Paikallisuutiset

Bloggaajat ja tubettajat kehuvat nyt myös Pietarsaarta: kulunut kesä oli ennätyksellisen hyvä kaupunkiin suuntautuneessa kotimaan matkailussa

Päättynyt kesä oli Pietarsaareen suuntautuneen matkailun osalta kaupungin paras – jos ei nyt varmuudella kaikkien aikojen, niin ainakin perinteiseen henkilömuistiin.

Tarkat mittarit ovat harvassa, mutta yksi selkeä sellainen on yöpymistilasto. Pietarsaaren majataloissa kirjattiin noin 16 700 yöpymistä kesä–elokuussa, mikä on kaupungin mittapuulla paljon. Se peittoaa selvästi muun muassa koronaa edeltäneen vuoden 2019 kesän.

Piikki koettiin heinäkuussa, jolloin saavutettiin reilu puolet koko kesän saldosta. Vuoden 2020 heinäkuuhun, joka oli matkailullisesti hyvä sekin, verrattuna kasvua oli reilu kolmannes. Yllätys ei ole, että kyse oli nimenomaan lisääntyneestä kotimaan matkailusta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Matkailu- ja markkinointisuunnittelijaTiina Pelkosen korviin on kantautunut lähes pelkästään kehuja vierailijoilta.

”Varmaan kaikki matkailuorganisaatiot käyttävät jonkinlaista vaikuttaja-markkinointia tänä päivänä.” Tiina Pelkonen

– Tämän ja edellisenkin koronavuoden aikana palaute on ollut äärimmäisen positiivisia. Matkailijoiden mielestä Pietarsaari on hieno kaupunki, täällä on säilytetty vanhaa hyvin, palvelut ovat kaupunkimaiset ja täällä kaikki on lähellä, Pelkonen kertoo.

– Monet ovat sanoneet, etteivät ole ikinä aiemmin käyneet Pietarsaaressa, mutta aikovat tulla uudestaan.

Matkailumarkkinointiin panostetaan Pietarsaaressa jonkin verran – kokonaissummaa on hankalaa arvioida, sillä matkailulla ei ole erillistä budjettia, vaan se kuuluu osana myös muuhun paikkakunnan imagon kohottamiseen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Sen sijaan eurot sijoitetaan nyt kasvavassa määrin ”uuteen” tapaan hakea näkyvyyttä. Sosiaalisen median kautta tapahtuva markkinointi on päivän sana vähän kaikkialla, ei yksin Pietarsaaressa.

Kaupunki on muun muassa palkannut muutamia tunnettuja some-vaikuttajia vierailemaan ja kertomaan kuvin, videoin ja tekstein kokemastaan ja näkemästään.

– Osa heistä tekee tätä ammatikseen, osa muun työn ohella. Toisilla on omat selkeät suunnitelmansa, joillekin voimme tehdä valmiin ohjelman tai ehdottaa käyntikohteita. He käyvät tutustumassa niihin omin päin.

– Edellytyksenä ei ole, että he kehuisivat kaikkea. Jos he huomaavat, että joku ei toimi, emme voi kieltää heitä siitä kirjoittamasta seuraajilleen. Eivät he kyllä ole hirveästi haukkuneetkaan, Tiina Pelkonen sanoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Hänen mukaansa vaikuttajamarkkinoinnin osuus on kasvanut matkailukentällä räjähdysmäisesti parin viime vuoden aikana.

– Yleisesti varmaan kaikki matkailuorganisaatiot käyttävät jonkinlaista vaikuttajamarkkinointia tänä päivänä. Se on nykyään iso bisnes.

Tiina Pelkosen mukaan euromääräisesti arviolta puolet Pietarsaarenkin mainostamisesta tapahtuu jo tänään niin sanottujen uusien kanavien kautta.

Kuinka paljon somevaikuttajat sitten veloittavat palveluksistaan?

– Kirjo on hyvin laaja. Halvimmat lähtevät muutamalla satasella, kalleimmissa puhutaan varmasti jo tuhansista euroista. Me tosin emme ole aivan kalleimpia käyttäneet.

Somekampanjoissa voidaan toki seurata klikkauksia, näyttöjä ja tykkäyksiä, mutta käyntipäätöksiksi jalostumiset jäävät arvailujen varaan. Kyse onkin Pietarsaaren yleistunnettavuuden lisäämisestä.

Sekä matkailuyrittäjät että asiakkaat sanovat usein, että Pietarsaaren pitäisi näkyä enemmän ulospäin. Valtaväylistä sivussa olevaa paikkakuntaa tunnetaan edelleen varsin vähän muualla Suomessa.

Pietarsaaren kesän matkailuraportti tilastoineen laadittiin tänä vuonna ensi kertaa kaupunginhallitukselle. Se pitää sisällään myös joitakin parannusehdotuksia.

– Joka vuosi saamme palautetta, emmekä ole siinä ainoita, että matkailupaikat menevät kiinni koulujen alkaessa. Osittain syynä on sekin, että niissä käytetään koululaisia ja opiskelijoita kesätyövoimana. Tänä vuonna elokuussa kävi vielä hyvinkin matkailijoita. Sesongin pidentäminen ainakin sinne elokuun loppuun saakka olisi äärimmäisen tärkeätä, Tiina Pelkonen sanoo.

Myös ympärivuotisten kohteiden lisääminen olisi hänen mieleensä, samoin erilaiset luontoon liittyvät palvelut.

– Pyöräreittejä kaivataan lisää. Kaupungin sisäistä kyltitystä ja opasteita olisi myös varaa parantaa.

Pietarsaaren hotellikapasiteetti kestää Pelkosen mukaan vielä lisääkin matkailijoita, mutta yhdelle majoitusmuodolle riittäisi kysyntää.

– Toistuvasti kuulemme, että tällä alueella ei ole riittävästi hyvätasoista mökkimajoitusta.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä