Paikallisuutiset

Yli sata vuotta saman kruunupyyläisperheen hallussa ollut Wikar Oy on myyty miljonääri Leif Käldmanin sijoitusyhtiölle

Käldmanin Myro Equityn painopiste on pohjanmaalaisten yritysten edistämisessä ja kehittämisessä

Laura Airola

Kronos-merkkisiä metsätyökoneita valmistava kruunupyyläisyritys Wikar Oy on myyty.

Wikar on ollut saman Wikarin suvun omistama yli 100 vuoden ajan, vuodesta 1914 lähtien.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Ostaja on Pietarsaarenkovatuloisimman miehenLeif Käldmanin sijoitusyhtiö Myro Equity. Yhtiö osti kerralla koko Wikarin osakekannan.

Myro Equity on kiinteistönhallinta-alan perheyritys, jonka painopiste on pohjanmaalaisten yritysten edistämisessä ja kehittämisessä.

– Kronos-brändi on kiinnostava, ja näen tuotteiden edelleen kehittämisessä suuria mahdollisuuksia, Käldman kertoo.

Leif Käldmanmyi levyntyöstökoneita valmistavan, vuonna 1979 perustetun LKI:n alkuvuodesta 2020 japanilaiselle Amadalle.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Wikar-kauppa on hänen mukaansa linjassa Myro Equityn paikalliseen sijoittamiseen liittyvien tavoitteiden kanssa.

– Olen tuntenut Wikarin pitkään, ja tunsin moraaliseksi velvollisuudeksenikin investoida paikalliseen yritykseen, jotta omistus pysyy täällä Pohjanmaalla. Vaarana olisi muuten, että kehittyvä yritys karkaisi Etelä-Suomeen.

Wikar Oy on ollut saman Wikarin suvun omistuksessa kohta 107 vuotta, joten yrityskaupat ovat iso asia myös toimitusjohtajaMathias Lindholmille.

– Ostaja ei voisi olla parempi. Pidän positiivisena sitä, että meillä jatkossakin on paikallinen omistaja. Tämä on kuin juoksukilpailun viesti, keppi vaihtuu nyt seuraavalle omistajalle, mutta viestissähän matkat ovat samat, joten toivon mukaan myös omistus pysyy seuraavat 100 vuotta samana.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Lindholmin mukaan kaupat eivät vaikuta mitenkään yrityksen toimintaan. Yrityksellä on 30 työntekijää Kruunupyyssä.

– Kronos-brändi on jo tosi vahva, ja investoimalla uusiin asioihin ja uuteen tekniikkaan voimme olla mukana tulevaisuuden markkinoilla, Lindholm sanoo.

Wikarin suurimmat markkinat ovat edelleen Suomessa, mutta tuotannosta yli 60 prosenttia menee kuitenkin vientiin, yli 20 maahan. Yritys haluaisi vahvistaa asemiaan Ruotsin markkinoilla.

– Meillä on ollut viime vuosina pientä kasvua joka vuosi, ja sillä tiellä haluamme jatkaa, Lindholm sanoo.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä