Paikallisuutiset

Pietarsaaren liikenneturvallisuus edelleen heikko: kohennusta on kuitenkin tapahtunut vuosikymmenessä – loukkaantumisten määrä laskee

Tasa-arvoiset risteykset ovat erityinen murheenkryyni Pietarsaaressa. Pietarinpuistikon ja Raatihuoneenkadun risteyksessä kolahtaa usein.
Tasa-arvoiset risteykset ovat erityinen murheenkryyni Pietarsaaressa. Pietarinpuistikon ja Raatihuoneenkadun risteyksessä kolahtaa usein. Kuva: Pentti Höri

Pietarsaaressa sattuneissa liikennevahingoissa vuosittain loukkaantuneiden määrä on hitaasti laskemaan päin.

Edelleen 10 vuoden tarkastelujaksolla Pietarsaari sijoittuu koko maan tilastossa 11. sijalle, kun tarkastellaan liikenteessä vammautuneiden määrää suhteessa asukaslukuun.

Pietarsaarelainen liikenne on pitkään ollut surullisen kuuluisa onnettomuuksien tiheydessä kaupungin väkimäärään verrattuna. Perinteisten kaupunkitaajamien joukossa Pietarsaari jaksaa edelleen paistatella selkeällä kärkipaikalla.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Eniten loukkaantumisia asukaslukuun nähden tapahtuu perinteisesti monissa Lapin kunnissa, joissa muun muassa matkailu ja paljon harrastettu moottorikelkkailu rumentavat tilastoja.

Henkilövahinkojen suhteellisessa määrässä tilastoa johtaa Kittilä, jossa vuosina 2009–2018 tapahtui 13,69 vammautumista 100:aa asukasta kohti. Seuraavina tulevat Muonio (10,49) ja Kolari (10,25).

Pietarsaaren suhdeluku oli 8,47. Se muodostuu 19 329 asukkaan kaupungissa 10 viime vuoden aikana sattuneista 5 650 liikennevahingosta, joissa vammoja sai 1 638 ihmistä.

Luvut löytyvät Onnettomuustietoinstituutin (OTI) liikennevakuutusyhtiöiltä keräämästä tietokannasta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Tilastossa vammautumiseksi katsotaan kaikki tapaukset, joissa henkilölle on vähintään korvattu vammojen tarkistuskäynnistä syntyneitä kuluja.

Pietarsaaressa tapahtuvien liikenneonnettomuuksien tuhoisuus on sentään monia muita paikkakuntia maltillisemmalla tasolla. Sadasta kolarista 29:ssä tapahtuu loukkaantumisia, eli alle joka kolmannessa.

Monen pienen kunnan osalta nämä suhdeluvut ovat moninkertaisia, koska muutama isolla nopeudella tapahtuva onnettomuus tuottaa useita henkilövammoja.

Maan vaarallisimmat tasa-arvoiset risteykset löytyvät Pietarsaaresta, vieläpä reilulla marginaalilla.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Henkilövahinkojen määrä asukaslukuun suhteutettuna on noin tuplasti suurempi kuin millään muulla suomalaisella paikkakunnalla.

Pietarsaaren tasa-arvoisissa risteyksissä sattui viimeisten 10 vuoden aikana 770 onnettomuutta, joissa loukkaantui 334 ihmistä.

Tavanomaisin risteyskolari ajetaan henkilöautoilla, mutta Pietarsaaressa tilastoon pääsevät perin usein myös mopot, joko aiheuttajina tai vastapuolena.

Pitkällä aikavälillä mopo on osallisena kaupungin liikenneonnettomuuksissa keskimäärin noin kerran viikossa.

Mopo-onnettomuus tietää myös lähes poikkeuksetta jonkinasteisia ruumiinvammoja.

Mopoilu ei ole riskialtista yksin Pietarsaaressa. Luodossa rysähtää suhteessa yhtä usein, eikä Pedersörekään jää kauaksi taakse tilastossa.

Kaupungin liikennekulttuuria moititaan usein piittaamattomaksi esimerkiksi sosiaalisen median keskusteluissa. Esille nousee tavan takaa muun muassa autoilijoiden suojatiekäyttäytyminen.

Vakuutusyhtiöiden tilastotietojen mukaan keskimäärin kolme jalankulkijaa loukkaantuu pietarsaarelaisilla liikenneväylillä sattuvissa turmissa joka vuosi.

Selvästi suurempi, noin kolminkertainen, riski loukkaantua liikenteessä on pyöräilijällä. Vuosikymmenen mittaan vakuutuksesta korvattavia vammoja sai Pietarsaaressa 92 polkupyörällä liikkunutta.

Pyöräilijän loukkaantumisriski on Pietarsaaressa asukaslukuun suhteutettuna maan kolmanneksi korkein. Vielä vaarallisempaa pyöräily on vain Seinäjoella ja Porissa.

Pietarsaaren jatkuvasti huonolta näyttävää liikennevahinkotiheyttä on selitetty muun muassa kaupunkikeskustan ahtaudella ja monilla tasa-arvoisilla risteyksillä, joiden ajojärjestys ei ole aina selvillä omillekaan asukkaille.

Luonnollisesti kaupunkialueella liikkuu päivittäin runsaasti ulkopaikkakuntalaisia, joille nopeasti vastaan tulevat tilanteet ovat vielä suurempia yllätyksiä.

Onnettomuusriski kuitenkin pienenee pitkällä aikavälillä. Kaikissa vammoihin johtaneissa liikennevahingoissa Pietarsaari oli viime vuonna 72. sijalla, kun esimerkiksi vuonna 2010 sijoitus oli kuudes.

Vuosi 2010 oli tarkastelujakson pahin kaupungissa. Tuolloin 659 onnettomuudessa loukkaantui 228 ihmistä.

Vuonna 2018 onnettomuuksia sattui noin 100 vähemmän, ja vammojakin tuli "enää" 123:ssa tapauksessa. Loukkaantuneiden määrä suhteessa sattuviin kolareihin on laskenut selkeästi vuosikymmenen mittaan.

Lähde: Onnettomuustieto-instituutti, Liikennevahinkoportti

Korkea vammautumisriski

Liikenteessä vammautumiset joidenkin lähikuntien alueella suhteutettuna asukaslukuun (uhria / 100 asukasta). Luvut esittävät liikennevakuutuksesta korvattuja vahinkoja vuosilta 2009–2018.

Pietarsaari 8,47

Seinäjoki 7,87

Lapua 7,39

Evijärvi 7,16

Veteli 6,83

Uusikaarlepyy 6,17

Kauhava 5,85

Luoto 4,87

Kaustinen 4,61

Perho 4,54

Kokkola 4,53

Vöyri 4,35

Vaasa 4,22

Kruunupyy 3,60

Mustasaari 3,50

Lähde: Onnettomuustietoinsituutti

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä