Paikallisuutiset
Dieselistä vaihdetaan nyt etenkin hybridiin – Ison D:n tankkaamisesta tuli yhtäkkiä huiman kallista, mutta eräät edut ovat silti ennallaan: "Hyvä vääntö ja luotettava moottori"
Dieselpolttoaineen pumppuhinta on tällä hetkellä korkeampi kuin bensiinin ja messevä käyttövoimavero ennallaan. Lisäksi dieselkoneella on polttomoottoriautojen ympäristöllinen imagohaitta raskaimpana niskassaan.
Dieselkuskin mieleen voi juolahtaa, että olenko jo muinaismuisto tai onko ainakin autoni sellainen.
Raskas liikenne elää isosta D:stä vielä pitkään, mutta onko dieselillä kulkevilla henkilöautoilla enää tulevaisuutta esimerkiksi autokaupan näkökulmasta? Ja sama kääntäen eli ovatko käytettyjen diesel-autojen hinnat nopeassa pudotuksessa?
Kysytään asiaa käytettyjen autojen kauppaa Pietarsaaressa 20 vuotta tehneen Conalin Carsin toimitusjohtajaltaJohan Sandnäsiltä.
– Ehkä hetken vähän hiljaisempaa dieseleiden kanssa oli [kun polttoainehinnat Venäjän Ukrainassa aloittaman sodat myötä kimmahtivat nykytasolle)], mutta enää asiaa niin huomaa, vaan dieselautot liikkuvat edelleen, Sandnäs pohtii.
Sandnäs lisää, että Conalin Carsin kokoisen liikkeen myyntivolyymeillä on pitkälle meneviä johtopäätöksiä vielä vaikea tehdä. Nykytilannetta, jossa diesel ei maksa bensiiniä vähempää, hän kuvaa luultavasti tilapäiseksi jääväksi markkinahäiriöksi.
– Kun dieselpolttoaine on taas jonkin verran bensaa halvempaa, niin ollaan autokaupankin osalta taas normaalitilanteessa.
Dieselkoneen perinteiset vahvuudetkaan eivät ole minnekään kadonneet.
– Hyvä vääntö ja luotettava moottori, eli on dieselillä muitakin etuja kuin se perinteisesti jonkin verran halvempi polttoaineen hinta.
Autoilijoiden ei Sandnäsin mukaan enää juuri kannata tehdä taloudellisia vertailuja pelkällä polttomoottorilla (diesel tai bensiini) kulkevien autojen välillä, eivätkä he usein niin teekään. Vertailukohdaksi tulevat pikemminkin sähköautot, yleensä lataushybridit.
– Totuus on, että sähköllä tankkaaminen on erittäin edullista, ero on hyvin suuri. Pelkkään bensaan dieselistä siirtymällä taas ei ainakaan tällä hetkellä säästöjä juuri tule.
Millaiset dieselauton omistajat tällä hetkellä herkimmin pyrkivät autoaan vaihtamaan?
– Sellaiset jotka eivät aja paljon ja joiden autolla on korkea kulutus ja korkea dieselvero, Johan Sandnäs listaa.
Vertailu dieselin ja bensan välillä on siis vanhanaikaista ja autoilun suuri vallankumous näkyy Johan ja Kim Sandnäsin Conalin Carsilla jo hyvin.
– Isossa kuvassa mennään yhä enemmän siihen, että autot ladataan sähköllä, se on selvä. Mitä enemmän ihmiset taloudellisia laskelmia tekevät, niin sitä enemmän he siihen päätyvät.
Tiedustellaan dieselillä kulkevien henkilöautojen kaupaksi käyvyyden tilannetta vielä Kolpintien toiselta puolelta autoliike Nystedtiltä. Näkyykö erityisesti dieselpolttoaineen hintapiikki?
– Kyllä hän se näkyy dieselautojen kiinnostuksen ja kysynnän osalta, kertoo myyntipäällikköKenneth Norrgård.
– Eihän se dieselin ostovoima kovin hyvä viime vuosina ole muutenkaan ollut, mutta kyllä dieselillekin yhä ostajia löytyy, hän jatkaa.
Norrgård jakaa Johan Sandnäsin käsityksen siitä, että diesel- ja bensiiniautojen vertailu alkaa kuluttajanäkökulmasta olla mennyttä maailmaa ja dieselistä pois vaihtavat siirtyvät hybridiautoon tai jopa täyssähköön. Joka tapauksessa on dieselistä vaihtavien määrä Norrgårdin mukaan nyt lisääntynyt.
Koittavatko käytettyä dieselautoa hamuavalle siis nyt ostajan markkinat eli ovatko niiden hinnat tulossa kolisten alas?
– Kyllä ne ovat varovaisesti tulleet alat jo vuosien ajan, mutta vauhti voi nyt nopeutua.
Kenneth Norrgård muistuttaa samalla siitä, että tilanteet voivat muuttua nopeasti. Dieselpolttoainehan maksaa nyt tuplasti sen mitä toissa vuoden kesällä ja bensiinikin melkein. Kuka siis tietää, mikä on tilanne kahden vuoden kuluttua.
Mitä dieselpolttoaineen hintaan kansainvälisessä vertailussa tulee, niin se oli tämän lehden painoon mennessä Suomessa maailman neljänneksi kalleinta. Suomalaiset dieselkuskit voivat kuitenkin halutessaan lohduttautua sillä, että maailman kalleinta diesel on tällä hetkellä Ruotsissa.
Ruotsin ja Suomen väliin mahtuvat vielä Monaco ja Norja. Varsin varakkaiden maiden sarjassa Suomi tällä mittarilla paraikaa painii.