Ihmiset 

Tylsästä tuotteesta kasvoi Herrmansin perusta: Pedersöreläisfirman tähtäimessä on pitää pyörät pyörimässä Euroopassa - polkupyöränosia valmistava vahva vientiyritys tähyää myös kaukomaille

Sansundin teollisuusalueella Pedersöressä toimivan Herrmans Bike Components Ltd:n matka vahvaksi vientiyritykseksi alkoi polkupyörän vannenauhasta.

Pedersöre

Hiljaista on eivätkä koneet jyski Herrmansin tehdashallissa, vaikka tuotantolinjoilla paiskitaan nonstoppina polkupyöränosia satojentuhansien kappaleiden päivävauhtia. Valmistus pyörii huippuunsa hiottujen robottien ja ihmiskäsien yhteispelinä.

Välillä tuotannossa mennään mittarit punaisella, sillä Herrmans on markkinajohtaja ohjaustankoon tulevien kahvojen lisäksi etu- ja takavaloissa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kiirettä pitää ja vielä löytyy kasvun varaa kaikissa muissakin tuoteryhmissä, erityisesti vannenauhoissa ja pinnaheijastimissa sekä erityyppisissä suojaimissa, joilla estetään hameenhelman ja vaikkapa housunlahkeen joutuminen renkaan tai ketjun väliin.

"Ukrainan sota ei ole vielä suoraan vaikuttanut meihin, mutta hintojen nousua on odotettavissa".

Isoimmat tuoteryhmät kappalemäärissä mitattuna ovat vannenauhat ja heijastimet.

Dan Liljeqvist  kädessään nippu vannenauhoja, joiden valmistuksesta Herrmansin tarina alkoi.
Dan Liljeqvist kädessään nippu vannenauhoja, joiden valmistuksesta Herrmansin tarina alkoi. Kuva: Pirkko Högkulla

Vannenauhaa Herrmansin toimitusjohtajaDan Liljeqvist kuvaa tylsäksi, mutta sitäkin tärkeämmäksi tuotteeksi. Vannenauha on rimpsu, joka tulee renkaan pohjalle sisäkumin suojaksi.

Tylsällä tuotteella on ansaittu kunniapaikka myynnintekijänä elämänsä vedossa olevassa firmassa. Sen valmistuksesta alkoi näet vuonna 1959 pedersöreläisyrityksen tarina autotallista kohti reilun 30 miljoonan euron liikevaihtoa ja 150 työntekijää työllistäväksi vahvaksi vientiyhtiöksi, jonka tähtäimessä on pitää pyörät pyörimässä Euroopassa ja muuallakin.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Tuloslaskennassa on siis hieman ollut totuttelemista, sillä repäisy kokonaan uusille miljoonaluvuille on tapahtunut kolmen viimeisen vuoden aikana. Liikevaihto ja henkilöstön määrä ovat lähes tuplaantuneet sen jälkeen kun yrityksen osia järjesteltiin uudelleen.

Kaksi linjaa, polkupyörien osat ja työvalot, yhtiöitettiin vuodenvaihteessa 2019/2020. Siihen asti Herrmans Oy valmisti sekä polkupyörän osia että työvaloja, joita tehtiin Nordic Lights -tuotemerkin alla.

Yhtiöittämisen seurauksena Sansundin tontilla toimii kaksi eri yhtiöitä, Herrmans Bike Components Ltd ja Nordic Lights Ltd, joilla on sama omistaja - Sponsor Capital.

– Kun toiminta jaettiin kahteen eri firmaan pääsivät molemmat tahollaan kovaan vauhtiin, Dan Liljeqvist kuvaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Yhteistyö pyörii edelleen. Laboratoriotoiminnot jaetaan ja Nordic Lightsin työvaloille valmistetaan vaativia optiikkakomponentteja, linssejä.

Jaana Lamminen kiinnittämässä tulppaa kahvan päähän lukitusrenkaan suojaksi.  Työ sujuu suitsait; Lamminen on työskennellyt Herrmansilla lähes viisi vuotta.
Jaana Lamminen kiinnittämässä tulppaa kahvan päähän lukitusrenkaan suojaksi. Työ sujuu suitsait; Lamminen on työskennellyt Herrmansilla lähes viisi vuotta. Kuva: Pirkko Högkulla

Omassa tehdashallissa alkaa olla täyttä, vaikka tuotantotiloja lisättiin yli tuhannella neliöllä viimeksi viime vuonna. Tuolloin saatiin naapuritontilta käyttöön entinen Pisari-halli, jonne asennettiin uusi tuotantolinja vannenauhojen ja heijastimien valmistukseen.

– Kartoitamme parhaillaan miten toimintoja ylipäätään voitaisiin järjestää tuotannon kasvun mahdollistamiseksi. Lisärakentaminenhan on yksi vaihtoehto, mutta riittääkö tontilla tilaa, Liljeqvist pohdiskelee.

Kahvoja valmistuu jo 15-20 eri koneella joka lähtöön. Pääkategorioita on viisi, jotka sisältävät puolestaan satoja eri kahvamalleja ja vielä eri ryhmissä.

Sähköpyöriin menee yleensä lukittava, tavallisiin comfort ja urheilu- ja maastopyöriin active-mallin kahva.

– Tuotannossa on lisäksi mm. massaräätälöityjä ja asiakaskohtaisia kahvoja vain tietyille brändeille. Onhan se kerrassaan hienoa, että halutaan erottua joukosta meidän tuotteilla, Dan Liljeqvist iloitsee.

Hyvän vireen rohkaisemana kasvuagenda liikkuu tällä hetkellä 10-20 prosentissa.

Vauhtia vähän hidastavat komponenttien ajoittaiset saatavuusongelmat.

– Erityisesti pyöreä komponentti vaikuttaa olevan kiven alla covidin aiheuttamien tuotantokatkosten vuoksi kun samaan aikaan kasvua riittäisi.

– Ukrainan sota ei ole vielä suoraan vaikuttanut meihin, mutta hintojen nousua on odotettavissa, Liljeqvist veikkaa.

Euroopassa Herrmansilla on laaja agenttiverkosto Ranskasta Italiaan, Puolasta Alankomaihin. Hyvät ennusluvut vievät myös Taiwanin ja Amerikan markkinoille.

– Tähtäin on globaalissa läsnäolossa. Oma myyntiorganisaatio toimii Saksan lisäksi Taiwanissa, joka on yksi suurista polkupyörän valmistajamaista, huomauttaa Dan Liljeqvist.

Etuvalot odottamassa viimeistä silausta eli kaapelin asennusta käsityönä.
Etuvalot odottamassa viimeistä silausta eli kaapelin asennusta käsityönä. Kuva: Pirkko Högkulla

Investoinnit kohdennetaan lähinnä työkaluihin ja koneisiin tänä vuonna.

– Valttikorttinamme on osaava ja motivoitunut henkilöstö, joka kehittää toimintaa edelleen. Suurten volyymien vuoksi on kuitenkin pakko automatisoida, toimitusjohtaja painottaa.

Heijastintuotanto pyörii ruiskuvalupuolella viidessä vuorossa ja työn tekevät robotit. Samoin kahvoja ja pinnaheijastimia valmistuu tauotta yötä päivää. Niin ikään etuvalojen valmistus on pitkälle automatisoitu. Esimerkiksi etuvaloihin viimeinen silaus tapahtuu automaatiosolussa, jossa asennetaan käsityönä kaapeli tai kiinnike ja omaan kahvamerkkiin laitetaan käsityönä tulppa lukitusrenkaan suojaksi.

Tuotannossa kiinnitetään huomiota työn mielekkyyteen ja ergonomiaan.

– Työn monipuolistamisen vuoksi on työpisteiden ja automaatiosoluissa kiertävä työjärjestelmä, jossa työntekijä vaihtaa tietyin väliajoin työpistettä.

Koulutusta tarjoaa oman Herrmans Academyn lisäksi ulkopuoliset kouluttajat sekä opistot.

Sähköpyöräkaupassa löytyy Dan Liljeqvistin mukaan vielä merkittävää kasvupotentiaalia Herrmansin ydinmarkkina-alueella Euroopassa.

– Pyörähän on väline kaikenlaiseen liikkumiseen urheilusta työmatkoille. Paikoittain on havaittavissa, että pyörään halutaan panostaa jopa enemmän kuin autoon. Se taas ei ole mikään ihme kun sähköpyörällä voi polkea pitempiäkin työmatkoja hikoilematta - eikä sitten tarvitse huolehtia suihkuun pääsystä, kuvailee Liljeqvist.

Hän näyttää tilastoa, joka on pyöräosien valmistajalle inspiroivaa luettavaa. Tilaston mukaan Euroopassa valmistetaan vuosittain noin 20 000 miljoonaa polkupyörää.

– Alankomaissa on asukasta kohden peräti kahdesta kolmeen pyörää kun Suomessa vastaava luku on noin yksi. Monissa muissakin Euroopan kaupungeissa kuten Pariisissa, Tukholmassa ja vaikkapa Berliinissä on panostettu pyöräilyyn merkittävästi; kaupunkialueilla on helppo liikkua pyörällä ja varsinkin Alankomaissa liikennelaki on vahvasti pyöräilijöiden puolella.

Herrmans Bike Components Ltd.

Tausta ulottuu vuoteen 1959, jolloin toiminta alkoi polkupyörien vannenauhojen valmistuksesta.

Vuodenvaihteeseen 2019/2020 asti Herrmans Oy valmisti erilaisten muovisten polkupyörien osien lisäksi työvaloja Nordic Lights -tuotemerkin alla. Tuolloin polkupyörien osat ja työvalot yhtiöitettiin. Sansundin tontilla Pedersöressä toimii tänäpäivänä kaksi eri yhtiöitä, joilla on sama omistaja - Sponsor Capital.

Ydinmarkkina-alue Eurooppa, tähtäin Taiwanissa ja Amerikassa.

Työntekijöitä 150, liikevaihto reilut 30 M€.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä