lauantai 11.7.2020 | 23:39
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Nettimyynti räjähti 80-prosenttiseen kasvuun Kivikankaalla Pietarsaaressa. Hyötyharrasteiden kauppa käy kuin siimaa - kasvihuoneet ja kalastustarvikkeet viedään käsistä.

Pirkko Högkulla
To 28.5.2020 klo 16:15

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Pietarsaari

Ensi vuonna Kivikangas Oy täyttää täydet 40 vuotta, mutta mahdollisten juhlallisuuksien junailu saa vielä odottaa. Kasvihuoneiden ja kalastustarvikkeiden maahantuojana tunnetulla firmallariittää positiivista päänvaivaa muutoinkin.

Hyötyharrastuksiin kuuluvien tuotteiden nettimyynti räjähti hurjaan kasvuun heti kevään korvalla ja kauppa käy muutenkin mainiosti. Skrollaamista Kivikankaan kotisivuilla piisaa kun koko valikoimasta löytyy kaikkiaan lähes 4 000 artikkelia kalastuksesta vapaa-aikaan, urheiluun ja puutarhaan.

Toimitusjohtaja Mikael Kivikangas saa ilokseen puhua peräti 80 % noususta netitse tapahtuvassa myynnissä.

– Korona muutti tilanteen täysin. Jälleenmyyjät ovat olleet varovaisia, tukkumyynti lähti laskuun, mutta kuluttajapuolella myynti on räjähtänyt. Meille se on tarkoittanut älytöntä kiirettä lähettämössä ja varastossa, Kivikangas kuvaa.

– Ihmiset panostavat vapaa-aikaan, kenties varaudutaan myös huonompiin aikoihin varmistamalla omavaraista ruoantuotantoa, hän pohdiskelee.

Kasvihuoneiden osalta myydään eioota monien kokojen kohdalla. Valmistajalta ovat useimmat mallit loppuneet; varauskirja näyttää sivukaupalla punaista ja alkusyksyyn ajoittuvaa toimitusaikaa.

– Meillä riittää vielä vähän varastoa, mutta sielläkin alkaa ammottaa hyllyn pohjia, Kivikangas huomauttaa.

Kasvihuonekauppa pyörähti lämpimän talven ansiosta käyntiin jo tammi-helmikuussa kun myynti painottuu perinteisesti huhti-kesäkuulle.

Kalastuspuolikaan ei jää kelkasta.

– Yleensä kalastustarvikkeiden osuus on kolmannes myynnistä tähän vuodenaikaan, tällä hetkellä puolet.

Vuositasolla tarkasteltuna kalastustarvikkeet myyvät kuitenkin eniten kun niitä meneekin ympäri vuoden.

– Tänä talvena ei tosin ollut kunnon talvea eikä niin ollen talvikalastustakaan, Kivikangas huomauttaa.

Isoisän aikana vanhoista ikkunoista tai muovista perunamaan perimmäiseen nurkkaan värkätty kasvihuone on muuttanut puutarhan keskipisteeksi. Sitä paitsi viljellään, käytetään myös kahvihuoneena ja luksusta arkeen tuovana oleskelutilana.

– Määrällisesti eniten myydään pieniä, päälle kuuden neliön, edullisimpia kasvihuoneita. Liikevaihto syntyy suurimmista, yli tuhannen euron kasvihuoneista ja lasipaviljongeista, joissa automatiikkaa löytyy ikkunan avaajista kattoluukkuihin. Turvalasi alkaa olla vakiovaruste useimmissa malleissa, Kivikangas esittelee.

Kivikangas Oy:n perusti Eero Kivikangas loppuvuodesta 1981. Toiminta alkoi pienesti perheen kellarissa, jossa Kivikangas oli aiemmin polkaissut käyntiin myös Pisarin.

Alussa tuotiin kalaverkkoja ulkomailta, pian mukaan kuvaan tulivat kasvihuoneet.

– Punaisena lankana yrityksen toiminnassa on säilynyt hyötyharrastus - ajatus ruoan, itse pyydystetyn kalan ja itse kasvatettujen juuresten ja vihannesten tuomisesta pöytään. Välillä on kokeiltu ja taas karsittu erilaisia tuoteryhmiä, kuvaa Mikael Kivikangas.

Kasvihuoneiden maahantuojana Kivikangas on Suomen vanhin. Yritys edustaa mm. Euroopan suurinta kasvihuonevalmistajaa, tanskalaista Julianaa.

Kalastustarvikkeita tuodaan mm. Kiinasta, Thaimaasta ja Euroopasta. Omana tuotantona tehdään vain erikoisverkkoja. Lisäksi valikoimassa on paitsi suomalaisia myös lähiseudun tuotteita kuten mm. Brisa-puukkoja Pietarsaaresta sekä jääsahoja Kruunupyystä. Omaa Ahti-puukkoa valmistetaan Kauhavalla.

Vienti vetää Ruotsiin, Viroon ja Venäjälle, jossa juuri puukot ovat suurin ryhmä.

– Valmiit verkot venäläiset ostavat sen sijaan yleensä Itä-Suomesta, missä kauppa on kuitenkin koronan vuoksi osittain pysähtynyt. Meillä tämä näkyy tilausten kappalemäärien huimassa lisäyksessä, Kivikangas toteaa.

Yrityksen liikevaihto on noin 4,4 miljoonaa euroa. Työntekijöitä on kaksikymmentä.

#