Paikallisuutiset

Työtä tarjolla sadoille tekijöille Pietarsaaren seudulla – yritysimagosta huolehtiminen tärkeää

Tänä päivänä Pietarsaaren seutu kykenee tarjoamaan työtä 951 ihmiselle, ja parin vuoden sisällä 1 286:lle. Tarkkoja numeroita, jotka ilmenevät kehittämisyhtiö Concordian viime selvityksestä.

Keskiviikkona Pietarsaaren torilla pidettiin Tule tänne! Täällä on työtä -rekrytointitapahtuma, jossa kolmisenkymmentä yksityisen ja julkisen puolen työnantajaa esittäytyi jaakonpäiväkävijöille.

Lihatalo Snellman ottaisi tuotantoonsa töihin saman tien lähes 30 ihmistä. Verkkoja heitetään jo seudun ulkopuolellekin.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Viime aikoina olemme huomanneet työllisyyden parantuneen koko seudulla. Meille on aina haettu tosi paljon avoimilla työhakemuksilla, mutta nyt niitä on tullut vähemmän. Pitkästä aikaa olemme lähteneet hakemaan työntekijöitä myös ilmoituksilla, henkilöstöjohtajaLena Holmberg Snellmanilta sanoo.

"Työnantajakuvan eteen täytyy tehdä jatkuvasti työtä." Lena Holmberg Oy Snellman Ab

Yrityksen imago on tärkeä Holmbergin mukaan varsinkin nuoremmalle väelle.

– Työnantajakuvan eteen täytyy tehdä jatkuvasti työtä. Mutta kyllä tämä on koko seudun asia, sillä jos vaikka pariskunta muuttaa, molemmat tarvitsevat työtä, ja siitä voivat hyötyä useammat firmat.

UPM oli paikalla ensisijaisesti markkinoimassa todennäköisesti tammikuussa alkavaa tuotannon oppisopimuskoulutustaan, johon elokuussa alkavassa haussa otetaan kymmenkunta hakijaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Pietarsaaren tehtaan turvallisuuspäällikköSusanna Jakobsson pitää työpaikkansa kilpailuvalttina mielenkiintoista työympäristöä.

– Itse viihdyn UPM:llä siksi, että se on niin kiinnostava paikka. Isolla tehdasalueella on todella monipuolisia työtehtäviä, näet mitä teet, koko ajan tapahtuu jotakin ja on oltava hereillä ja toimittava.

Hän ei näe, että viime vuosien kielteiset uutiset metsäteollisuudesta vaikuttaisivat ainakaan seudun nuorten kiinnostukseen alaa kohtaan.

– Sellun kysyntä on isoa, me ajamme sitä täyttä vauhtia koko ajan. Tulevaisuus näyttää positiiviselta. Emme joudu vakuuttelemaan, että tuotanto jatkuu.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

UPM:n työvoima tulee enimmäkseen lähialueilta, mutta myös konsernin sisäistä muuttoa tapahtuu.

Sosiaali- ja terveysvirastossa työvoimapula on akuuttia laatua. KoulutussuunnittelijaPia Nyman ei arvioi lukuja, mutta talossa on tilaa.

– Meillä on todella pulaa kaksikielisistä lääkäreistä, ja kotihoidosta saisi heti tänä iltapäivänäkin töitä. Lähihoitajia tarvitaan, myös vammaishuoltoon ja sosiaalihuoltoon, ja sairaanhoitajistakin alkaa olemaan pulaa. Ja sosiaalityöntekijöistä, todella.

Nymanin mukaan naisvaltaisella alalla eurojen niukkuus ja työn raskaus saa monet vaihtamaan alaa, mikä taasen näkyy työssä olevien kasvavana kuormituksena.

Concordia lähetti 3 000 kirjettä aiemmin seudulla asuneille rohkaistakseen heitä paluumuuttoon. ToimitusjohtajaJarl Sundqvistin mukaan kampanjalla ei liikutella massoja, mutta kontakti ei jää olemattomaksikaan.

– Joitakin vastauksia ja kyselyjä tulee. Positiivinen vire on olemassa. Saamme kuitenkin viestin ulos siitä, että Pietarsaaren seudulla on hyvä asua, elää ja tehdä töitä. Tämä on osa pitkäkestoista aluemarkkinointityötä.

Sundqvist myöntää, että kilpailu työvoimasta on eri alueiden välillä kovaa. Hänen mukaansa ne seudut, jotka pystyvät vähän paremmin ja laajemmin kertomaan muista olosuhteista kuin itse työstä, pärjäävät vähän paremmin.

– Uskon, että meillä on hyvät mahdollisuudet, koska meillä ovat täysin kunnossa koulut, päivähoito, asuminen ja vapaa-ajan harrastemahdollisuudet. Väitän, että maailman paras elämänlaatu on Pietarsaaressa.

Muun maailman tietoisuuteen tämä saadaan pujahtamaan alkaen siitä, että oma väki tietää asian.

– Kaiken aluemarkkinoinnin jalusta ja perusta on siinä, että omat asukkaat tunnistavat nämä elementit.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä