Paikallisuutiset

Greta ei kaipaa sen enempää tankkauksia kuin latauksiakaan: Auringon voima ajaa venettä sateellakin

Pietarsaari

On outo tunne, kun perämoottoriveneessä ei tarvitse huutaa kuskille. Sähkömoottori on hiljainen.

Uusi, viime vuonna perustettu pietarsaarelaisyritys Fin-er Oy on keskittynyt veneilyn sähköistämiseen ja yrityksen ensimmäinen oma venemalli on nimeltään Greta. Se on suunniteltu varta vasten kulkemaan sähköllä, nimenomaan aurinkosähköllä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Idea aurinkosähköveneestä oli pyörinyt päässäni jo pitkään, mutta kun koronan takia tuli jouto-aikaa keväällä 2020, niin suunnittelin ja tein Gretan prototyypin.

Keski-Euroopassa on jo monilla järvillä asetettu rajoitteita polttomoottoriveneiden käytölle

Emil Finne on Fin-er Oy:n toinen osakas..

– Minä suunnittelin veneen, mutta rungon teetin alihankkijalla, Emil Finne kertoo.

– Prototyypin sisustin itse. Tarkoitus on löytää alihankkija tuollekin työlle.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Fin-er on valmistanut ja myynytkin muutaman Gretan, mutta tuotantoa lisätään talvella. Tähän asti asiakaspalaute on ollut rohkaisevaa.

Emil Finne uskoo, että jatkossa aurinkosähköllä kulkeville veneille on tilaa vientimarkkinoillakin, .

– Esimerkiksi Keski-Euroopassa on jo monilla järvillä asetettu rajoitteita polttomoottoriveneiden käytölle. Lisäksi siellä vaaditaan veneajokortti, mutta Greta on sen kokoinen, että korttia ei tarvita.

Gretalla on pituutta 4,7 metriä ja leveyttä 1,47 metriä. Tulossa on uusi, Cathy -niminen malli, jolla on pituutta vain 2,45 metriä, lisäksi se taittuu kuljetuksen ajaksi.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Sähköllä toimiva perämoottori ei suinkaan ole uusi keksintö, niitä on ollut myynnissä pitkään ja niitä on asennettu monenlaisiin pieniin veneisiin.

Fin-erin uuden venemallin olennaisin ominaisuus on, että sen moottoria ei tarvitse erikseen ladata. Iso osa veneen tilasta on varattu aurinkopaneeleille.

– Paneelien päällä voi istua ja seistä, paneelikansi toimii siis myös kalastuskantena, Emil Finne sanoo.

– Paneelikannen alle on sijoitettu lataussäädin ja kelluntatankit, mutta säilytystilaakin löytyy. Venettä ei tarvitse huoltaa, riittää, kun pesee sen silloin tällöin. Moottorikaan ei kaipaa rukkaamista.

Gretan perämoottori toimii 12 voltin jännitteellä ja tehoa on 1000 wattia. Teho vastaa 3 - 4 hevosvoiman polttomoottoria, moottori antaa veneelle 5 solmun huippunopeuden.

– Moottori on valmistettu Aasiassa, annoin valmistajalle haluamani ominaisuudet. En löytänyt sopivaa kotimaista valmistajaa. Venettä ja moottoria myydään Fin-erin nimellä

Äskettäin Fin-er sai Gretalle CE -merkinnän.

Entä jos aurinko ei paista?

– Vene kulkee joka tapauksessa 20 merimailin eli 36 kilometrin matkan, ei huippunopeudella, mutta 4,5 solmun vauhtia.

Emil Finne on eräänlainen moniyrittäjä, hänellä on esimerkiksi avovaimonsa kanssa pari vaatetusliikettä Pietarsaaressa.

– Koulutukseltani olen ajoneuvotekniikan diplomi-insinööri.

Veneyrityksen nimi on lyhennys osakkaiden nimistä: Emil Finne ja Patrick Eriksson.

Molemmilla perustajilla on kokemusta hyvin erilaisilta toimialoilta, mukaan lukien muoti, ruoka, fysioterapia ja autoteollisuus.

Kumpikin on syntynyt ja kasvanut Pietarsaaressa, ajanvietto merellä ja järvellä on toinen yhdistävä tekijä.

Veneiden ohella yritys myy myös esimerkiksi sähkömoottoreita ja veneiden sähköistämispaketteja, akkuja ja paneeleita.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä