Paikallisuutiset

Intohimosta Genesiksen musiikkiin: vaasalaislähtöinen Rock Theatre on Suomen ainoa yhtye, joka soittaa megabändin musiikkia aidosti

Charles Plogman, Bo-Anders Sandström ja Anton Plogman ovat vannoutuneita brittiläisen progressiivisen rockin faneja.
Charles Plogman, Bo-Anders Sandström ja Anton Plogman ovat vannoutuneita brittiläisen progressiivisen rockin faneja. Kuva: Kimmo Rudnäs

Schaumansalissa koetaan perjantaina 25.10. kello 19.00 legendaarisen Genesis-yhtyeen musiikkiin pohjautuva konsertti, jonka esittäjänä on Rock Theatre. Viiden hengen yhtye on räätälöity kokoon ja jokainen on tavalla tai toisella kokenut Genesiksen musiikin omakseen.

Charles Plogman kertoo Rock Theatre-bändin taustoista, että se liittyy vain ja ainoastaan Genesiksen musiikkiin. Lähinnä Genesiksen musiikkiin aikakaudelta 1970–1977. Silloin puikoissa olivat mm. Peter Gabriel ja Steve Hackett.

– Olen itse ollut Genesis-fani viimeiset 40 vuotta. Vuonna 2014 kävimme poikani Antonin kanssa katsomassa sähkökitaristi Hackettia Helsingissä. Samaan aikaan keräsin aktiivisesti kitaroita erityisesti Genesiksen käyttämiä ns. kaksikaulaisia kitaroita sekä bassopedaaleita, joita silloin progeaikoina käytettiin. Moni asia lopulta vei siihen, että piti päästä kokeilemaan pysyisimmekö soittamaan vanhaa Genesiksen tuotantoa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Vuonna 2015 kerättiin kokoon tribuuttibändin ensimmäinen kokoonpano, jossa oli mukana Anton ja Charles Plogman sekä muutamaa muu soittaja.

”Minulle 1970-luvun brittiläinen progressiivinen rock edustaa rockin kulta-aikaa. Se on taidemusiikkia höystettynä rockin energialla ja draivilla.” Bo-Anders Sandström

– Jo silloin tajusimme, että Genesiksen musiikin soittaminen on mahdollista ja siitä se lähti kasvamaan. Kun meillä sitten oli tämä toinen, eli nykyinen kokoonpano kasassa, päätimme pitää konsertin. Kesti kaksi vuotta saada muusikot kokoon, koska tämän tyylilajin muusikoita ei joka oksalta löydy. Ensimmäinen konsertti pidettiin 29.9. 2018 Vaasassa ja muutama konsertti sen jälkeen Etelä-Suomessa. Kaikki lähti pelkästä ideasta ja intohimosta, Charles Plogman taustoittaa.

Kaksikaulaiset kitarat olivat yleisiä progressiivisen rockin aikakaudella. Ne saattoivat olla kitaran ja basson yhdistelmiä tai kuusi- ja 12-kielisen kitaran yhdistelmiä.

– Yritämme niin pitkälle kuin suinkin mahdollista kuulostaa Genesikseltä musikaalisessa mielessä. Mitä teemme lavalla, on sitten meidän omien ideoidemme tuotosta, mutta kuitenkin Genesiksen vivahteella. Olemme ainoa bändi Suomessa, joka soittaa Genesistä ja jopa pohjoismaalaisittain ajateltunakin olemme ainutlaatuisia, Charles Plogman kertoo

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Genesiksen tribuuttibändejä löytyy Euroopassa Rock Theatren lisäksi vain Italiassa ja Englannissa. Miksi Genesiksen musiikin esittäminen on niin haastavaa?

– Se on vaikeasti soitettavaa ja siihen pystyäkseen on harjoiteltava paljon yhdessä. Sitä ei voi verrata esimerkiksi jazziin, jossa muusikot voivat tavata toisensa päivällä ja vetää keikan saman iltana. Minulle 1970-luvun brittiläinen progressiivinen rock edustaa rockin kulta-aikaa. Se on taidemusiikkia höystettynä rockin energialla ja draivilla,Bo-Anders Sandström hehkuttaa.

Charles Plogman jatkaa, että pelkästään soittimien kanssa haastetta riittää. Kaksikaulaiset kitarat on mm. viritetty omalaatuisella tavalla ja mukana ovat bassopedaalit.

– Jos haluat soittaa identtistä Genesistä, vaati se hyvin paljon. Tahtilajit vaihtuvat alituiseen, eikä sitä voi improvisoida. Kaikki kappaleet ovat ns. läpisävellettyjä. Eli on toimittava kuin sinfoniaorkesteri, jonka pitää soittaa tietyllä tavalla. Jos joku lähtee sooloilemaan, niin sitten esitys ei ole enää itsensä näköinen. Kaikilla instrumenteilla on oma tarkkaan harkittu roolinsa kokonaisuudessa ja siinä on pysyttävä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Musiikin lisäksi Rock Theatre on panostanut aika lailla valoshown tekemiseen, koska se on olennainen osa kokonaisuutta. Mukana on myös asusteita, koska Genesiksen musiikkiin liittyy teatraalisuus erilaisine asusteineen, maskeineen ja päähineineen.

Anton Plogman soittaa Rock Theatressa koskettimia. Hän kertoo, että Genesis käytti aikoinaan Hammondin urkuja sekä silloiset progeyhtyeet myös mellotronia, joka on digitaalisen syntetisaattorin esi-isä. Mellotrone on kosketinsoitin, joka tiettyjä koskettimia painaessa soittaa analogiselle nauhalle tallennettuja ääninäytteitä.

– Tänä päivänä mellotrone olisi liian suuri ja painava liikuteltavaksi keikkapaikasta toiseen, joten itse käytän konsertissa käytännöllisiä digitaalisia urkuja.

Olennaista tribute-konserteissa on soittaa tismalleen kuin alkuperäinen bändi, muuten soittaminen ei ole uskottavaa.

– Sen on kuulostettava oikealta tai sitten jotain on vialla, Charles Plogman kiteyttää

Tekstien suhteen Genesis eli myös omissa maailmoissaan. Sandström muistelee, että Genesiksen porgekauden tuotannosta löytyy ehkä yksi kappale, jonka voisi luokitella rakkauslauluksi.

– Lopuissa kappaleissa on tummaa tekstiä: mytologiaa ja myös yhteiskunnallisesti kantaa ottavia tekstejä, jotka ovat ajankohtaisia vielä tänäkin päivänä. Yksi Genesiksen albumeista vuodelta 1973 on nimeltään ”Selling England by the Pound”, eli vapaasti suomeksi käännettynä ”Myydään Englanti halvalla”. Tuolloin maailma oli öljykriisin kourissa ja Englannissa jylläsi massatyöttömyys. Levyn nimi on ajankohtainen tänäkin päivänä Englannin brexit-takarajan lähestyessä, Sandström naurahtaa.

Genesis

Genesis oli vuonna 1967 perustettu englantilainen yhtye, joka oli yksi pisimpään toimineista ja menestyneimmistä rock/pop-yhtyeistä.

Yhtyeen perustajat olivat opiskelukaverit laulaja Peter Gabriel ja kosketinsoittaja Anthony ”Tony” Banks. Alkuperäiseen kokoonpanoon kuuluivat lisäksi Michael ”Mike” Rutherford (basso), Chris Stewart (rummut) ja Anthony Phillips (kitara).

Genesiksen 1970-luvun materiaali on Pink Floydin, King Crimsonin, Yesin ja Gentle Giantin kaltaista progressiivista rockia. Yhtyeen kokoonpanoksi vakiintui vuonna 1971 Gabriel, Banks, Rutherford, Collins ja Hackett. Uusista jäsenistä Philip ”Phil” Collins oli rummuissa ja Stephen ”Steve” Hackett kitarassa.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä