Paikallisuutiset

Vaiva kerrallaan lääkäriin: Ikäihmiset ihmettelevät aikaa ja rahaa kuluttavaa menettelyä

Pietarsaarelaisessa kerrostaloasunnossa tapaavat Eeva, 87, ja Emmi, 83. Tänään ystävyksillä on aiheenaan hoitopalvelut ja erityisesti lääkärikäynnit, tarkemmin sanottuna niissä kohdatut ongelmat. Toimittaja on kutsuttu mukaan palaveriin.

Naiset asuvat omillaan ja pärjäävät toistaiseksi arjessa hyvin. Iänkin mukanaan tuomaa vaivaa alkaa toki olla, ja Malmilla tulee käytyä, tai ainakin yritettyä käydä.

Eeva ja Emmi eivät todellisuudessa ole tämän nimisiä. He haluavat esiintyä anonyymeinä, koska ovat huolissaan siitä, että joutuisivat silmätikuiksi omilla nimillään ja kasvoillaan. Siksi heitä ei myöskään kuvata tähän juttuun tunnistettavasti.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Pitkä jonotus terveyskeskuksen ajanvaraukseen rasittaa erityisesti ikäihmisiä. Jos jalat kantavat, varaus onnistuu varmemmin marssimalla paikan päälle. Kuva: Pentti Höri

Aloitamme ajanvarauksesta. Molemmilla on samat kokemukset.

– Kun sinne yrittää soittaa, kuuluu vain, että olette jonossa. Kerran jonotin melkein tunnin. En jaksa istua niin kauan puhelimessa, Emmi kertoo.

– Viimeksi pidin puhelimen kaiuttimella ja odotin 50 minuuttia, ennen kuin vastattiin. Kun kerran painoin takaisinsoittopalvelua, sieltä kuului että soitamme kolmen vuorokauden sisällä, Eeva sanoo.

– Kun soitat kaksi minuuttia ennen kahdeksaa, ajanvaraus ei ole auki. Kun soitat tasalta, olet jonossa. Sitä minä en ymmärrä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Emmi on valinnut toisen taktiikan. Jos puheluun ei vastata, hän kävelee Malmin luukulle ja varaa ajan sieltä.

– Sinä oletkin parempijalkainen, Eeva kehuu.

Mutta lääkäriaikaan kuluu onnekkaassakin tilanteessa vähintään kolme viikkoa.

– Jos olet tosissaan sairas, niin kuolla saat. Ei sinne pääse, Emmi arvelee.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Tuntuu hullulta, kun sanotaan, että otamme yhteyttä kolmen vuorokauden sisällä - kun pyytää apua!

Naiset pohtivat sitäkin, miten sellainen asiakas, jolla on jo muistisairautta, enää viikkojen päästä muistaa mistä syystä lääkäriajan tilasi. Muistilistaa tarvitaan jo nyt, vaikka omalla kohdalla oireita ei olekaan.

Mitä tällä säästetään? Ja kenellä vanhuksella on vain yksi vaiva?

Mistä päästään heitä erityisesti kismittävään aiheeseen.

– Menin vastaanotolle lonkkani kanssa kun se kipeytyi. Sitten halusin puhua myös kipeästä käsivarresta. En saanut, he eivät ota kuin sen yhden asian kerrallaan. Minullekin oli varattu puoli tuntia, joten luulisi, että aikaa olisi ollut. Mutta ei, sanoivat että pitää tilata uusi aika.

– Eikös sinulle puistettu sormeakin? Minullekin on kaksi kertaa sanottu näin. Kun rupesin puhumaan toisesta vaivasta, minulle sanottiin heti, että sinä tulit tuon toisen takia. Olisi kyllä kiva tietää, kuka nämä säännöt on tehnyt. Ennen vanhaan lääkärille sai valittaa kaikki asiat, ja lääkäri kysyi vielä, että onko muuta.

– Mitä tällä säästetään? Ei mitään, tämähän vie kaikkien aikaa. Koskeeko tämä vain vanhuksia vai kaikkia? Ja kenellä vanhuksella on vain yksi vaiva?

Vanhoille ihmisille tulee vähän sellainen tunne, että ajatellaan, kannattaako noita enää hoitaa. Yritän aina ajatella, että jonkun asiat ovat vielä huonommin.

Ystävyksillä on kilometrejä takanaan sen verran, että he muistavat hyvin, miten asiat olivat ennen, nimittäin paremmin.

He suitsuttavat ammoin kokeiltua omalääkärijärjestelmää, jossa vastassa oli tuttu lääkäri. Aikoja sai, ja koko historiaansa ei tarvinnut kertoa joka kerta erikseen. Lääkäri soitti koetuloksista kotiin. Nyt niitä saa perätä itse.

Sitten ohjat otti Vaasan sairaanhoitopiiri, ja nyt eletään Pohjanmaan hyvinvointialueella. Eevan ja Emmin mielestä kaikki on mennyt huonompaan suuntaan.

– Vanhoille ihmisille tulee vähän sellainen tunne, että ajatellaan, kannattaako noita enää hoitaa. Onhan yleisesti tiedossa, että vanhukset ovat liikaa. Sitähän tulee televisiosta ja joka paikasta.

– Yritän aina ajatella, että jonkun asiat ovat vielä huonommin, Eeva sanoo.

Senioreille pitäisi olla oma vastaanotto, he sanovat, omalääkäreineen ja omahoitajineen.

– Se olisi kyllä maailman paras ratkaisu. Lääkäri ei aina vaihtuisi eikä tarvitsisi kertoa kaikkea uudelleen. Näkeväthän he tiedot koneeltakin, mutta kun he eivät lue niitä.

Digitalisaatiosta toivotaan ainakin osapelastajaa terveydenhuollon ongelmiin. Onko teillä sellaisia valmiuksia, että voisitte ottaa etäyhteyden lääkäriin?

– Mites se tapahtuis?

Lisää aiheesta

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä