Ocean Explorer -katamaraaneja on valmistettu 60-, 62- ja 72-jalkaisina. Parhaillaan työn alla on yksi 62-jalkainen eli noin 19 metriä pitkä ja 9 metriä leveä kaksirunkoinen purjevene sekä yksi 72-jalkainen eli noin 21 metrin pituinen ja 11 metrin levyinen vene.

Katamaraanien sisustuksessa ja materiaaleissa ei tingitä. Kaksirunkoisen purjealuksen sisätilat ovat kooltaan ja varustukseltaan vertailukelpoisia 100-neliöisen omakotitalon kanssa. Kuva: Santiago Ferreyrs
Ja meillä on, jos sanon sen suoraan, maailman hienoin sisustus. Sellaista ei ole markkinoilla, mitä me pystytään tekemään.

Mikä saa asiakkaan valitsemaan juuri OQS:n katamaraanin?

– Halu saada luksusta, jota muilta ei saa. Emme tee ihan racing-veneitä, mutta nopeita ne ovat. Ja meillä on, jos sanon sen suoraan, maailman hienoin sisustus. Sellaista ei ole markkinoilla, mitä me pystytään tekemään, Tomas Halmesmäki sanoo varmana asiastaan.

Entäpä sitten tyyppiasiakas: kuka haluaa ja tarvitsee tällaisen katamaraanin?

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Kukaan ei tarvitse, mutta moni haluaa, Halmesmäki naurahtaa.

Hänen mukaansa ostajat ovat yleensä erittäin kokeneita purjehtijoita, eivätkä sellaisista ihan nuorimpia. He ovat omistaneet useita veneitä ja haluavat nyt erilaista. Vesillä katamaraani on tasaisempi ja kallistelematon kulkija, mikä viehättää monia.

Ocean Explorereille tulee hintaa viidestä miljoonasta eurosta ylöspäin.

Ocean Quality Systems

Pietarsaarelainen katamaraanien valmistaja

Yhtiö perustettiin vuonna 2010.

Tuotantotilat sijaitsevat Pietarsaaren Alholmassa.

Yhtiön omistavat neljä yhtiötä: PolyPoint, Riskas Snickeri, Acu-Electro ja Wibo.

Valmistaa veneitä tuotemerkillä Ocean Explorer C-60, -62, -72 ja -78.

Veneiden suunnittelijana on toiminut kansainvälisesti tunnettu argentiinalainen Germán Frers.

Suhteellisen nuorella yrityksellä ottaa aikansa, ennen kuin potentiaaliset asiakkaat löytävät sen. Alan messut ovat tärkeä näyteikkuna. Tomas Halmesmäki osallistui ensimmäisenä vuonnaan yrityksen johdossa viisille messuille.

Kauppaa ei myöskään tehdä yhdessä yössä.

– Olen tehnyt kolme vuotta työtä 72-jalkaisen veneen ostajan kanssa. Keskinäinen luottamus pitää rakentaa. Myynti ei ole kovin helppoa, mutta kun he kerran tekevät päätöksen, asiat menevät aika nopeasti.

Yhden katamaraanin valmistamiseen menee koosta ja varustuksesta riippuen noin 14–24 kuukautta.

Yrityksen työllisyys omien mallien valmistuksessa on turvattu ensi vuoden kesään saakka. Lisäksi OQS tekee venealan alihankintaa moneen suuntaan. Se on muun muassa valmistanut 30 Swan-veneen runkoa Nautorille.

Jo yritystä perustettaessa sen takana oli useita firmoja, joilla oli pitkä kokemus venealan alihankkijoina. Näin on saatu luotua alueellinen verkosto, joka toimii tiiviissä yhteistyössä keskenään.

– OQS:n palkkalistoilla meitä on 13 henkilöä. Mutta yli 100 henkilöä työskentelee katamaraaniemme kanssa.

– Verkostolla ja erittäin joustavalla henkilökunnalla pärjätään tässä, Tomas Halmesmäki kertoo.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä