Paikallisuutiset

Keskustan ilme on uusittava – pietarsaarelaiset kutsutaan vaikuttamaan uuteen liikenne- ja ympäristösuunnitelmaan

Tarvitaanko keskustaan uusia, ajanmukaisia liiketiloja? Vai lisää asuntoja? Pitäisikö kävelykatu lämmittää talvisin? Miten järjestää liikenne keskustaan tuovilla teillä ja kaduilla?

Tekninen palvelukeskus aikoo päivittää Pietarsaaren liikenne- ja ympäristösuunnitelman. Edellinen valmistui 1989 ja moni tuon suunnitelman ideoista on toteutunut, esimerkiksi kävelykatu ja pysäköintiluola. Myös ns. Terrazzon purkua osattiin ennakoida.

– Vuoden 1989 suunnitelma on vanha mutta toiminut, arkkitehti ja projektityöntekijäIlmari Heinonen sanoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Nyt on uusi tilanne. Kaupan Liitto on ennustanut, että puolet kaupunkikeskustojen katutason liikkeistä katoaa lähimmän 11 vuoden kuluessa, paitsi muutamassa isossa kaupungissa. Toteutuessaan tuo ennuste tarkoittaisi Pietarsaaressa 40–50 liikkeen poistumista katukuvasta.

”Ensimmäisten kertaa käytetään nyt sosiaalista mediaa tällaisen suunnitelman laatimisen tukena.” Ilmari Heinonen

Kehityksen vastustamiseksi – tai jarruttamiseksi – on tehtävä uusia liikenneratkaisuja, lisättävä asuntotuotantoa ja kehittävä ympäristöä.

Uutta on, että tekninen palvelukeskus haluaa kaupunkilaiset mukaan suunnitelman valmisteluun. Ensi maanantaina kello 13 alkaen järjestetään Rotundassa yleisötilaisuus, jossa kerrotaan suunnittelun lähtökohdista ja tavoitteista.

– Kysymyksiä voi esittää, mutta maanantaina pääasiassa kerrotaan missä mennään, Ilmari Heinonen sanoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Uuden suunnitelman tekoon palkataan konsultti, tarjoukset lähetetään lähipäivinä ja toivon mukaan konsultti voi aloittaa työnsä marraskuussa.

– Tammi-helmikuussa pitäisi olla joitain konkreettista esiteltävää, Ilmari Heinonen sanoo.

– Siinä vaiheessa on aika ottaa kantaa ja kommentoida esitettyjä ratkaisuja.

Uuden liikenne- ja ympäristösuunnitelman etenemisestä kerrotaan kaupungin verkkosivuilla ja facebookin kautta voivat kaupunkilaiset esittää näkökantojaan.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Teknisen lautakunnan puheenjohtaja Christer Tonberg toivoo suunnitelmalta tukea lautakunnan työskentelyyn.

– Lähes joka kokouksessa asialistalla on jokin asemakaava tai katusuunnitelma. Niistä päätettäessä saattaa hämärtyä, miten yksittäiset päätökset vaikuttavat kaupunkikuvan kokonaisuuteen.

Joissain suhteissa aika on ajanut vuoden 1989 suunnitelman ohi. Tuossa suunnitelmassa muun muassa esitettiin kaupungin bussilinjojen kehittämistä. Kuten tiedetään, linjoja ei enää ole.

– Eikä tuolloin ajateltu talviolosuhteita tai toisaalta tuulta ja aurinkoa kesäisin, asemakaava-arkkitehtiSören Öhberg sanoo.

– Tarvitaanko keskustaan katettuja reittejä? Mikroilmastoja?

Kävelykatu laskeutuu länteen. Olisiko länsipäätä syytä korottaa niin, että liikkeiden oviaukot voisi sijoittaa nykyistä vapaammin.

Maanantain seminaariin on kutsuttu nimekäs joukko alustajia. Kirjailija Lars Sund puhuu tulevaisuuden historiasta, kaupunkikeskustojen kaupan erikoistuntija Tuomas Santasalo kertoo kaupan trendeistä ja suunnittelusosiologi Jani Päivänen interaktiivisesta ydinkeskustasta.

Liikennesuunnittelun grand old man Pentti Murole kertoo kokemuksistaan Pietarsaaressa (hän oli yksi vuoden 1989 suunnitelman laatijoista) ja arkkitehti Thomas Sandell Ruotsista puhuu torista. Ohjelmassa on myös yleisön kommentointia, tilaisuuden päättää paneelikeskustelu.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä