Paikallisuutiset
Uuden Fäbodantien linjaus viilattu kohdilleen: seuraavaksi neuvotellaan maanomistajien kanssa – maantien rakentamisaikataulu vielä avoin
Uuden Fäbodantien suunnittelussa ollaan etenemässä neuvotteluihin maanomistajien kanssa. Reilun kahden kilometrin mittaisen linjauksen alle jää selvästi eniten kaupungin omassa omistuksessa olevaa maata, mutta hanke koskettaa konkreettisesti vajaata kymmentä yksityistä maanomistajaa alueella.
Pääasiassa koronapandemian vuoksi kaupunki ei ole voinut järjestää yleisiä infotilaisuuksia hankkeen tiimoilta. Muutamien maanomistajien kanssa on keskusteltu, ja heidän esittämiinsä näkökulmiin vastattu. Muun muassa muuttamalla tarvittaessa tien linjausta sopivammaksi.
– Olemme ottaneet heidän mielipiteitään huomioon. Tien geometriaan ei voi enää paljon vaikuttaa, kenties aivan vähän. Mutta keskustelemme nyt ensin maanomistajien kanssa, ennen kuin aloitamme tarkemman tiesuunnitelman tekemisen, vt. kaupunkikehitysjohtajaHarri Kotimäki sanoo.
– Periaate on, että yksityiset maanomistajat eivät tule häviämään taloudellisesti. He tulevat saamaan täyden korvauksen maansa todellisesta arvosta.
Länsiväylän kiertoliittymästä Oinaansaaressa lähtevän ja Fäbodantielle Torsvikenissä yhtyvän tien linjausta on korjailtu muutamaan kertaan lähiasukkaiden, luontoarvojen ja maanomistusrajojen vuoksi.
Liikenneympyrästä tie lähtee viimeisessä suunnitelmassa aavistuksen aiempaa enemmän oikealle. Se kiertää pari liito-oravametsikköä ja yhden puuttoman suoalueen.
Linjausta on korjattu myös siten, että tie ei halkaisisi kenenkään maanomistajan tiluksia kahteen osaan, vaan kulkee niiden laitaa pitkin.
Fäbodantietä lähdettiin alunperin kaavailemaan yksityistienä samalla, kun Pietarsaaren Vesi ryhtyi suunnittelemaan oman vesi- ja viemäriputkistonsa rakentamista alueen halki. Kaupungilla todettiin, että samanaikainen rakentaminen tulisi selvästi edullisemmaksi.
Vuonna 2020 hanke päätettiin muuttaa maantieksi, eli valtio tulee huolehtimaan sen kunnossapidosta. Tämä muutti myös jonkin verran linjauksia ja geometriaa maantiekriteerien mukaisiksi.
Ajoradan lisäksi tie saa erillisen kevyen liikenteen väylän ja valaistuksen.
Tien pohjan alta on jo hakattu osa puustoa pois. Koska raivaus tehtiin ensimmäisten linjausten mukaan, hakattu alue ei mene kaikilta kohdin nykysuunnitelman kanssa yksiin.
– Suurin poikkeusalue on kaupungin omalla maalla, joten suurta vahinkoa tai haittaa muille tästä ei ole aiheutunut. Linjat yhtenevät kuitenkin suurimmalta osin suhteellisen hyvin, teknisen lautakunnan puheenjohtajaChrister Tonberg sanoo.
Maanomistajat saavat tieltä niin sanotut maatalousliittymät tiluksilleen, joten rinnakkaisteitä ei tarvitse rakentaa.
Viimeisissä luonnoksissa tien keskivaiheille, Torsvikenin raviradan eteläpuolelle, on myös piirretty alikulkutunneli.
Putkirummulla toteutettavasta tunnelista voivat kulkea myös hevoset – alueella on useita ratsastustalleja.
Mikäli neuvottelut maanomistajien kanssa sujuvat suotuisasti, suunnitelmat ja toimitukset tehdään valmiiksi Christer Tonbergin mukaan rivakkaan tahtiin. Rakentamisen aikataulu on sitten oma tapauksensa. Tien hinnaksi arvioidaan nyt 2,2 miljoonaa euroa.
– Se voidaan ehkä toteuttaa jaettuna kahdelle vuodelle. Toivottavasti mahdollisimman pian, Tonberg sanoo.