Paikallisuutiset

Pietarsaarelaiset pelastivat kaksinkertaisen määrän ruokaa hävikiltä viime vuonna: "Pietarsaarelaisten ansiosta yli 5 000 kiloa ruokaa sai viime vuonna uuden mahdollisuuden".

Hävikkiruokaa verkossa myyvän Matsmartin pietarsaarelaisasiakkaat pelastivat 5 456 kiloa ruokaa hävikiltä viime vuonna, mikä on jopa 191 % enemmän kuin 2018.

– Pietarsaarelaisten ansiosta yli 5 000 kiloa ruokaa sai viime vuonna uuden mahdollisuuden. Määrä lähes kaksinkertaistui edellisvuodesta, iloitsee Matsmartin Suomen-maajohtajaMichaela Böckelman.

Pelastetun ruoan määrä vastaa Böckelmanin mukaan 8 tonnia hiilidioksidipäästöjä. Saman verran CO2-päästöjä syntyisi esimerkiksi kahdeksasta edestakaisesta Helsinki—Lontoo-lennosta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Pietarsaarelaiset ovat edelläkävijöitä ostaessaan ruokaa verkosta. Uskomme, että kestävä kuluttaminen ja hävikkiruoan ostaminen verkosta tulee lisäämään suosiotaan entisestään tänä vuonna, ja uudet asiakkaat ja tavarantoimittajat löytävät palvelumme, Böckelman toteaa.

Matsmart on verkkokauppa, josta voi ostaa edullisemmin muun muassa sesonkien jäännöseriä tai tuotteita, joiden pakkaus on muuttunut. Samalla ruokahävikki vähenee.

Kotitalouksien ruokahävikki on henkilöä kohden noin 20 kiloa.

– Matsmartin Kantarilla teettämän tutkimuksen mukaan kolme neljästä suomalaisesta on huolestuneita ympäristöstä, mikä näkyy myös siinä, että ruoan ympäristövaikutuksista ollaan entistä enemmän tietoisia. Vähentämällä ruokahävikkiä asiakkaamme vaikuttavat aidosti ympäristöön ja säästävät samalla rahaa, Böckelman näkee.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Näin ruoan ilmastovaikutuksia laskettiin.

– 1 000 ruokakilon valmistaminen aiheuttaa Ruotsin Luonnonsuojeluviraston mukaan noin 1 540 kg hiilidioksidipäästöt .

– Koko Suomessa pelastettiin Matsmartin kautta 1 227 000 kiloa ruokaa, joka vastaa 1 889 tonnia hiilidioksidipäästöjä, mikä taasen vastaa WWF:n ilmastolaskurin mukaan 1 765 edestakaista yhden hengen lentoa Helsingistä Lontooseen.

Kantarin tutkimus toteutettiin Kantarin Forum-paneelissa viikolla 14/2019. Vastaajina olivat 18—79-vuotiaat suomalaiset. Vastaajamäärä oli 1191.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Matsmart on Ruotsissa 2014 perustettu yritys, jonka tavoitteena on ostaa tuotteita, jotka muutoin monesti heitettäisiin pois johtuen esimerkiksi sesonkivaihteluista, ylituotannosta, pakkausten vaihtumisesta ja lähestyvistä tai umpeutuneista parasta ennen -päiväyksistä. Matsmart rantautui Suomeen kesäkuussa 2017.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä