Paikallisuutiset
Uusi autourheilulaji Pietarsaaressa: Pelisääntöjen oppiminen varhain keventää oppirahoja ratissa
Jukka Iiskonmäki
Pietarsaarelainen autourheilu on saanut lisävoimaa uudesta lajista, joka ei tosin vielä ole virallisesti moottoriurheilua. Huhtikuussa Ruotsista pitkän työrupeaman jälkeen Suomeen palannutJohnny Löfholm toi tullessaan ralli crossingin, kuten harrastajapiireissä kutsutaan ajoharjoittelua kilparadalla.
Huhtikuussa perustettiin EZ Racing – helppo autourheilu -yhdistys, jossa taksiyrittäjänä toimivan Löfholmin ohella ovat mukana vaimoCecilia sekä kollegaJoakim Forsbacka.
Johnny Löfholmin mukaan naisten ja vaimojen läsnäolo moottoripiireissä on tärkeää, ja vielä parempi on jos siippa on itsekin on kiinnostunut moottoriurheilusta.
”Mikä tahansa asia on hyvä aloittaa riittävän varhain. Silloin myös turvallisuuden käsite on helpompi omaksua.” Dennis Häggblom
Pietarsaaressa lajin harrastajat haluavat soveltaa sitä nuorten liikennekasvatukseen. Löfholm uskoo lajin tuovan nuorille näkemystä liikenteen pelisäännöistä ja lievitystä kaasujalan kutinaan.
Ralli crossingin kehitti ruotsalainen Hasse Söderström. Hänet jo yli 20 vuotta tunteneen Johnny Löfholmin tehdessä perheineen paluuta Suomeen Söderström kehotti häntä kokeilemaan lajin vastaanottoa Suomessa.
– Niinpä sitten ryhdyimme huhtikuussa kokeilemaan, ja kiinnostusta on ollutkin, Löfholm toteaa.
Viimeisin kokoontuminen ralli crossingin puitteissa oli torstaina, jolloin raviradalla vieraili useita nuoria kokeilemassa vauhdin viehätystä auton ratissa. Nuorin torstaina radalla ajanut oli yhdeksänvuotias, mutta ratissa itsenäisesti ajaessaan kuljettajan on oltava täyttänyt 14 vuotta.
Löfholmin mukaan yhdistys toivoo lisää nuoria harrastuksen pariin.
– Nuoret voivat tulla tänne päristämään mopojaan, mutta myös autolla sopii kokeilla rata-ajoa. Jos tavoitteemme toteutuu, niin onpahan yksi päivä viikossa ilman mopojen pärinää kaduilla. Tai ainakin se on vähäisempää kuin muulloin.
Ralli crossingia ei pidä sekoittaa jokamiesluokkaan, vaikka se sitä muistuttaakin. Kuljettajalle ei juuri aseteta muita vaatimuksia kuin kojelaudan ylittävä näkökenttä. Autoina käytetään tavallisia autoja ilman erikoisvarustusta.
– Tietysti radalla käytettävät autot ovat sellaiseen käyttöön tarkoitettuja. Kolhuja ja naarmuja tulee kuitenkin sen verran, että kovin kallista ja hienoa kalustoa ei kannata käyttää, Löfholm sanoo.
Käytännössä ajoharjoittelu toteutetaan siten, että nuoren kuljettajan vieressä istuu kokenut kuljettaja opastamassa. Vauhtia saa olla reilustikin, sillä raviradalla riittää leveyttä.
Paikalla raviradalla torstaina oli moottoriurheilun konkari Hasse Söderströmin lisäksi rallimaailmaan laajemminkin perehtynytDennis Häggblom, joka Löfholmin ja Forsbackan tapaan tekee työtä autojen parissa. Ei tosin taksiyrittäjänä, vaan yrittäjänä kuorma-autokorjaamollaan. Hänen mielestään on järkevää saada kokemusta ajamisesta jo ennen ajokortti-ikää.
– Turvallinen rata-ajo on parempi vaihtoehto kuin pelloilla ja metsäteillä tai jäällä kaahaaminen. Itse aloitin ralliharrastuksen vasta aikuisiässä, mutta mikä tahansa asia on hyvä aloittaa riittävän varhain. Silloin myös turvallisuuden käsite on helpompi omaksua.
Torstaina raviradalla vieraili poliisipartio, mutta syynä oli suuren ajoneuvomäärän ja niiden desibelien herättämä mielenkiinto. Lainvartijat seurasivat hetken ajoharjoittelua ja palasivat omiin kiireisiinsä.
– Syksyn koittaessa ja koulujen alkaessa olemme kaavailleet pidettäväksi koululaisille kampanjaa, jossa voisimme esitellä toimintaamme. Meno kaupungilla näyttää joskus sen verran vauhdikkaalta, että mieleen jäävä tietoisku voisi tehdä hyvää, Löfholm arvelee.