Paikallisuutiset
Lentoyhtiö nurin – luottokortti paras asiakkaan turva
Pentti Höri
Lentoyhtiö Nextjetin konkurssi ja toiminnan äkillinen päättyminen on asettanut lukuisat lentolippunsa jo varanneet ja maksaneet asiakkaat tukalaan asemaan.
Matkasuunnitelmien muuttuminen ja jopa peruuntuminen voivat olla menetettyjä rahojakin kovempi paikka. Asiakkaalla on silti mahdollisuus hakea rahojen palautusta. Parhaiten tämä onnistuu, jos matka on maksettu luottokortilla.
– Silloin voi kääntyä oman pankin puoleen ja vaatia maksun palauttamista kuluttajansuojalain 7. luvun ja 39. pykälän nojalla. Tällöin pankki tietää heti, mistä on kysymys, Euroopan kuluttajakeskuksen johtaja Leena Lindström neuvoo.
Hänen mukaansa lentolippuja varatessa ja maksaessa luottokortti on ehdottomasti paras kuluttajan aseman turvaajana. Lain mukaan ajalla, joka maksusta on kulunut, ei ole merkitystä palautusoikeuden suhteen.
Verkkopankkimaksunkin palautusta kannattaa tiedustella, sillä joidenkin pankkien sopimusehdoissa tällainen voi olla mahdollista.
Mikäli matka on varattu matkatoimiston kautta, siellä autetaan korvaavien lentojen järjestämisessä. Lentoyhtiön konkurssitapauksessa tosin kuvetta joutuu useimmiten kaivamaan lisää.
Kokkola-Pietarsaaren lentoasemalta Tukholmaan, Uumajaan ja Göteborgiin liikennöinyt ruotsalainen Nextjet jätti konkurssihakemuksen keskiviikkona ja lopetti lennot välittömästi.
Lisää aiheesta: